printlogo


کد خبر: 139319تاریخ: 1394/3/11 00:00
کوتاه از اقتصاد

بورس باز هم منفی شد
بورس تهران بعد از رشد ناچیز 17 واحدی در روز شنبه، دوباره به فاز منفی رفت و با کاهش تمام متغیرهای خود مواجه شد. به گزارش ایسنا، بورس اوراق بهادار تهران به دلیل انتظار برای مشخص شدن نتیجه مذاکرات هسته‌ای و نیز دست و پنجه نرم کردن با کمبود شدید نقدینگی، دوباره فاز منفی در پیش گرفت و با کاهش قیمت و تقاضا روبه‌رو شد. کمبود نقدینگی در تالار شیشه‌ای در کنار بی‌انگیزگی و بی‌اعتمادی سهامداران برای خرید سهام موجب شده است حجم معاملات بورس بشدت افت کرده و ارزش معاملات به 50 میلیارد تومان برسد. به همین دلیل اکثر سهام شرکت‌ها به رنگ قرمز درآمد و سهامداران در فروش سهم‌های خود مشارکت 90 درصدی داشتند به طوری که شاخص کل به کانال 63 هزار و 227 واحدی وارد شد. همچنین در معاملات دیروز حجم معاملات تا سطح 299 میلیون سهم افت کرد و ارزش بازار سرمایه تا سطح 279 هزار میلیارد تومان کاهش یافت.

 نرخ تورم تولید 9/12 درصد شد
بانک مرکزی، نرخ تورم تولید در 12 ماه منتهی به اردیبهشت‌ماه سال‌جاری را 9/12 درصد اعلام کرد. به گزارش مهر، اداره آمار اقتصادی بانک مرکزی تغییرات شاخص بهای تولیدکننده را در ایران اعلام کرد. خلاصه نتایج به‌ دست آمده از شاخص بهای تولیدکننده در ایران براساس سال پایه ۱۰۰=۱۳۹۰ نشان می‌دهد شاخص بهای تولیدکننده در ‌ایران در اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۴ به عدد 1/211 رسید که نسبت به‌ ماه قبل 0/1 درصد افزایش یافت. شاخص یادشده در اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۴ نسبت به‌ ماه مشابه سال قبل معادل 0/6 درصد افزایش داشته است. در همین حال، شاخص بهای تولیدکننده در ایران در 12‌ماه منتهی به اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۴ نسبت به 12ماه منتهی به اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۳ به‌ میزان 9/12 درصد افزایش نشان می‌‌دهد.

واردات بیش از یکهزار تن سیگار به کشور
براساس آمار گمرک، در 2 ماه نخست سال جاری 2/10 میلیون دلار صرف واردات سیگار به کشور شد. به گزارش باشگاه خبرنگاران، براساس آمار گمرک، در 2 ماه نخست سال جاری 5/1 هزار تن سیگار حاوی توتون به ارزش 2/10 میلیون دلار به کشور وارد شد. این میزان واردات در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی 03/0 درصد و از نظر ارزشی 07/3 درصد کاهش نشان می‌دهد. گفتنی است تنها در اردیبهشت‌ماه 3/1 هزار تن سیگار حاوی توتون به ارزش 9/8 میلیون دلار به کشور وارد شد که این میزان واردات در مقایسه با مدت مشابه از نظر وزنی 92/0 درصد افزایش و از نظر ارزشی 83/0 درصد کاهش نشان می‌دهد.

تعیین نهایی قیمت خرما در دست دلالان
عضو انجمن و نماینده خرمای بوشهر گفت: قیمت خرما در عمده‌فروشی‌ها ۲۶۰۰ تا ۲۸۰۰ است و این امکان وجود دارد قیمت خرما تا ماه رمضان کاهش یابد. نادر خدادادی در گفت‌وگو با «نسیم» بیان داشت: خرمای داخلی به ماه رمضان نمی‌رسد اما از ذخیره سال گذشته، خرما به اندازه کافی برای ماه رمضان موجود است. وی ادامه داد: در ماه رمضان هیچ‌گونه افزایشی در قیمت خرما نخواهیم داشت و تنها موضوعی که در آن زمان باید مورد توجه بیشتری قرار بگیرد تا قیمت ثابت بماند بحث پخش و توزیع آن است. وی تأکید کرد: متأسفانه گاهی دلال‌ها و واسطه‌ها به دلیل افزایش تقاضا قیمت‌ها را افزایش می‌دهند لذا اگر در آن زمان نظارتی بر بحث پخش و توزیع خرما صورت بگیرد، مشکلی در عرضه آن با قیمت مناسب نخواهیم داشت. خدادادی تأکید کرد: در استان بوشهر و کرمان خرما به اندازه کافی برای توزیع در سطح کشور برای ماه رمضان وجود دارد. قیمت آن نیز در عمده‌فروشی‌ها 2600 تا 2800 است و امیدواریم حتی قیمت این کالا در ماه رمضان پایین‌تر هم بیاید. نماینده خرمای بوشهر در انجمن ملی خرما در پایان خاطرنشان کرد: سال گذشته نسبت به سال 92، 25درصد کاهش تولید داشتیم اما امسال نسبت به سال 93 تولید خرما 5 درصد افزایش داشته است. البته آمار تولید امسال را نمی‌توان دقیق گفت، زیرا هر لحظه ممکن است با تغییر ناگهانی در آب و هوا این آمار نیز تغییر کند.
 


Page Generated in 0/0058 sec