printlogo


کد خبر: 139340تاریخ: 1394/3/11 00:00
تحقیقات درباره فعالیت‌های حساس ایران متوقف شده است

همزمان با تشدید تلاش‌های بین‌المللی برای دستیابی به توافقی هسته‌ای با ایران، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش داد یکی از عناصر کلیدی، یعنی ارزیابی این سازمان درباره ادعاهای مربوط به فعالیت ایران در زمینه تسلیحات هسته‌ای، اساسا به بن‌بست رسیده است.
ایران و آژانس بعد از سال‌ها بن‌بست، نوامبر 2013/ آذر 92، درباره تلاشی جدید برای بررسی این اتهامات به توافق رسیدند. آمریکا و همپیمانان آن همچنین این تحقیقات را وارد فهرستی از اقدامات ضروری کردند که در گفت‌وگوها درباره محدود کردن دامنه برنامه هسته‌ای ایران در قبال کاهش تحریم‌ها، باید انجام شود. آژانس روی 12 فعالیت ادعاشده تمرکز دارد که به تلاش‌های ایران برای ساخت بمب‌ اتم اشاره دارد، از قبیل این اتهام که تهران روی ساخت خرج هسته‌ای برای موشک‌های خود فعالیت کرده است. آژانس فعالیت خود را سال قبل و با سوال از ایران درباره فعالیت‌های دارای حساسیت کمتر این کشور در زمینه تسلیحات هسته‌ای آغاز کرد.  گزارش محرمانه آژانس، نشان می‌دهد تهران بخشی از اطلاعات درباره سایر آزمایش‌های ادعاشده را در اختیار این سازمان قرار داده است ولی هنوز هم از مرحله بعدی تحقیقات آژانس جلوگیری می‌کند.
در این گزارش آمده است: «ایران از ماه آگوست هنوز اقدامات جدید و عملی برای پیشبرد روند تحقیقات، پیشنهاد نداده است».  
آژانس به دنبال مصاحبه با مقاماتی است که مظنون به دست داشتن در برنامه تحقیق و توسعه سلاح در ایران هستند. این سازمان همچنین به دنبال بازدید از سایت‌هایی است که برای این قبیل فعالیت‌ها به کار گرفته شده است ولی در شرایطی که ایران و 6 قدرت جهانی در حال نزدیک شدن به پایان ماه ژوئن به‌عنوان ضرب‌الاجل تعیین‌‌شده هستند، مقامات ایرانی تاکید می‌کنند اجازه چنین مصاحبه‌ها یا بازرسی‌هایی را نخواهند داد. در این گزارش که برای شورای حکام آژانس و شورای امنیت سازمان ملل متحد منتشر شد، آمده است: «آژانس درباره وجود احتمالی فعالیت‌های هسته‌ای اعلام‌نشده مرتبط با سازمان‌های نظامی از قبیل فعالیت‌های مربوط به ساخت خرج هسته‌ای برای موشک‌ها، همچنان نگران است». در این گزارش آمده است: «ایران ملزم است به صورت کامل با آژانس درباره همه مسائل باقی‌مانده بویژه آنهایی که باعث ایجاد نگرانی درباره جنبه‌های نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ایران شده است، همکاری کند و از جمله امکان دسترسی بدون تاخیر به همه سایت‌ها، تجهیزات، افراد و اسناد مورد نظر آژانس را فراهم کند».
آسوشیتدپرس


Page Generated in 0/0056 sec