printlogo


کد خبر: 139347تاریخ: 1394/3/11 00:00
تقویم تاریخ

کاشت اولین بذر توتون توسط «حکیم فانوس»  (1266ش)
دکتر استپان هاراتونیان که در گیلان به حکیم فانوس معروف بود، از پزشکان ارمنی مقیم رشت بود. وی علاوه بر پزشکی به کار فلاحت توتون نیز مشغول بود. او اولین کسی بود که بذر توتون سیگار را در سال ۱۲۵۳ش از ترکیه به گیلان آورد و در ملک شخصی خویش کاشت. او بود که بذر توتون سیگار را به تنباکوکاران فومن داد تا بکارند و بر اثر مساعی او کشت توتون جانشین تنباکو شد و کارخانه سیگارسازی در رشت تاسیس شد.

درگذشت «سیدحسین میرخانی» خوشنویس برجسته (1361ش)
سیدحسین میرخانی برادر بزرگ‌تر استاد سیدحسن میرخانی معروف به سِراجُ الکُتَّاب، در سال 1284 در تهران به دنیا آمد. تعلیم خط را از پدر که از خوشنویسان و شاگردان میرزا رضا کلهر بود فرا گرفت و طولی نکشید که به جرگه خوشنویسان بویژه در تحریر خط نستعلیق درآمد. میرخانی مدرس خط کلاس عمومی خوشنویسی اداره هنرهای زیبا بود و مجال کمتری برای کتابت آثار می‏یافت. از آثار مهم کتابت استاد میرخانی، 2 مجلد قرآن کریم است که قرآن اول با ترجمه فارسی و قرآن دوم، بدون ترجمه به چاپ رسید. سیدحسن میرخانی موفق به دریافت نشان درجه یک هنر و نشان درجه3 خدمت شد و تقدیرنامه‏ای از دانشگاه الزهرا به مناسبت نوشتن اولین قرآن اخذ کرد. از خدمات مهم وی در جهت گسترش هنر خوشنویسی، پایه‏گذاری انجمن خوشنویسان ایران است که هم‌اکنون نیز این انجمن در راستای این هنر فعالیت می‏کند. این استاد گرانمایه سرانجام در یازدهم خرداد سال 1361 ش در 77 سالگی درگذشت.
 
انحلال حزب جمهوری اسلامی به پیشنهاد اعضای آن (1366 ش)
حزب جمهوری اسلامی یک هفته پس از پیروزی انقلاب از سوی حضرات آیات سیدمحمد حسینی‌بهشتی، سید‌علی خامنه‏ای، سیدعبدالکریم موسوی‌اردبیلی، اکبر هاشمی‌رفسنجانی و دکتر محمدجواد باهنر با هدف ایجاد تشکیلاتی نیرومند و سامان دادن به نیروهای فعال و ایجاد انسجام و انضباط، اعلام موجودیت کرد و به عضوگیری پرداخت. این حزب، در طول حیات خود، ضمن شرکت فعال تشکیلاتی در تمام صحنه‏های سیاسی و اجتماعی کشور، به لحاظ حضور رهبران حزب در سطوح بالای تصمیم‏گیری، نقش تعیین‌کننده‏ای در سمت‏گیری مسائل و موضع‏گیری‏های کشور ایفا کرد. فعالیت حزب جمهوری اسلامی تا سال 1363، همچون گذشته ادامه یافت ولی از آن سال به بعد، به تدریج دامنه و گستردگی آن کاهش یافت تا آنکه در یازدهم خرداد 1366، به دنبال پیشنهاد آیت‏الله خامنه‏ای و هاشمی‌رفسنجانی به امام خمینی، مبنی بر توقف فعالیت‏های حزب و موافقت ایشان، حزب جمهوری اسلامی فعالیت‏های خود را متوقف کرد. در نامه رهبران حزب در دلایل انحلال آن آمده بود: «احساس می‏شود وجود حزب، دیگر آن منافع و فواید آغاز کار را نداشته و به عکس ممکن است تخرّب در شرایط کنونی، بهانه‏ای برای ایجاد اختلاف و دودستگی و موجب خدشه در وحدت و انسجام ملت گردد. شورای مرکزی حزب، با اکثریت قاطع به این نتیجه رسید که مصلحت کنونی انقلاب در آن است که حزب جمهوری اسلامی تعطیل و فعالیت‏های آن به کلی متوقف گردد».

وقوع زلزله وحشتناک و پرتلفات در شهر «توکیو» ی ژاپن (1923م)
در اول ژوئن 1923م زلزله پرتلفات توکیو در 2 نوبت و به فاصله زمانی کوتاهی از یکدیگر رخ داد و در جریان آن نیمی از شهر بزرگ توکیو پایتخت ژاپن ویران شد. این زلزله، حریق بزرگی را به دنبال داشت و در جریان آن بیش از 150 هزار نفر از مردم توکیو جان خود را از دست دادند.
 


Page Generated in 0/0049 sec