printlogo


کد خبر: 139353تاریخ: 1394/3/11 00:00
مربی استقلال را چه کسی انتخاب می‌کند؟
هیأت مدیره سرکاری

گروه ورزشی: منصور پورحیدری به‌تازگی عنوان کرده از سوی هیات مدیره مامور انتخاب سرمربی جدید استقلال شده است اما در این بین یک نکته مهم وجود دارد؛ اعضای هیات مدیره و مدیرعامل استقلال همگی ماموریت‌شان به پایان رسیده است.
 اعضای هیات مدیره باشگاه استقلال و مدیرعامل این تیم به صورت کاملا جدی این روزها در فضای رسانه‌ای کشور در حال انتخاب سرمربی آتی این تیم هستند اما با توجه به اتمام لیگ چهاردهم و پایان ماموریت این هیات‌مدیره، بزودی شاهد تحولات وسیعی در آن خواهیم بود تا جایی که عنوان شده به احتمال فراوان با توجه به تغییر اسپانسر، همه این افراد از استقلال خواهند رفت و مشخص نیست این اعضا برای کدام استقلال در حال پیدا کردن مربی هستند! پیرو همین موضوع و مشخص شدن آینده هیات مدیره باشگاه استقلال که از قضا همگی اعضا همه تلاش‌شان را به کار گرفته‌اند تا دوباره در راس امور باقی بمانند، روز شنبه بهرام افشارزاده به عنوان بزرگ‌تر و مدیرعامل تیم موفق به دیدار با وزیر ورزش و جوانان شد. در پایان این نشست، سایت وزارت ورزش یک خبر مهم و قابل توجه را روی خروجی سایتش قرار داد؛ مدیرعامل استقلال مشاور وزیر و سرپرست حوزه وزارتی شد. این حکم به آن معناست که دیگر افشارزاده در پیکره مدیریتی باشگاه استقلال فعالیت نمی‌کند.  اما با توجه به لغو مزایده چهارم، مسلما مزایده دیگری دست‌کم تا یک‌سال دیگر برگزار نمی‌شود و راهکار وزارت ورزش و جوانان که چندی قبل امیررضا خادم در مصاحبه‌ای رادیویی به آن اشاره کرد، اجاره برند استقلال و پرسپولیس است. به این ترتیب استقلال به بالاترین پیشنهاد موجود به شرکت‌های متقاضی واگذار می‌شود. با توجه به خلف وعده اسپانسر سابق و اعضای
هیات مدیره استقلال که وعده داده بودند در طول فصل به این باشگاه کمک مالی کنند، وزارت ورزش و جوانان سراغ شرکت و افراد دیگری خواهد رفت.  به این ترتیب طی روزهای آتی شاهد تغییرات وسیعی در هیات مدیره این تیم خواهیم بود از این رو مشخص نیست چرا اعضای فعلی که خودشان هم می‌دانند آینده‌ای در این تیم ندارند در حال پیدا کردن مربی جدید برای استقلال هستند؟!  مسلما وزارت ورزش و جوانان مانع انتخاب جانشین قلعه‌نویی خواهد شد چرا که انتخاب سرمربی برعهده مدیرعامل جدید و اعضای هیات مدیره باشگاه است؛ افرادی که باید در طول لیگ پانزدهم مخارج استقلال را تامین کنند از این رو به نظر می‌رسد بازی رسانه‌ای انتخاب جانشین قلعه‌نویی بزودی مختومه شود.  در خوشبینانه‌ترین حالت هم اگر طبق گفته پورحیدری در روز دوشنبه (امروز) آنها یک گزینه را به عنوان سرمربی انتخاب کنند مسلما این انتخاب با واکنش منفی و وتوی آنی وزارت ورزش و جوانان مواجه می‌شود چرا که نه بهرام افشارزاده دیگر در استقلال ماندنی است و نه هیچ‌یک از اعضای هیات مدیره‌ای که در طول فصل حتی یک بار هم ولو به صورت نمایشی نتوانستند از سرمربی پرحاشیه و شکست‌خورده تیمشان یک خط توضیح فنی بخواهند! در عوض این قلعه‌نویی بود که در عرصه رسانه‌ها هر هفته یک متلک خاص به آنها می‌انداخت و مدعی می‌شد اگر پول بود، اگر فلان بازیکن جذب می‌شد، وضعیت استقلال اینگونه نبود! همین انفعال سوال‌برانگیز هیات مدیره استقلال باعث ناراحتی مدیران ارشد وزارت ورزش و جوانان شد و قطعا آنها برای لیگ پیش رو سراغ مردانی می‌روند که اولا جرات بازخواست سرمربی را داشته باشند، ثانیا روی وعده خود مبنی بر تزریق پول کلان به باشگاه باقی بمانند نه اینکه عوض حقوق بازیکنان به آنها دسته سلفی هدیه داده و در سایت باشگاه مانور آنچنانی بدهند!
ساعدی: دولت از بودجه‌های غیرقابل شمول به سرخابی‌ها کمک کند
دبیر سابق هیات مدیره استقلال می‌گوید دولت می‌تواند از طریق بودجه‌های غیرقابل شمول خود به استقلال و پرسپولیس کمک کند. هاشم ساعدی با اشاره به اصل 44 قانون اساسی مبنی بر خصوصی‌سازی استقلال و پرسپولیس، گفت: قبل از سال 93 در قانون بر واگذاری این دو تیم به بخش خصوصی از طریق بورس تاکید شده بود. یکی از ضوابط بورس پذیرش شرکت‌هایی است که ضمن زیان‌ده نبودن، در 3 سال متوالی هم سودده باشند. با توجه به اینکه در آن زمان، هر دو تیم بدهی جاری و زیان انباشته داشتند، امکان ارائه آنها در بورس وجود نداشت.  دبیر سابق هیات مدیره استقلال ادامه داد: قانونگذار در بودجه سال 93 تاکید کرد استقلال و پرسپولیس از طریق مزایده واگذار شوند. بر همین اساس 4 مرحله مزایده برگزار کردند که هیچ خروجی‌ای برای واگذاری نداشت و سازمان خصوصی‌سازی تا مرحله بعد اعلام تنفس کرد. البته در قانون بیان شده است که تا سال 95 امکان واگذاری از طریق مزایده وجود دارد. وی با بیان اینکه در حال حاضر به 4 روش می‌توان این دو تیم را اداره کرد، افزود: به روش سال‌های گذشته و از طریق حق پخش، جذب اسپانسر، بلیت‌فروشی، تبلیغات دور زمین و کمک‌های دولتی می‌توانیم استقلال و پرسپولیس را اداره کنیم. همچنین می‌توانیم منتظر برگزاری مجدد مزایده بمانیم و بعد از مشخص شدن تکلیف مزایده، شخص برنده تیم را اداره کند.  ساعدی با اشاره به طرح دوفوریتی نمایندگان مجلس شورای اسلامی مبنی بر تغییر در نحوه واگذاری ۲ تیم پرطرفدار پایتخت، اظهار کرد: نمایندگان نحوه مورد نظر خود را بگویند و براساس آن ۲ تیم را به بخش خصوصی واگذار کنند. سخنگوی سابق باشگاه استقلال گفت: روش آخر این است که دولت از بودجه‌های غیرقابل شمول به وزارت ورزش و جوانان کمک کند و وزارت هم مبالغی از آن را به استقلال و پرسپولیس بدهد تا این ۲ تیم از فصل نقل و انتقالات و جذب سرمربی عبور کنند. با این روش سرخابی‌ها هم خود را آماده لیگ برتر می‌کنند و هم می‌توانند منتظر مشخص شدن تکلیف مزایده بمانند. وی با اشاره به قوانین AFC، اظهار کرد: چند سال پیش به تمام کشورها اعلام کردند اگر تا سال 2017 تیم‌های تمام کشورها خصوصی نشوند اجازه حضور در لیگ قهرمانان آسیا و مسابقات بین‌المللی را به آنها نمی‌دهند. الان اواسط سال 2015 هستیم و جز تغییر این دو تیم از موسسه فرهنگی- ورزشی به شرکت فرهنگی- ورزشی، تغییر دیگری نداشته‌اند. لازم است که دست‌اندرکاران در کنار اداره این ۲ باشگاه، توجه زیادی هم به بخشنامه AFC داشته باشند.


Page Generated in 0/0060 sec