printlogo


کد خبر: 139359تاریخ: 1394/3/11 00:00
سازمان ملل جنایات عربستان علیه کودکان یمنی را غیرقابل وصف خواند
سعودی‌ها در تکاپوی خروج از باتلاق یمن

گروه بین‌الملل: همزمان با فرسایشی شدن تجاوز نظامی آل‌سعود به یمن و کشته و زخمی شدن هزاران غیر نظامی بی‌گناه و تخریب تاسیسات زیربنایی این کشور کوچک و فقیر عربی از یک‌سو و آشکار شدن شکست نظامی رژیم سعودی از سوی دیگر، عربستان می‌کوشد با برگزاری مذاکراتی سیاسی با جنبش انصارالله و به امید حصول توافق اولیه، خود را از باتلاق یمن برهاند.  به گزارش پایگاه خبری الشرق‌الاوسط به نقل از منابع خبری و فعالان سیاسی یمنی، نمایندگانی از جنبش انصارالله و ائتلاف تحت رهبری آل‌سعود درباره به پایان رساندن بحران یمن به توافق رسیده‌اند. بنا بر ادعای الشرق‌الاوسط، طبق توافق‌های به دست‌آمده، جنگ در یمن متوقف می‌شود، دولت (مستعفی) عبد ربه منصور هادی که به ریاض فرار کرده است، به قدرت بازمی‌گردد و گفت‌وگوهای سیاسی فراگیر آغاز می‌شود.  براساس توافق ادعایی این روزنامه سعودی، یمن به جای 6 منطقه (اقلیم) به 2 منطقه طبق ترتیبات فدرالی تقسیم می‌شود. هنوز خبری از واکنش انصارالله یمن به این گزارش منتشر نشده است. گزارش ادعایی الشرق‌الاوسط از توافق با انصارالله در حالی است که پیش از این سخنگوی نیروهای مقاومت مردمی یمن اعلام کرده بود مذاکرات در کشور عمان برای بررسی تجاوز به یمن و تبادل‌نظر و پیشنهاد میان نیروهای مقاومت مردمی و طرف‌های بین‌المللی و منطقه‌ای ادامه دارد. عمان تنها کشور از 6 عضو شورای همکاری خلیج‌فارس که به تهاجم هوایی علیه یمن نپیوسته، هفته گذشته میزبان نمایندگان نیروهای مقاومت مردمی یمن و هیاتی از ایران بود. طبق این گزارش، رژیم سعودی که با اهداف خاصی از جمله بازگرداندن عبد ربه منصور هادی به حکومت در صنعا این جنگ را با فریب اذهان عمومی آغاز کرد، اکنون در باتلاق یمن گرفتار شده و به هیچ کدام از خواسته‌های خود نرسیده است. براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، درگیری‌های یمن تقریبا 2 هزار کشته و 8 هزار زخمی برجای گذاشته است که صدها زن و کودک در میان قربانیان هستند. شرایطی که باعث شد سازمان ملل عربستان را به ارتکاب جنایات هولناک علیه کودکان یمنی متهم و تاکید کند عربستان دست به کشتاری غیرقابل وصف در حق این کودکان می‌زند.  عاصم البلوندی، عضو دفتر سازمان ملل در یمن گفت: بمباران جنگنده‌های عربستان باعث کشته شدن صدها کودک یمنی در خانه، مدرسه یا خیابان‌ها شده است و گزارش‌ها نشان می‌دهد در حملات شبانه رژیم آل‌سعود به یمن، شهروندان بی‌دفاع و بویژه کودکان یمنی هدف قرار می‌گیرند. وی افزود: شواهد حاکی از آن است که نیروهای نظامی عربستان از جنگ‌افزارهای نامتعارفی استفاده می‌کنند که باعث کشته شدن یا نقص عضو تعداد بی‌شماری کودک می‌شود.
موافقت انصارالله با تشکیل شورای نظامی
منابع نزدیک به هیات جنبش انصارالله که در مسقط حضور دارند، عنوان داشتند برای تشکیل شورای نظامی جهت نجات یمن به رهبری یک شخصیت نظامی بی‌طرف که وابسته به هیچ‌یک از طرف‌های درگیر نباشد، توافق شده است. منابع تصریح کردند تمهیدات برای انتخاب سرلشکر علی مثنی، فرمانده منطقه نظامی هفتم که انصارالله ماه قبل او را از فرماندهی این منطقه برکنار کرد، جهت تصدی پست ریاست شورای نظامی در جریان است. سرلشکر مثنی از احترام بسیاری در میان نیروهای مسلح و طرف‌های سیاسی یمن برخوردار است. این منابع خاطرنشان کردند انصارالله شرطی را برای پذیرش این پیشنهاد که از سوی دولت عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی و فراری یمن ارائه شده است، مطرح کردند که شرط آنها عزل سرلشکر محمد المقدشی و تعیین سرلشکر علی الجائفی به جای او است.
پیشروی نیروهای مقاومت مردمی یمن
نیروهای مقاومت مردمی یمن از پیشروی نیروهای خود در استان شبوه از منطقه الصعید تا مثلث النقبه خبر دادند. بنابر گزارش‌های منتشره از سوی منابع خبری خارجی، با پیشروی نیروهای انصارالله در استان شبوه و حضرموت که یک‌سوم مساحت یمن را تشکیل می‌دهد و دارای نوار مرزی طولانی با عربستان و مشرف بر دریای عرب بوده و از چندین بندر و منابع نفتی برخوردار است، نگرانی‌ها بین نظامیان سعودی افزایش یافته است. جنبش مردمی انصار‌الله یمن به طور همزمان در 2 جبهه دفاع از میهن در مقابل تجاوزهای عربستان و مقابله با تروریست‌های القاعده، در این استان‌ها در حال مبارزه است. از سوی دیگر منابع نظامی میدانی اعلام کرده‌اند ارتش یمن با حمایت نیروهای مردمی توانسته وارد شهر مارب شود و به پاکسازی این شهر از وجود عناصر گروهک‌های تروریستی القاعده و الاصلاح ادامه دهد. با وجود پیشروی نیروهای مقاومت مردمی یمن، گروه‌های تروریستی با حمایت عربستان اقدام به بمبگذاری و انجام عملیات تروریستی در شهرهای مختلف یمن می‌کنند. همزمان جنگنده‌های متجاوز ائتلاف سعودی به بمباران مناطق مختلف یمن ادامه می‌دهند. طبق گزارش منابع خبری، دیروز، متجاوزان سعودی در ادامه بمباران بسیار شدید مناطق مختلف یمن، چندین مرکز غیرنظامی و نظامی را در استان‌های مختلف هدف قرار داده و ده‌ها نفر را شهید یا زخمی کردند. به نظر می‌رسد نظام عربستان‌سعودی تا همه اهداف ویرانگر خود را علیه یمن و یمنی‌ها اجرا نکند، فکرش آرام نمی‌گیرد. اوضاع و شواهد امر در یمن این مساله را نشان می‌دهد.
بازداشت 4 آمریکایی
جنبش انصارالله یمن 4 آمریکایی را بازداشت کرد. مسؤولان آمریکایی معتقدند این آمریکایی‌ها در زندانی در صنعا در حبس به سر می‌برند که این زندان مورد حملات مکرر ائتلاف عربی تحت رهبری عربستان قرار گرفته است.  مسؤولان آمریکایی تصریح کرده‌اند 3 تن از این بازداشت‌شدگان در بخش خصوصی فعالیت می‌کردند. شخص چهارم نیز که شغل او مشخص شده است دارای تابعیت آمریکایی- یمنی است. آنها تاکید کردند هیچ‌یک از این بازداشت‌شدگان در دولت آمریکا کار نمی‌کردند. در سایه نبود تماس رسمی، مقامات آمریکایی عنوان داشتند تلاش برای آزادی این افراد از طریق میانجی‌ها از جمله گروه‌های امدادرسانی انسانی صورت می‌گیرد.
 


Page Generated in 0/0056 sec