printlogo


کد خبر: 139824تاریخ: 1394/3/21 00:00
سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان:
امام خامنه‌ای ایران را به‌ قدرت منطقه‌ای تبدیل کردند

بعد از ظهر دیروز سیدحسن نصرالله با ایراد یک سخنرانی ماندگار در بیروت در وصف حضرت آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی، ایشان را مرجع میلیون‌ها مسلمان در جهان دانست. به گزارش تسنیم، در این سخنرانی که به طور زنده توسط شبکه المنار از «کنفرانس اجتهاد و نوآوری در اندیشه امام خامنه‌ای مدظله العالی» پخش شد، دبیرکل حزب‌الله لبنان، امام خامنه‌ای را رهبر و اندیشمندی فقیه خواند که مواضعشان برای منطقه مهم و در جهان فراگیر است. از نگاه او یکی از مهم‌ترین خصوصیات ایشان به عنوان متفکر و اندیشمند و فقیه مساله اصالت و مستقل بودن ایشان است: «متاسفانه بسیاری از فرهیختگان با این امر دچار مشکل می‌شوند و زیر بار فشار، بسیاری از لغات و اصطلاحات خود را تغییر می‌دهند و این امر باعث می‌شود آنها چارچوبی جدید از اسلام ارائه کنند‬. به دلیل فشارها و بویژه انقلاب بزرگی که در عرصه ارتباطات روی داد می‌بینیم بسیاری به این نتیجه رسیدند اصول و اندیشه‌ها را مورد بازنگری قرار دهند به گونه‌ای که بسیاری به مرز انکار اصول اساسی اسلام رسیده‌اند».
او در حضور علمایی از سراسر جهان اسلام به شروط مرجعیت و وجود آن در حضرت امام خامنه‌ای اشاره کرد‬‎ و گفت: «موقعیت و جایگاه دیگری که حضرت امام خامنه‌ای از آن برخوردار است موقعیت و جایگاه رهبری است، ایشان رهبر و ولی امر هستند‬. ایشان علاوه بر اینکه شرایط لازم برای اجتهاد را دارا هستند، شرایط مربوط به شایستگی رهبری را نیز دارند.‬‎ این امر نشان می‌دهد ایشان از معرفت بالای سیاسی و شناخت بسیار بالای اجتماعی برخوردار هستند و درک بالایی از شناخت فساد و تهدیدها و فرصت‌ها دارند و می‌دانند چگونه می‌توان تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد». نصرالله با سنگین و همه‌جانبه خواندن مسؤولیت‌های مقام معظم رهبری اذعان کرد: «همه این مسؤولیت‌ها را در سایه تهدیدهایی برعهده گرفتند که ایران همواره با توطئه‌ها، دشواری‌ها و تحریم‌ها روبه‌رو بوده است.‬ امام خامنه‌ای تمام این تهدیدها را به فرصت تبدیل کردند تا اینکه ایران را به قدرت منطقه‌ای تبدیل کردند به گونه‌ای که جهان اکنون به این قدرت اذعان دارد و ایران در جهت پیشرفت و شکوفایی در تمام زمینه‌ها پیش می‌رود».
رهبر مقاومت لبنان همچنین گفت: مرجع تقلید باید اعلم فقهای زمان خود باشد یا یکی از علمای اعلم محتمل میان حاضران باشد و با وجود اینکه درجه علمی ایشان از نظر فقاهت بالاست این امر بر اشراف کامل ایشان بر مسائل علمی هم تاکید دارد. این بخش از شخصیت ایشان را ما از طریق فتواهای شرعی منتشرشده و درس‌های فقهی ایشان که از 20 سال قبل تا به امروز به طلاب تدریس می‌کنند، می‌توانیم درک کنیم و ایشان قادر هستند مسائل مربوط به دولت و مسائل نوین دینی را بررسی کنند. سیدحسن نصرالله افزود: «امام خامنه‌ای دارای شایستگی و شجاعت، هوشیاری تاریخی و شناخت سیاسی وسیع و تجربه اجتماعی و سیاسی در بخش‌های مختلف زندگی» و در نتیجه صاحب«قدرت بالای مدیریتی و تشخیص دوست و دشمن هستند».
او موقعیت سوم امام خامنه‌ای را اندیشه بزرگ اسلامی ایشان دانست و افزود: «ایشان یکی از بزرگ‌ترین مراجع تقلید و رهبری هستند که مواضعشان برای منطقه مهم و در جهان فراگیر شده است.» و سپس آشنایی وسیع ایشان را حتی در زمینه علمای اهل سنت و کتاب‌هایشان نیز ستود.
دبیرکل حزب‌الله لبنان همچنین حضرت آیت‌الله خامنه‌ای را رهبر و فرماندهی توصیف کرد که «هرگز مطالعات و توجهات ایشان در این امور قطع نشده است» به طوری که «هیچ رهبری در جهان تا به این اندازه وقت خود را در امور مختلف صرف نمی‌کند». در ادامه رهبر مقاومت تشریح کرد چگونه رهبر ایران نگرانی‌های امت را به‌صورت مستقیم می‌شنوند تا «به‌صورت گسترده و وسیع از امور مطلع شده و بر مسائل فرهنگی جامعه به صورت عمیق اشراف داشته باشند و از مشکلات جوانان باخبر شوند».
او در پایان با اشاره به اینکه در موقعیت دشوار کنونی برای مقابله با تهدیدها و توطئه‌های بین‌المللی و رفتارهای منحرفانه و وحشیانه، ما به مرجع تقلید زنده نیاز داریم، گفت: «ما نیازمند شناخت و شناساندن امام خامنه‌ای هستیم». سیدحسن نصرالله در پایان از مسلمانان و غیر مسلمانان خواست اندیشه‌های رهبر ایران را مطالعه کنند و به کار بندند.
 


Page Generated in 0/0063 sec