printlogo


کد خبر: 140190تاریخ: 1394/3/27 00:00
کنگره توافق هسته‌ای با ایران را به آزادی جاسوسان آمریکایی مشروط کرد!
جان، ‍‌‎جواد، جیسون

حسین علوی: کنگره آمریکا به وعده خود عمل و توافق هسته‌ای با ایران را مشروط به آزادی جاسوسان آمریکایی در ایران کرد. اعضای مجلس نمایندگان آمریکا به اتفاق آرا قطعنامه‌ای را تصویب کردند که براساس آن اگر تهران به دنبال توافق هسته‌ای با آمریکاست، باید 3 جاسوس آمریکایی را آزاد و اطلاعاتی درباره فرد چهارم نیز ارائه کند. به گزارش «وطن امروز»، آمریکایی‌ها این قانون را درحالی تصویب کردند که در ایران تاکنون پس از نگرانی درباره عدم لغو تحریم‌ها در توافق احتمالی، عمده نگرانی‌ها درباره احتمال بازرسی از مراکز نظامی و بازجویی دانشمندان و مقامات امنیتی و نظامی کشور بوده است اما درست در روزهایی که برخی مقامات رسمی تلاش فراوانی برای بزرگنمایی اثر تحریم‌ها انجام می‌دهند، کنگره آمریکا پا را فراتر نهاده و اعلام کرده است در زندان‌ها نیز باید  به روی آمریکایی‌ها باز شود! به عبارتی توافقی که هنوز تیم مذاکره‌کننده نتوانسته است دلایل عقلانی درباره قطعی بودن لغو تحریم‌ها در آن را اقامه کند، حالا غیر از تعطیلی بخش عمده‌ای از صنایع هسته‌ای و تلاش برای بازرسی‌های نظامی و دریافت قدرت دفاعی کشور، به دنبال مصونیت‌بخشی به اتباع آمریکایی در ایران است. قانونی که در صورت اجرا قطعا می‌تواند یادآور قانون ننگین کاپیتولاسیون باشد!  ماجرای کاپیتولاسیون البته یک بار در ماجرای مذاکرات هسته‌ای از زبان جواد ظریف مطرح شد. او 15 فروردین‌ماه امسال و پس از توافق لوزان، به برنامه نگاه یک تلویزیون رفت و در آنجا در مدح مذاکراتش با جان کری گفت: «می‌بینید که 6 کشور بزرگ دنیا که همه آنها به‌رغم اینکه برخی از جمله روسیه و چین دوست ایران بودند در قطعنامه‌های شورای امنیت علیه ایران مشارکت کردند. در هر 6 قطعنامه علیه جمهوری اسلامی ایران در شورای ملل متحد که به ناحق تصویب شد هر ۵ عضو آن رای مثبت دادند و هر ۵ عضو بعضا بانی آن بودند که نشان‌دهنده این واقعیت است که این قدرت جمع شده بود که مردم ایران را به زانو دربیاورند و این افتخار را من به مردم ایران تبریک می‌گویم که وزیر خارجه آمریکا می‌گوید نمی‌توانیم ایران را وادار به تسلیم کنیم. لغتی که جان کری به کار برد نیز بسیار جالب  است که گفت نمی‌توانیم مردم ایران را به Capitulation وادار کنیم که همان کاپیتولاسیون است که امام راحل با همین آرمان انقلاب کرد و چه مذاکرات به نتیجه برسد و چه  اگر
زیاده‌خواهی کنند و در مرحله نگارش این اتفاق نیفتد در هر دو صورت هدف ما از مقاومت تامین شده که آمریکا به این نتیجه رسیده است نمی‌تواند مردم ایران را تسلیم کند». به‌رغم این اظهارات اما گویا جان کری راستش را به جواد ظریف نگفته است. چرا که روز گذشته «مت وایزر»، خبرنگار روزنامه بوستون‌گلوب که روز یکشنبه مصاحبه‌ای با جان کری، وزیر خارجه آمریکا انجام داد، در حساب کاربری خود در توئیتر بخشی از اظهارات کری که در متن روزنامه مورد نظر اشاره‌ای به آن نشده بود را منتشر کرد. «وایزر» نوشت: «کری در پاسخ به این سوال که آیا توافق هسته‌ای با ایران به آزادی جیسون رضاییان مشروط است به من گفت او همیشه موضوع آزادی آمریکایی‌ها را مطرح می‌کند و ادامه داد: اجازه بده تا همین حد بگویم.» بنابراین گویا آقای کری نیز همانند هموطنانش در کنگره، گوشه چشمی به کاپیتولاسیون
دارد. به گزارش خبرگزاری‌ها، اعضای مجلس نمایندگان آمریکا با تصویب قطعنامه‌ای اعلام کردند اگر تهران به دنبال موافقت واشنگتن با توافق هسته‌ای و کاهش تحریم‌هاست، باید ۳ زندانی آمریکایی را آزاد کند. به گزارش تسنیم به نقل از آسوشیتدپرس، مجلس نمایندگان آمریکا روز دوشنبه به اتفاق آرا با تصویب قطعنامه‌ای از ایران خواست 3 آمریکایی محبوس در این کشور را آزاد کرده و اطلاعاتی در مورد چهارمین شهروند این کشور که مفقود شده است ارائه کند. قانونگذاران آمریکایی خواهان این شدند که ایران آمریکایی‌ها را آزاد کند، خاصه اگر به دنبال این است که ایالات متحده توافق هسته‌ای را امضا کند و تحریم‌ها را علیه جمهوری اسلامی ایران کاهش دهد.به نوشته آسوشیتدپرس، رابرت لوینسون، افسر سابق اف‌بی‌آی در سال 2007 و طی یک مأموریت اطلاعاتی غیررسمی برای سازمان سیا، مفقود شد. ایران بارها اعلام کرده است از سرنوشت او اطلاعی ندارد اما حالا کنگره آمریکا توافق هسته‌ای با ایران را مشروط به ارائه اطلاعاتی درباره او کرده است. سعید عابدینی، کشیشی که در قالب ترویج مسیحیت فعالیت‌های جاسوسی انجام می‌داد نیز گزینه دیگر است. عابدینی سال 90 درحالی که در کلیساهای خانگی فعالیت‌هایی را برای کسب اطلاعات غیرمرتبط انجام می‌داد؛ بازداشت و در سال ‏‏91 به 8 سال زندان محکوم می‌شود.‏ اما امیر حکمتی، تفنگدار دریایی سابق آمریکایی نیز در سال 2011 بازداشت شد و به جرم جاسوسی از سوی نظام قضایی ایران به 10 سال زندان محکوم شده است. او در اعترافات خود که از تلویزیون نیز پخش شد توضیح داد برای جاسوسی در ایران ماموریت داشته است. اما گزینه جنجالی آمریکایی‌ها کسی نیست جز جیسون رضاییان که این روزها تلاش زیادی برای آزادی او هم از سوی آمریکایی‌ها و هم از سوی دنباله‌روهای آنان در ایران صورت می‌گیرد. جیسون رضاییان، گزارشگر نشریه واشنگتن‌پست نیز 300 روز است در بازداشت به سر می‌برد. تاکنون 2 جلسه دادگاه برای رسیدگی به اتهامات رضاییان در ایران تشکیل شده است و پرونده اتهامی وی در حال سیر مراحل قضایی است. جرم رضاییان جاسوسی است و اسناد بسیار زیادی نیز درباره شبکه‌های جاسوسی مرتبط با او در ایران به‌دست آمده است. «وطن امروز» در گزارشاتی درباره جیسون رضاییان گزارش داد این فرد در کنار تمرکز بر حوزه‌های نرم‌افزاری توانسته بود شبکه‌هایی ایجاد کند که به اطلاعات محرمانه‌ای در حوزه نقل و انتقالات بانکی کشور دستیابی داشته باشد. در کنار سیستم بانکی، او فعالیت‌هایی در راستای حجاب‌ستیزی نیز انجام داد به گونه‌ای که توانسته بود با گمراه کردن برخی جوانان و به بهانه همکاری‌ها در حوزه موسیقی، کلیپ‌هایی ساختارشکن در ایران تولید کند که نمونه این کلیپ‌ها، کلیپ آهنگ «Happy» بوده است. البته نکته قابل تامل دسترسی‌های ویژه جیسون رضاییان به برخی افراد همکار با نهادهای اجرایی بوده است. حسن روحانی در نشست خبری اخیر خود گفت که پیگیری موضوع جیسون رضاییان در حوزه اختیارات قانونی او است. رسانه‌های آمریکایی و حامیان دولت طی ماه‌های اخیر تلاش زیادی برای طرح موضوع آزادی جیسون رضاییان کرده‌اند. تلاشی که با تصویب قطعنامه جدید در مجلس نمایندگان آمریکا تکمیل شد و نشان می‌دهد آزادی این جاسوس بانفوذ، برای آمریکایی‌ها بسیار حائز اهمیت است. البته آزادی دیگر جاسوسان نیز همانگونه که گفته شد می‌تواند این پیام را صادر کند که اتباع آمریکایی حتی در ایران نیز دارای مصونیت خواهند بود و این با توافق هسته‌ای(!) حاصل خواهد شد!
شورای امنیت زانو زد!
کنگره این روزها همه‌کاره است. غیر از تعیین شرط‌هایی مانند کاپیتولاسیون، آنها حرف آخر را درباره توافق هسته‌ای با ایران خواهند زد و روز گذشته اعلام شد قطعنامه شورای امنیت برای توافق هسته‌ای با ایران نیز بستگی به نظر کنگره دارد.  خبرگزاری رویتزر دیروز گزارش داد، شورای امنیت سازمان ملل در صورت کسب توافق هسته‌ای بین ایران و قدرت‌های جهان، دست‌کم یک ماه رفع تحریم‌های ایران را به تعویق می‌اندازد تا کنگره آمریکا بتواند توافق را بررسی کند. مقامات غربی این امر را پیشامدی نامطلوب اما به‌لحاظ سیاسی ضروری می‌دانند زیرا کنگره نمی‌خواهد شورای امنیت سازمان ملل زودتر از آنها اظهارنظر کند.  به‌گفته این مقامات، از نگاه کنگره اقدام شورای امنیت قضاوت پیش‌هنگام درباره توافق هسته‌ای با ایران محسوب خواهد شد. ایران این تأخیر را پذیرفته و حسن روحانی نیز اخیرا این تاخیر را تایید کرده است. یک مقام ایرانی که خواست نامش فاش نشود به رویترز می‌گوید: به نظر می‌رسد گزینه دیگری وجود ندارد. ما از این موضوع خوشحال هستیم؟ البته که نه.
این در حالی است که پیش از این مقامات دولتی مدعی شده بودند بلافاصله پس از لغو توافق، تحریم‌ها لغو خواهد شد. مقامات غربی می‌گویند شورای امنیت نیاز به تایید کنگره ندارد اما پیشدستی بر کنگره از لحاظ سیاسی عاقلانه نیست، هرچند تأخیر 60روزه نیز زیاد است. به هر حال به نظر می‌رسد با این اقدام شورای امنیت، 5 قدرت دارای سلاح اتمی دنیا پذیرفته‌اند درباره توافق هسته‌ای با ایران، این کنگره است که باید حرف آخر را بزند. در واقع اکنون همه چیز در اختیار کنگره است و شورای امنیت نیز در مقابل این واقعیت زانو زده است. همانگونه که گفته شد در این حالت، بخش عمده‌ای از ادعاهای دولتی‌ها در ایران درباره زمان لغو تحریم‌ها نقض خواهد شد. نکته مهم دیگر اینکه با این اقدام، شورای امنیت تصمیم کنگره درباره توافق هسته‌ای با ایران را به رسمیت شناخته است. به عبارتی، در صورت مخالفت کنگره با توافق احتمالی، شورای امنیت نیز به‌رغم توافق اولیه با ایران این مخالفت را به رسمیت می‌شناسد!
 


Page Generated in 0/0046 sec