گروه سیاسی: با نزدیک شدن به انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری سخنان مشترکی از سوی رؤسای 2 قوه کشور درباره لزوم شفافتر شدن صندوقهای رأی مطرح شد؛ اظهاراتی که با واکنشهای مختلفی همراه شد. به گزارش «وطن امروز»، حجتالاسلام روحانی برای اولین بار بر این موضوع تاکید کرد و اشاره مصداقی نیز به جنس صندوقهای رأی داشت. بعد از این سخنان، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز به نحوی سخنان حسن روحانی درباره لزوم شفافتر شدن جنس صندوقهای رأی را تایید کرد. این اظهارات در حالی بود که اساسا از انتخابات سال 86 مجلس شورای اسلامی تاکنون جنس صندوقهای رأی به گونهای است که داخل آن مشخص بوده و اصطلاحا پر یا خالی بودن آن کاملا قابل رویت است. حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری 92 نیز رأی خود را در همین صندوقها انداخت. این اظهارات درباره شفاف بودن صندوقهای رأی که علاوه بر ایجاد برخی شبهات موجب سوءاستفاده نیز شد، یکی از محورهای گفتوگوی تسنیم با سخنگوی شورای نگهبان بود. سخنگوی شورای نگهبان ضمن تاکید بر لزوم برداشت مثبت از سخنان رؤسای قوه و اینکه شاید نظرشان درباره اصل شفافیت بیشتر انتخابات بوده است، تاکید کرد 8 سال است داخل صندوقهای رأی قابل رویت است. وی همچنین بر لزوم پرهیز از برخی اظهارات که بویژه در ایام نزدیک به انتخابات ایجاد شبهه میکند، تاکید کرد. نجاتالله ابراهیمیان، سخنگوی شورای نگهبان در بخشی از گفتوگوی خود با تسنیم در پاسخ به این سوال که در یک ماه اخیر 2 اظهارنظر خاص درباره مساله انتخابات از 2 شخصیت مهم سیاسی کشور که رؤسای 2 قوه نیز هستند، داشتیم (آقایان روحانی و لاریجانی)، این طور گفتهاند که انتخابات باید شفاف باشد و صندوقها نیز طوری باشد که مردم ببینید داخل صندوقها چیست! رئیسجمهور چنین شبهاتی را درباره انتخابات مطرح کرده است، سوال این است که آیا این سخنان نسبتی با واقعیت دارد؟ گفت: گروههای مختلف سیاسی و مسؤولان سیاسی براساس وابستگیشان به سلائق مختلف سیاسی اظهارنظرهایی میکنند و راهحلهایی ارائه میدهند که یا در قالب طرحهای ملی است یا یک تفکر و شعار حزبی و گروهی. حقیقت امر این است شورای نگهبان که وظایف مشخص و معینی دارد نباید در مقام تحلیل سیاسی گفتههای مسؤولان عزیز که گهگاه مطرح میشود بربیاید، زیرا وظایف روشنی داریم و سرمان خیلی شلوغ است و بیشتر به کار خودمان که وظایف قانونی مشخص است، اشتغال داریم، بنابراین بنده درباره فرمایشات مسؤولان علیالقاعده اظهارنظر نمیکنم زیرا جزو وظایف ما نیست، اما تأکید درباره اینکه انتخابات باید به صورت شفاف برگزار شود، حرف خوبی است، بدون اینکه مفهوم مخالف داشته باشد. یعنی مفهوم مخالفش این نیست که در گذشته انتخابات اصلا شفاف نبوده است، البته همیشه میشود به یک فرآیند انتخاباتی بهتر از گذشته فکر کرد و مراد عزیزان نیز شاید همین مفهوم از شفافیت و شیشهای شدن باشد. وی ادامه داد: بنده هم از فرمایشات عزیزان و مسؤولان محترم قوا این استنباط را نمیکنم که در مقام نفی شفافیت انتخابات گذشته برآمده باشند، این بیان که باید همه قوا و شورای نگهبان تلاش کنیم روزبهروز بر این شفافیت افزوده شود و پلاستیک ماتی که اکنون داریم و از بیرون نیز داخلش معلوم است، اما نمیشود آرا را خواند و با این پلاستیک مات، فقط کاغذ دیده میشود، باید شیشهای شود و فکر میکنند به این وسیله شفافیت بیشتری حاصل میشود، درخور توجه است ولی واقعیت قضیه این است که اولا در 8 سال گذشته صندوقهای انتخاباتی به صورت یک پلاستیک نیمهشفاف درآمده و اجمالا ما میتوانیم ببینیم داخل صندوقها از قبل چیزی وجود دارد یا خیر، این قابل کنترل است، ثانیا شفافیت واقعی، تغییر پلاستیک به شیشه نیست. سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: رئیسجمهور محترم که با نظامهای حقوقی خارجی هم آشنا هستند مدلهای انتخاباتی کارآمد و شفاف را حتما شاهد بودهاند و احتمالا این شفافیت در درجه اول ناشی از یک قانون انتخابات مدرن است ولی دولتهای مختلف از همه گرایشها از گذشته تاکنون در حالی که ابتکار تقنین در قالب تدوین و تقدیم لایحه انتخابات به دست آنها بوده، اقدامی که منتج و مثمرثمر باشد انجام ندادهاند و اصلاحات قانونی موثر که شفافیت واقعی را به ارمغان میآورد و لااقل خیلی بیشتر از الکترونیکی کردن 7 یا 8 حوزه انتخاباتی در حفظ حقوقالناس و شفافیت موثر است، عملی نساختهاند. ابراهیمیان تاکید کرد: همه ما باید با همدلی و یک اراده جدی و عزم ملی بدون اینکه به واژههای انتخابات، شفافیت و سلامت بهعنوان یک شعار زودگذر یا کد انتخاباتی نگاه کنیم به سمت حل مشکلات مربوط به نظام انتخاباتی حرکت کنیم. مسائل مهمی مثل نظام کمکهای مالی یا هزینههای تبلیغاتی و خرید رأی، آیین رسیدگی به شکایات و... با یک برنامه جدی مشتمل بر مطالعات تطبیقی نظامهای مختلف انتخاباتی و تهیه لایحه جامع و مستظهر به یک سند پشتیبان فقهی، قابل پیگیری است والا پرداختن به موضوعاتی که در سال انتخابات ممکن است بذر تردید و شک در بخشهایی از جامعه ایجاد کند برای هیچ گروه و حزبی مفید نیست.
قانون اجرا میشود ولو همه رد صلاحیت شوند
ترفندهای مطرح از سوی برخی اصلاحطلبان برای مقابله با اقدامات قانونی شورای نگهبان بخش دیگری از این گفتوگو را تشکیل میداد. ابراهیمیان درباره اینکه برخی از اصلاحطلبان ایده کاندیداتوری دستهجمعی افراد مسالهدار از یک حوزه انتخابیه را مطرح کردهاند، گفت: قانون میگوید هر کسی آزاد است اگر شرایط انتخابات را در خودش دید داوطلب شود و ما هرگز بهعنوان شورای نگهبان یا دولت بهعنوان دولت نمیتوانیم جلوی ثبتنام کسی را که ادعا میکند شرایط قانونی را دارد، بگیریم. عیبی ندارد، همه ثبتنام کنند ولی از آن طرف ما یک تکلیف داریم که به هیچ وجه مصلحتسنجی نکنیم و فقط قانون را اجرا کنیم. من بهعنوان عضو شورای نگهبان بر اجرای قانون تاکید دارم و هیچ مصلحتی را بالاتر از اجرای قانون نمیبینم. نتیجه هر چه شود به مصلحت کشور است. اگر قانون را اجرا کنیم، ولو اینکه این منتهی شود به رد همه اشخاص فاقد شرایط در نهایت به صلاح مملکت است.