printlogo


کد خبر: 140196تاریخ: 1394/3/27 00:00
حذف و اضافه‌های یارانه نقدی
3 میلیون نفر به یارانه‌بگیران اضافه شده‌اند؟!

محسن جندقی: دولت با واریز یارانه نقدی در 26 خرداد رکورد تاخیر پرداخت یارانه را زد. به گزارش «وطن‌امروز» سرانجام بعد از مدت‌ها محمدباقر نوبخت درباره یارانه نقدی خانوارها اظهارنظر کرد و خبر داد یارانه نقدی مرحله پنجاه‌ودوم از بامداد امروز قابل برداشت است. این به معنای آن است که دولت یازدهم رکورد تاخیر در واریز یارانه نقدی را شکسته است. مهم‌تر از تاخیر در پرداخت یارانه نقدی آمار عجیب و غریب سخنگوی دولت درباره تعداد یارانه‌بگیران است. محمدباقر نوبخت دیروز گفت دولت یارانه خرداد را برای 76 میلیون و 57 هزار و 430 نفر واریز کرده این در حالی است که نوبخت سال گذشته اعلام کرده بود 73 میلیون نفر برای دریافت یارانه نقدی ثبت‌نام کرده‌اند. سخنگوی دولت در یک نشست خبری گفت: روز گذشته 7هزار و 296 میلیارد تومان از اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای از سوی سازمان مدیریت به خزانه‌داری برای پرداخت ابلاغ شد که پس از پرداخت حقوق خردادماه متناسب با وصولی‌ها و پرداخت‌های طرح‌های عمرانی آغاز شود‎.
وی افزود: همچنین 2هزار و 700 میلیارد تومان از 5هزار و 400 میلیارد تومان از طرح‌های عمرانی به 31 استان تخصیص داده شد‎. یارانه خردادماه نیز برای 76میلیون و 57هزار و 430 نفر واریز شد و از ساعت 24 امشب قابل برداشت است‎.
سخنگوی دولت تصریح کرد: همچنین یارانه غیرنقدی به‌صورت سبد غذایی به‌مناسبت ماه مبارک رمضان از شنبه قابل دریافت است‎. ستاد تنظیم بازار برای کنترل قیمت‌ها در ماه رمضان فعالیت می‌کند و دولت با هرگونه افزایش قیمت موافق نیست و اساسا قابل تحمل نیست که با وجود فشار تحریم، عده‌ای هرچند معدود نسبت به تشدید فشارهای اقتصادی به خانوارها اقدام کنند.
نوبخت ادامه داد: رئیس‌جمهور مطلع به مسائل کشور هستند و روزهای یکشنبه و پنجشنبه از صبح تا ظهر گزارش تیم اقتصادی را تبیین و مطالعه می‌کنند و ارشادهای لازم را می‌دهند‎. آمارهای رئیس‌جمهور معتبرتر از آمارهای برخی دستگاه‌هایی است که از دید خود آمار می‌دهند‎.
وی همچنین اظهار داشت: با بیش از 500 میلیارد تومان اعتبار، امکان استخدام 38 هزار جوان را در دستگاه‌های دولتی فراهم کردیم‎.
سخنگوی دولت ادامه داد: باید از مردم عذرخواهی کنیم اینکه ما تورم 40 درصد را به 15 درصد رساندیم، باید و شاید به عنوان یک رفاه، به محضر ملت ایران نرساندیم چرا که ما این کار را برای خود یک تکلیف می‌دانستیم. به هر حال تحریم‌ها آثار خود را دارند اما با تدبیر تلاش می‌کنیم اینها را رفع کنیم. نوبخت در پاسخ به سوالی درباره علت تاخیر در پرداخت یارانه‌ها به مردم نیز گفت: التفات دارید که یارانه مربوط به خرداد است و تا پایان خرداد هنوز زمان باقی است و این پرداخت در صورتی است که حقوق کارکنان را هنوز پرداخت نکرده‌ایم. وی گفت: تعویق 3-2 روزه در راستای اجرای قانون است و مطابق قانون نسبت به پرداخت یارانه‌ها اقدام خواهیم کرد.
چقدر حذف شده‌اند، چقدر اضافه؟
ارائه آمار پرداخت یارانه نقدی به 76 میلیون و 57 هزار و 430 نفر در حالی صورت می‌گیرد که اردیبهشت سال گذشته نوبخت اعلام کرده بود 73 میلیون نفر برای دریافت یارانه نقدی ثبت‌نام کرده‌‌اند. نوبخت در بهار 93 گفته بود: هر چند در روزهای نخست، تعداد افرادی که برای دریافت یارانه ثبت‌نام نکرده بودند به بیش از 10 درصد رسیده بود و پیش بینی می‌شد که 8-7 میلیون نفر از دریافت انصراف دهند، به تشخیص خانوارها تعداد 2 میلیون و 400 هزار نفر در مرحله دوم ثبت‌نام از دریافت یارانه انصراف دادند.73 میلیون نفر نیز در این مرحله برای دریافت یارانه ثبت‌نام کرده‌اند.
حال بعد از گذشت یک سال دولت برای 76 میلیون و 57 هزار و 430 نفر یارانه پرداخت کرده است یعنی بیش از 3 میلیون نفر در یک سال اخیر به آمار یارانه‌بگیرها اضافه شده‌اند. باید دید این 3 میلیون نفر چگونه به لیست یارانه‌بگیران اضافه شده‌اند در حالی که دولت اصرار دارد پردرآمدها و چند گروه را از دریافت یارانه نقدی حذف کند و به اعتراف وزیر رفاه و تعاون نیز این کار را کرده است. اولین احتمال افزوده شدن نوزادان به آمار یارانه‌بگیران است. اگر دولت به همه نوزادانی که در سال 93 به دنیا آمده‌اند، یارانه بدهد باید یک میلیون و 534 هزار 362 به آمار یارانه‌بگیرهای سال گذشته اضافه کنیم اما طبیعی است که از این رقم باید  تعداد  446 هزار و 333 فوتی سال 93 را کم کنیم. پس دولت در یک سال اخیر فقط حدود یک‌میلیون و 100 هزار نفر را می‌تواند با جمع و تفریق زاد و ولد و مرگ و میر اضافه می‌کند پس چگونه حدود میلیون نفر به آمار یارانه‌بگیران اضافه شده‌ است؟ جالب اینکه وزیر تعاون از آغاز حذف پردرآمدها از سال گذشته خبر داده بود و مسؤولان همواره بر حذف ثروتمندان و پردرآمدها تاکید داشته‌اند اما آمار 76 میلیون نفری یارانه‌بگیران نشان می‌دهد دولت مجموعا در یک سال اخیر افرادی را به لیست یارانه‌بگیران اضافه کرده است!
بدین ترتیب یک ابهام دیگر به ابهامات یارانه‌ای دولت یازدهم افزوده شد؛ اینکه دولت چند نفر را تاکنون از لیست یارانه‌بگیران حذف کرده و معیار حذف افراد توسط دولت چیست و حالا این آمار که چگونه 3 میلیون نفر ظرف مدت یک سال به آمار یارانه‌بگیران اضافه شده است؟
حذف 6 میلیون نفر ثروتمند
دولت تصمیم دارد در سال جاری 6 میلیون نفر را از لیست یارانه‌بگیران حذف کند اما آمار جدید دولت نشان می‌دهد که به جای حذف، افرادی به لیست یارانه‌بگیران اضافه شده‌اند! معاون رفاهی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مدتی پیش از حذف یارانه 6 میلیون ایرانی بر اساس توانایی مالی خبر داده بود. احمد میدری با اشاره به فعالیت کارگروه شناسایی افراد ثروتمند اظهار داشت: این کارگروه همچنان فعال است و افراد حذف شده مرحله به مرحله اعلام خواهند شد. معاون رفاهی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه حذف یارانه اقشار پردرآمد براساس توانایی‌های مالی انجام می‌شود، گفت: یکی از ملاک‌های حذف یارانه اقشار پردرآمد محل سکونت و بعد خانوار است.
میدری با بیان اینکه طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی 6 میلیون نفر از لیست یارانه‌بگیران خارج خواهند شد، گفت: باید 3 هزار میلیارد تومان از منابعی که برای پرداخت یارانه افراد کسر شده، جبران شود که قاعدتا بر اساس آن 6 میلیون نفر یارانه‌بگیر باید حذف شوند.
 


Page Generated in 0/0054 sec