printlogo


کد خبر: 140231تاریخ: 1394/3/27 00:00
امتیاز مهمی که انصارالله از سازمان ملل متحد گرفت
مخالفت هیأت ریاض با آتش‌بس رمضان

گروه بین‌الملل: پس از کارشکنی‌هایی که از سوی رژیم عربستان سعودی بر سر راه مشارکت هیأت الحوثی‌ها (هیأت صنعا) در مذاکرات صلح یمن در ژنو ایجاد شد، امکان مشارکت در روز نخست مذاکرات یعنی روز دوشنبه از آنها سلب شد. پس از وساطت‌های عمان و قانع کردن قاهره برای اجازه پرواز به هواپیمای هیأت صنعا، صبح دیروز هیأت مذکور وارد ژنو شد و در دومین روز مذاکرات ژنو حاضر شد. براین اساس، بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل صبح دوشنبه، مذاکرات صلح یمن را در ژنو آغاز کرد. بنا به گفته دبیرکل، ائتلاف انصارالله و حزب کنگره ملی به رهبری علی عبدالله صالح به‌خاطر مسائل «پشتیبانی» نتوانستند در مراسم افتتاحیه این مذاکرات حضور یابند ولی ظاهرا قضیه کلا برعکس این اظهارات است چون عربستان به هواپیمای سازمان ملل بیشتر از 3 ساعت مهلت نداده بود در فرودگاه صنعا بماند و اعلام کرده بود که این هواپیما باید در فرودگاه جازان عربستان تحت بازرسی قرار گیرد. این مواضع عربستان با مخالفت شدید گروه الحوثی‌ و صالح مواجه شد. از جمله این راه‌حل‌ها توقف هواپیما در جیبوتی بود ولی این اقدام با بیش از 12ساعت تاخیر صورت گرفت. گروه الحوثی و صالح توانستند امتیاز مهمی از دشمنان عربستانی‌شان بگیرند چون اعلام کردند تنها در صورتی در این مذاکرات شرکت خواهند کرد که عبارت «دولت مشروع» (عنوان هیات عبد ربه منصور هادی و افراد همراهش) و عبارت «شورشیان» که برای نام بردن از گروه الحوثی‌ و طرفداران صالح استفاده می‌شود، حذف و به جای این عبارت‌ها، از واژه‌های «‌هیات ریاض» و «هیات صنعا» نام برده شود و سازمان ملل هم با این تغییر نام‌ها موافقت کرد که البته عربستانی‌ها هم با وجود عصبانیت سرانجام تسلیم شدند. فرصت دستیابی به «یک راه‌حل» در این مذاکرات 3 روزه، اگر «ناممکن» نباشد محدود به نظر می‌رسد‍، علت این امر این نیست که مدت زمان مذاکرات کوتاه است بلکه به این خاطر است که اختلاف‌ها میان 2 طرف زیاد است ولی در هر صورت اینکه 2 طرف با رفتن به مذاکرات بدون هرگونه پیش‌شرط،‌ موافقت کرده‌اند دستاورد قابل ملاحظه‌ای است. این در حالی است که دولت عربستان هر بار شروط سابق خود را مطرح و راه را برای هرگونه راه‌حل سیاسی می‌بندد. عقب‌نشینی انصارالله و ارتش از همه شهرها، تسلیم سلاح و آزادی دستگیرشدگان و مرجع قرار دادن «ابتکار خلیجی» به‌عنوان ملاک روند گفت‌و‌گوها، از جمله شروطی است که سابقا نیز مطرح بوده است.  به هر حال، واژه «هیات صنعا» امتیاز مهمی محسوب می‌شود چون بر مشروعیت این گروه تاکید می‌کند در حالی که «هیات ریاض» گویی به منزله هیاتی از «دولت در تبعید» است. از سوی دیگر، عربستان که تاکنون هیچ دستاورد میدانی کسب نکرده و گروه‌های طرفدار عربستان در داخل یمن به‌طور مرتب از نیروهای ارتش و انصارالله شکست می‌خورند، تنها راه برای امتیازگیری از انصارالله و گروه‌های یمنی را همان پناه بردن به قطعنامه سازمان ملل و طرح موسوم به «ابتکار خلیجی» می‌داند، اگرنه در شرایطی که هیچ‌یک از اهداف حملات هوایی 80 روز گذشته محقق نشده است، عربستان هیچ پشتوانه‌ای برای مذاکرات ندارد.
امتیازدهی انصارالله به خاطر یمن
محمد عبدالسلام، سخنگوی هیات مذاکره‌کننده انصارالله در ژنو با بیان اینکه درخواست برای عقب‌نشینی از شهرهای یمن غیرمنطقی است، عنوان داشت کسی وجود ندارد که امنیت را بدون ارتش و کمیته‌های مردمی در شهرها حفظ کند. این پاسخ انصارالله در پی سخنان دبیرکل سازمان ملل مطرح شد که خواهان توقف هرچه سریع‌تر درگیری‌ها و عقب‌نشینی افراد مسلح از شهرهای یمن شده بود. محمد عبدالسلام همچنین اعلام کرد هیات انصارالله آماده است امتیازهایی را فقط به خاطر یمن بدهد.
هیأت عفو بین‌الملل در یمن
طبق اعلام فیلیپ لوتر، مدیر اجرایی عفو بین‌الملل در خاورمیانه و شمال آفریقا، عفو بین‌الملل قصد دارد چهارشنبه (امروز) هیاتی را به دفتر ریاست‌جمهوری یمن اعزام کند. مدیر اجرایی عفو بین‌الملل در خاورمیانه و شمال آفریقا در ادامه از بررسی نتایج کنگره‌ای که 8 ژوئن توسط 2 وزارت بهداشت و حقوق بشر و نیز کمیته ملی ثبت جنایات عربستان در صنعا تشکیل شد، خبر داد و تاکید کرد عفو بین‌الملل قصد دارد با همکاری دولت (مستعفی) یمن وضعیت حقوق بشر و حمایت از شهروندان را بهبود بخشد. از سوی دیگر، در حالی که بان کی‌مون، دوشنبه در کنفرانسی مطبوعاتی بر اجرای آتش‌بس انسان‌دوستانه در یمن تأکید کرده است، ولی هیأت ریاض صحبت درباره آتش‌بس انسان‌دوستانه را تا زمانی‌که براساس اجرای قطعنامه 2216 شورای امنیت نباشد، بی‌فایده عنوان کرده است.
دستاورد  بین‌المللی انصارالله
پایگاه العهد در گزارشی با تحلیل شرایط نشست ژنو نوشته است: «می‌توان گفت جنبش انصارالله و همپیمانان آن دستاورد دیپلماتیک بزرگی را به نفع ملت یمن در کنار پیروزی‌های متوالی در جبهه‌های جنگ با متجاوزان سعودی-آمریکایی و تیم یمنی وابسته به آنها به دست آوردند بویژه که همه تلاش‌ها خنثی شده است و رسانه‌ها نیز به همراه  هیات‌های سیاسی با وجود تلاش‌ها برای ممانعت از حضور آنها مشارکت می‌یابند».
موشک باران مواضع نظامی سعودی‌ها
اما به گزارش شبکه الجزیره قطر، نیروهای مردمی انصارالله یمن در ساعات اولیه روز سه‌شنبه در پاسخ به حملات هوایی روز گذشته نیروهای عربستانی چندین موشک به مواضع نظامی سعودی‌ها در منطقه جازان در مرز عربستان شلیک کردند. در داخل نیز ارتش یمن و کمیته‌های مردمی پادگان‌های نخلا و السحیل در استان مأرب را از لوث عناصر گروه‌های القاعده به طور کامل پاکسازی کردند. این در حالی است که همزمان با آغاز نشست ژنو درباره حملات رژیم آل‌سعود به یمن، جنگنده‌های سعودی روز دوشنبه 10 بار مناطقی از یمن را در پی تصرف 2 پادگان توسط نیروهای مردمی، بمباران کردند. شبکه خبری المنار لبنان گزارش داد در پی حملات هوایی به یکی از منازل در محله المحلیه در جنوب شهر تعز مرکز استان تعز 4 زن و یک کودک از یک خانواده به شهادت رسیدند. همچنین جنگنده‌های سعودی  صبح دیروز 7 بار شهر صعده را بمباران کردند.
 

هلاکت سرکرده القاعده در یمن
گروه تروریستی القاعده هلاکت سرکرده اصلی‌اش در یمن را تایید کرد. به گزارش العربیه، رسانه بین‌المللی سعودی‌ها که ارتباط ویژه‌ای با گروه‌های تروریستی دارد، القاعده در پیامی ویدئویی کشته شدن ناصر الوحیشی سرکرده‌اش در یمن را پذیرفت و قاسم الریمی را به جای الوحیشی به عنوان سرکرده القاعده در شبه‌جزیره عربستان تعیین کرد. الوحیشی به همراه 2 نفر دیگر از اعضای القاعده روز جمعه در پی حمله یک پهپاد به استان حضرموت یمن به هلاکت رسیده است.
 


Page Generated in 0/0049 sec