printlogo


کد خبر: 140236تاریخ: 1394/3/27 00:00
چهارگوشه

حکم اعدام مرسی تأیید شد
دادگاه قاهره، دیروز احکام نهایی خود را درباره 2 پرونده جنجالی علیه رهبران اخوان‌المسلمین که شاهد صدور بیشترین حکم اعدام بوده است، قرائت کرد. جلسه دیروز برای صدور حکم نهایی
16 تن از رهبران اخوان‌المسلمین در پرونده جاسوسی و 106 تن از آنان درباره حمله به زندان‌های این کشور که به شکل بدوی به اعدام محکوم شده بودند، برگزار شد. محمد مرسی، رئیس‌جمهوری سابق مصر دیروز در پرونده جاسوسی حبس ابد گرفت و حکم وی در حمله به زندان‌ها که اعدام بود، بار دیگر تایید شد.

دیدار دی‌مستورا با بشار اسد
استفان دی‌میستورا، نماینده سازمان ملل در امور سوریه که دوشنبه‌ وارد دمشق شد، دیروز با رئیس‌جمهوری سوریه دیدار کرد. بشار اسد در این دیدار با انتقاد از سکوت جهانی مقابل تروریست‌ها و جنایاتی که انجام می‌دهند، گفت این سکوت آنان را در جنایاتشان جری‌تر می‌کند. رئیس‌جمهوری سوریه تصریح کرد که «دنیا باید موضعی روشن و جسورانه مقابل کسانی بگیرد که حمایت مالی و تسلیحاتی از گروه‌های تروریستی می‌کند و عبور و مرور آنان را تسهیل می‌کند.» اسد همچنین گفت برخی دیگر قطعنامه‌های سازمان ملل را درباره تروریست‌ها نادیده می‌گیرند و جهان باید مقابل همه اینها موضع بگیرد.

فرار البشیر از آفریقای جنوبی
عمرالبشیر با فرار از آفریقای جنوبی در بازگشت به خارطوم مثل یک قهرمان از خودش استقبال کرد. رئیس‌جمهور سودان شمالی که با حکم دیوان کیفری بین‌المللی لاهه به اتهام ارتکاب جنایت جنگی و نسل‌کشی در دارفور تحت تعقیب است اخیرا در سفر به آفریقای جنوبی با تقاضای این دیوان و حکم دادگاهی در این کشور ممنوع‌الخروج شده بود. دادگاهی در پرتوریا خروج عمر البشیر از آفریقای جنوبی تا زمان مشخص شدن وضعیت پرونده او در دیوان لاهه را ممنوع کرده بود اما ژنرال البشیر که برای نشست سران آفریقا به ژوهانسبورگ رفته بود، بدون هیچ مزاحمتی از سوی پلیس آفریقای جنوبی و احتمالا با چراغ سبز زوما، رئیس‌جمهور این کشور و دوست سابقش، با همان جت شخصی که آمده بود به خارطوم بازگشت و به محض رسیدن به پایتخت سودان شمالی سوار یک ماشین تشریفات روباز شد تا در خیابان‌های منتهی به کاخ ریاست‌جمهوری مثل یک قهرمان از جلوی دیدگان مردم عبور کند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، «جیمز استوارت» معاون «فاتو بنسودا» دادستان دادگاه بین‌المللی کیفری از عدم بازداشت عمرالبشیر در آفریقای جنویی ابراز تاسف کرد.

ورق در جنوب سوریه برگشت
ارتش سوریه پس از حملات شدید روزهای اخیر روند تحولات در استان جنوبی «سویدا» را به سود خود تغییر داد و موفق شد یک شهرک مهم را آزاد کند تا راه برای آزادسازی پایگاه اخیراً اشغال‌شده باز شود. به گزارش مشرق، جدیدترین اخبار از وضعیت غرب استان سویدا در 100 کیلومتری جنوب دمشق و در مرز اردن، حکایت از تغییر روند نظامی و میدانی به نفع مقاومت و ارتش سوریه دارد. کنترل نیروهای مقاومت و ارتش سوریه بر شهرک راهبردی و مهم «سکاکا» مقدمات آزادسازی مقر تیپ 52 ارتش را که هفته گذشته سقوط کرده بود فراهم کرد.

نشست سازمان همکاری اسلامی ویژه بحران یمن
در همین حال همزمان با نشست حل بحران یمن در ژنو، سازمان همکاری اسلامی نیز دیروز سه‌شنبه نشست فوق‌العاده خود با موضوع یمن را در عربستان آغاز کرد. به گزارش شبکه خبری المیادین، حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه ایران نیز برای شرکت در این اجلاس وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی درباره یمن به عربستان رفته است. ایران به حملات هوایی عربستان و ائتلاف همراهش به کشور بحران زده یمن بشدت اعتراض دارد و خواستار برقراری آتش بس فوری و رفع محاصره این کشور برای ارسال کمک‌های انسان دوستانه و دارو به مجروحان است.
 


Page Generated in 0/0050 sec