printlogo


کد خبر: 140250تاریخ: 1394/3/27 00:00
جنبش تحریم موجودیت اسرائیل را تهدید می‌کند

یدیعوت آحارونوت : جنبش‌های ضداسرائیلی به تهدیدی استراتژیک برای موجودیت تل‌آویو تبدیل شده است.
سال‌هاست تلاش‌ها برای واردات دونات (یک نوع شیرینی) از اسرائیل در آفریقای جنوبی آغاز شده است.
فعالان بی‌دی‌اس (بایکوت، توقف سرمایه‌گذاری و تحریم) علیه سوپرمارکت‌های وول ورث که بر واردات دونات از اسرائیل پافشاری دارند، مبارزه می‌کنند. واردات محصولات غذایی از اسرائیل برای این سوپرمارکت زنجیره‌ای سودآوری بسیاری دارد.
چند هفته پیش در روز نکبت [روز تشکیل اسرائیل] فعالان ضدصهیونیسم در آفریقای جنوبی 10 هزار دانش‌آموز را در اعتراض علیه سوپرمارکت وول ورث به خیابان‌ها آوردند.
در دیگر نقطه دنیا در ایالت واشنگتن آمریکا، سوپرمارکت زنجیره‌ای المپیا فود اعلام کرد به جنبش تحریم می‌پیوندد و محصولات اسرائیلی را تحریم می‌کند.  در گذشته دادگاه‌های فرانسه بایکوت کردن محصولات اسرائیلی را جنایت وابسته به تنفر قلمداد می‌کردند. ایالت ایلینویز 2 هفته پیش قانونی را تصویب کرد که براساس آن سرمایه‌گذاری در شرکت‌هایی که در جنبش تحریم مشارکت دارند، ممنوع شود.  پیروزی‌های حقوقی ممکن است تصور اشتباهی را (درباره بی‌نتیجه بودن این تلاش‌های ضداسرائیلی) به وجود آورد اما باید در نظر داشت با وجود این پیروزی‌های حقوقی، جنبش تحریم در جلب افکار عمومی موفق‌تر بوده است. آنهایی که ادعا می‌کنند جنبش تحریم اقتصاد اسرائیل را تحت تاثیر قرار نخواهد داد، درست می‌گویند. البته اکنون این ادعا درست است.
جنبش تحریم تلاش می‌کند برای آگاهی‌بخشی بیشتر در زمینه‌های مختلف در دانشگاه‌ها، اتحادیه‌های کارگری و رسانه‌ها مبارزات تبلیغاتی گسترده‌تری به راه اندازد. اتحادیه‌های دانشجویی بیشتر و بیشتری در آمریکا به جنبش تحریم ملحق شده‌اند. روزنامه‌های پیشرویی مثل نیویورک‌تایمز به طرفداران جنبش تحریم فرصت می‌دهند عقاید خود را مطرح کنند.  این تصور که آمریکا حمایت بسیار زیادی از اسرائیل دارد، توهمی بیش نیست. در دانشگاه‌ها، موسسات تحقیقاتی و رسانه‌ها میزان حمایت از اسرائیل به شکل خطرناکی کاهش یافته است. این موضوع در سیاست نیز به چشم می‌خورد. «سیدنی بلومنتال» یکی از مشاوران ارشد بیل کلینتون، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا بود. پسر وی، «مکس بلومنتال» اکنون یکی از فعالان برجسته در دانشگاه‌های آمریکا علیه اسرائیل است.  اکنون اسرائیل با یکی از نظام‌مندترین تهدیدها علیه موجودیتش مواجه است. موفقیت جنبش تحریم از آن جهت قابل توجه است که این جنبش برای رسیدن به اهداف خود از زبان عمومی افراد و حقوق فردی وارد می‌شود اما در عمل حق موجودیت اسرائیل را انکار می‌کند.  اینکه حماس و نظام ایران حق موجودیت اسرائیل را انکار کنند، امری عادی است اما جنبش اخیر و تلاش‌های آن نگران‌کننده است. مشکل این است که افرادی که روشنفکر قلمداد می‌شوند نیز به این جنبش که موجودیت اسرائیل را زیر سوال می‌برد، ملحق می‌شوند.  با گسترش دامنه فعالیت این جنبش، جنبش تحریم به تهدیدی استراتژیک برای اسرائیل تبدیل شده است.


Page Generated in 0/0748 sec