printlogo


کد خبر: 140251تاریخ: 1394/3/27 00:00
گروه هفت در غیبت پوتین

دانیل آرونسون: آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان یکشنبه و دوشنبه گذشته میزبان گروه هفت بود؛ گروهی که در سایه یک غایب بزرگ، ولادیمیر پوتین، به بحران‌های مختلف، از مشکلات یونان گرفته تا بحران اوکراین همچنین تروریسم بین‌المللی پرداخت.  آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان ابتدا یکشنبه صبح با باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا در دهداری روستای کرون (Krün) ایالت باواریا دیدار کرد و پس از آن با نزدیک به 2 هزار تن از ساکنان این روستا در محوطه کلیسا دیدار داشت. برلین با این نشست مردمی می‌خواهد وانمود کند با وجود تظاهرات مخالفان ضدجهانی‌سازی که این بار نیز مانند دیگر نشست‌های این گروه برپا ‌شد، سران کشورهای قدرتمند جهان دور از دسترس مردم نیستند. نخستین تظاهرات در مونیخ برگزار شد که نزدیک به 40 هزار نفر در آن شرکت کردند و جهانی‌سازی عادلانه‌تر را خواستار شدند.  اما بعد از ظهر یکشنبه شرایط کاملا تغییر کرد و نشست‌های کاری با حضور سران آلمان، آمریکا، کانادا، فرانسه، ایتالیا، ژاپن و انگلیس در کاخ «الماو» که در منطقه‌ای کوهستانی به ارتفاع 1200 متر از سطح دریا بنا شده است و مردم عادی به آنجا دسترسی ندارند، برگزار شد. هزاران نیروی امنیتی این محل را احاطه کرده بودند.  این سومین نشست قدرت‌های اقتصادی جهان است که بدون حضور ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه برگزار می‌شود. روسیه سال 2014 پس از الحاق شبه‌جزیره کریمه به خاک خود از این گروه که در آن زمان گروه هشت نام داشت، اخراج شد.  غیبت پوتین با انتقاد بسیاری از شخصیت‌های مطرح جهان از جمله گرهارد شرودر، صدراعظم سابق آلمان و دوست پوتین مواجه شده است که می‌گویند این گفت‌وگوها با غیبت یکی از رهبران کلیدی در پرونده‌های بزرگ بین‌المللی بی‌معنی است.
ارزش‌های مشترک
مرکل با این حال این اخراج را اجتناب‌ناپذیر توصیف کرد و گفت: «گروه هفت، باشگاه کشورهایی است که «ارزش‌های مشترک» دارند».  وی اعلام کرد: «مادامی که روسیه متهم به حمایت از جدایی‌طلبان شرق اوکراین است، خود را با قوانین بین‌المللی تطبیق نداده است، بازگشت آن به ترکیب جی هشت غیرقابل تصور است».  تهدید قریب‌الوقوع درگیری نظامی جدید در شرق اوکراین بحث داغ گفت‌وگوها در کاخ الماو بود.  تروریسم که از خاورمیانه تا آفریقا کشیده شده است، ایران و پرونده هسته‌ای این کشور نیز از جمله موضوعات اصلی‌ای بود که صدراعظم آلمان در نشست‌ روز یکشنبه با همتایان خود مطرح کرد.  در دومین روز از این اجلاس، گروه هفت میزبان حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق و 5 رهبر آفریقایی از جمله باجی قاید السبسی، رئیس‌جمهور تونس و محمد بوهاری، رئیس‌جمهور نیجریه بود. منابع آگاه در برلین گفتند در این نشست بررسی شد که گروه هفت چه حمایتی می‌تواند از این کشورها به عمل بیاورد. به گفته این منابع، موضوع کمک به توسعه این کشورها نیز مطرح شد. در این راستا، رؤسای سازمان‌های بزرگ بین‌المللی اعم از سازمان ملل، صندوق بین‌المللی پول، سازمان جهانی تجارت، بانک جهانی و سازمان همکاری و توسعه اقتصادی به این نشست دعوت شده‌ بودند.  درباره یونان که در آستانه ورشکستگی قرار دارد و به اعتقاد برخی حتی با تهدید اخراج از منطقه یورو مواجه است، نیز در این اجلاس بحث‌هایی صورت گرفت.
«فرانسوا اولاند» رئیس‌جمهور فرانسه، «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان و «کریستین لاگارد» رئیس صندوق بین‌المللی پول همچنین «ماتیو رنتسی» نخست‌وزیر ایتالیا درباره یونان با یکدیگر گفت‌وگو کردند.  آمریکا برای یافتن راه‌حلی سریع برای مناقشه بین یونان و طلبکاران اروپایی‌اش به منظور جلوگیری از بحران جدید در اقتصاد جهانی که هم‌اینک نیز شکننده است، فشار وارد می‌کند.  «ژان کلود یونکر» رئیس کمیسیون اروپا و «دونالد توسک» رئیس شورای اروپا نیز در بحث‌ها درباره یونان حضور داشتند.  آنگلا مرکل که از 10 سال پیش صدراعظم آلمان است اغلب به عنوان قدرتمندترین زن جهان تلقی می‌شود. وی قدیمی‌ترین فرد حاضر در بین سران کنونی گروه هفت به شمار می‌رود.  وی به دومین نشست سران از این دست که آلمان میزبان آن بود، بعدی اجتماعی و
زیست محیطی داد. آلمان پیش‌تر سال 2007 در «هایلیگندام» در حاشیه دریای بالتیک میزبان این نشست بود.  به اعتقاد او که امسال به او لقب «صدراعظم آب و هوا» داده شده است، 6 ماه مانده به کنفرانس آب و هوا در پاریس، پیشرفت‌ها در این زمینه «اولویت اصلی» است. در کنفرانس پاریس درباره تغییرات آب و هوایی برای دستیابی به توافقی جهت محدود کردن افزایش دمای زمین به 2 درجه نسبت به عصر ماقبل صنعتی تلاش خواهد شد.  مذاکرات درباره انعقاد توافقنامه‌های تجارت آزاد بین مناطق بزرگ اقتصادی بویژه پیمان اتحادیه اروپایی و آمریکا (تی‌تی‌ای‌پی) و مسائل مربوط به معیارهای اجتماعی و زیست‌محیطی از دیگر موضوعات مورد بحث در اجلاس اخیر گروه هفت بود.  درباره مسائل بهداشتی و درمانی مانند مقاومت در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها یا مبارزه با بیماری‌های حاره‌ای همچنین گرسنگی در جهان، پاکسازی اقیانوس‌ها و ارتقای جایگاه زنان نیز گفت‌وگو شد.
خبرگزاری فرانسه


Page Generated in 0/0062 sec