printlogo


کد خبر: 140285تاریخ: 1394/3/28 00:00
سلامت

نایب رئیس شورایعالی نظام پزشکی:
تعرفه‌های درمانی واقعی و عادلانه نیست
نایب رئیس شورایعالی نظام پزشکی، درباره طرح تحول سلامت و نحوه تعرفه‌گذاری خدمات درمانی توضیحاتی ارائه داد.  به گزارش
«وطن امروز» محمود فاضل، نایب رئیس شورایعالی نظام پزشکی با بیان اینکه عملکرد شورایعالی می‌توانست بسیار قوی‌تر و بهتر از آنچه اکنون مشاهده می‌شود ؛باشد، افزود: برخی موانع و زیرساخت‌ها سبب شد تا شورا نتواند به اهداف مدنظر خود دست یابد اما این بدان معنا نیست که این شورا کار نکرده بلکه ایده‌های خوبی ارائه داده و اعضا با انگیره و جدیت به کار خود ادامه می‌دهند. فاضل با اشاره به اینکه تعرفه‌های اعلامی از سوی هیات دولت واقعی و عادلانه نیست، گفت: زمانی که اختیار تعرفه‌گذاری از نظام پزشکی سلب و به دولت واگذار شد انتظار اینگونه مظالم هم می‌رود زیرا دولت می‌گوید تعرفه‌گذاری در اختیار من است و به عنوان حاکمیت می‌گویم عدد تعرفه مناسب است.وی با بیان اینکه دولت از سازمان نظام‌پزشکی به‌عنوان کارشناس نظر مشورتی درباره تعرفه‌ها می‌گیرد، عنوان کرد: اینکه نظر کارشناسی این سازمان تا چه اندازه در تصمیم‌گیری‌ها اهمیت دارد به سیاست حاکم مرتبط است و دولت هم برای اینکه مشکلات اقتصادی و اجتماعی خود را بپوشاند به معابری که دسترسی دارد فشار مضاعف وارد می‌کند.

سودجویی واسطه‌ها در بازار قاچاق اعضا
پیوند غیرقانونی اعضای بدن مشکلات بسیاری را برای وجهه پزشکان و حتی مساله توریسم‌درمانی کشور به وجود آورده است.
به گزارش تسنیم، رسول خضری، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در واکنش به قاچاق پیوند اعضا در یکی از بیمارستان‌های تهران، اظهار داشت: قانون پیوند اعضا به افراد غیرایرانی را محدود کرده و گیرنده عضو به طور حتم باید یک فرد ایرانی باشد بنابراین پیوند عضو از فرد ایرانی به یک بیگانه غیرقانونی است. خضری با بیان اینکه وزارت بهداشت و درمان در بحث نظارت بر عملکرد بیمارستان‌ها باید قوی‌تر عمل کند، تصریح کرد: با توجه به اینکه در بخش پیوند اعضا پزشکان ماهر و مجربی در کشور مشغول فعالیت هستند، پیوند غیرقانونی اعضای بدن مشکلات بسیاری را برای وجهه پزشکان و حتی مساله توریسم‌درمانی کشور به وجود آورده است. عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نهم با تاکید بر اینکه اقدامات غیرقانونی برای پیوند عضو به افراد غیرایرانی به دلیل مشکلات مالی اهداکننده عضو صورت می‌پذیرد، بیان داشت: بسیاری از افراد بیگانه با هزینه‌های بسیار وارد کشور می‌شوند تا از یک فرد ایرانی عضو مورد نظر را دریافت کنند اما از آنجا که اقدامی غیرقانونی است این اقدامات در شرایطی نامساعد صورت می‌پذیرد که در نهایت مشکلاتی را هم برای گیرنده عضو و هم اهداکننده به وجود می‌آورد و در این بین تنها واسطه‌ها هستند که سود می‌برند.

انتقاد از تجویز داروهای 600میلیونی
معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو ضمن تایید وجود نسخه‌های دارویی چند صد میلیونی، تجویز این قبیل نسخ برای بیماران را همچون«تیری در تاریکی» دانست. رسول دیناروند، رئیس سازمان غذا و دارو در این باره اظهارداشت: نمونه‌هایی از نسخه‌های دارویی که بالای ۶۰۰ میلیون تومان قیمت داشته باشد، در کشور داریم و حتی ممکن است در بعضی مواقع از این ارقام هم بیشتر شود که مربوط به بیماران صعب‌العلاج و خاص است. وی با بیان این مطلب که تجویز نسخ گرانقیمت دارویی بیشتر مربوط به داروهای خارج از فهرست دارویی کشور است، به مهر بیان کرد: این داروها تازه در دنیا مطرح شده‌اند و بیشتر برای بیماری‌های صعب‌العلاج و خاص کاربرد دارند. دیناروند با عنوان این مطلب که تجویز این قبیل داروها همچون «تیری در تاریکی» است، خاطرنشان کرد: قرار نیست این داروها  بیمار را از مرگ نجات دهد و چه بسا که ممکن است تاثیری هم نداشته باشد. رئیس سازمان غذا و دارو افزود: البته خیلی از مواقع نسخه‌های داروهای گرانقیمت نوشته می‌شود اما واردات صورت نمی‌گیرد. وی با اعلام اینکه برای واردات این قبیل داروهای گرانقیمت کمیته‌ای در سازمان غذا و دارو تشکل شده که باید اجازه واردات بدهد، تاکید کرد: در صورت مجوز واردات، هزینه دارو بر عهده بیمار خواهد بود.    
 


Page Generated in 0/0057 sec