printlogo


کد خبر: 140289تاریخ: 1394/3/28 00:00
ژنرال قاسم سلیمانی به کمک سوریه می‌شتابد

 ژان پی‌یر پرن: ژنرال قاسم سلیمانی، فرمانده عملیات خارجی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در پاسخ به ائتلاف احزاب وهابی که می‌خواهند دمشق، پایتخت سوریه را تصرف کنند، از واقعه‌ای شگفتی‌آفرین خبر داد که بدون تردید به معنی وارد شدن گسترده تهران در بحران سوریه در کنار نیروهای بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، حکایت دارد.  ژنرال سلیمانی وعده داد بزودی در صحنه عملیات سوریه «شگفتی» رخ خواهد داد. اما از اشاره به این مطلب که این شگفتی چه خواهد بود، خودداری کرد. ژنرال قاسم سلیمانی یکی از افسران رده‌بالای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران است و فرماندهی سپاه قدس را که نیروی زبده سپاه به شمار می‌رود و مسؤول عملیات نظامی و اطلاعاتی در خارج از ایران است، به عهده دارد. او از ماه‌ها پیش در جبهه‌های عراق و سوریه حضور دارد و پایگاه اطلاع‌رسانی ایرانی خبرآنلاین که اصلاح‌طلب به شمار می‌رود، بعد از یک نظرسنجی سلیمانی را مرد سال انتخاب کرد که پاریس، ریاض، آنکارا و واشنگتن اعلام این خبر را جدی گرفتند.  ژنرال در سخنانی که رادیو جمهوری اسلامی ایران آن را پخش کرد، گفت: «در روزهای آینده جهان از آنچه ما با همکاری فرماندهان نظامی سوریه در حال آماده‌سازی هستیم، شگفت‌زده خواهد شد». آیا این شگفتی ورود گسترده تهران در جنگ سوریه در کنار نیروهای وفادار به رژیم بشار اسد خواهد بود؟ به نظر می‌رسد 4 سال جنگ بیش از پیش نیروهای رژیم سوریه را تحلیل برده است و دیگر قادر نیست برای بازپس گرفتن شهرهایی مانند ادلب، جسرالشغور و‌ پالمیرا که اخیرا از دست داده است، به حملاتی دست بزند؛ 7000 نیرو تاکنون در محل حضور یافته‌اند.  اما نگرانی به دمشق نیز مربوط می‌شود، ائتلافی از وهابیون به رهبری احرارالشام و جبهه النصره، شاخه القاعده در سوریه که فرماندهی آن را در دست دارند، دمشق را هدف بعدی خود اعلام کرده‌اند. به گفته یکی از اعضای دستگاه‌های امنیتی سوریه در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه، تا این لحظه 7000 مبارز ایرانی و عراقی در هفته‌های اخیر برای دفاع از پایتخت سوریه به این کشور وارد شده‌اند. بخش اعظم این نیروها عراقی هستند. این منبع- که خواست نامش فاش نشود- اعلام کرد هدف این است که تعداد این نیروها برای پشتیبانی از نیروهای سوری و شبه‌نظامیان طرفدار دولت این کشور به 10 هزار نفر برسد که هدف نخست آنها دمشق و بعد جسرالشغور است زیرا حلقه اتصال سواحل دریای مدیترانه با منطقه حماء در مرکز سوریه است.
دشوار می‌توان فهمید آیا این جنگی روانی است که ایران مانند دیگر کشورها علیه دشمنان خود شروع کرده است یا خیر. آنچه با اطمینان می‌توان گفت، این است که تهران صدها مبارز هزاره افغان را که از اقوام شیعه افغانستان هستند و در ایران به عنوان کارگر به کار مشغولند، به سوریه اعزام کرده است.  «زیاد ماجد» محقق و متخصص علوم سیاسی خاطرنشان کرد این نیروها در حلب و دمشق تحت عنوان گردان‌های فاطمه مستقر شده‌اند. ماجد افزود: «آنچه قطعی است اینکه هزاران داوطلب شیعه عراقی نیز به دمشق وارد و بویژه در اطراف مقبره‌های شیعه پایتخت مستقر شده‌اند».  لازم است حدود 2000 نیروی حزب‌الله را نیز به حساب آورد که در قلمون در نزدیکی مرز لبنان به کمک نیروهای سوری آمده‌اند که با احتساب آنها رزمندگان شبه‌نظامیان شیعه حزب‌الله لبنان در سوریه بالغ بر 8000 نفر می‌شود. برآورد می‌شود حزب‌الله از سال 2012 تاکنون 800 تا 1200 نفر از نیروهای خود را در سوریه از دست داده است. به نظر می‌رسد از هم‌اکنون تهران بویژه ژنرال سلیمانی است که عملیات نظامی در سوریه را فرماندهی می‌کند.
بشکه‌های انفجاری
به نحوی که در منطقه لاذقیه شاهد بودیم، در صورتی که رژیم سوریه دمشق را از دست بدهد، در میان اقلیت علوی پناه خواهد گرفت. به نظر می‌رسد تهران شیوه‌ای را که ژنرال‌های سوری جنگ را هدایت می‌کنند، نمی‌پسندد، بویژه در حمله‌ای که در ماه فوریه در حلب به منظور بریدن راه تامین آذوقه و مهمات شورشیان انجام گرفت و با شکست مواجه شد. راهبرد ایران با راهبرد دمشق متفاوت است و ایران ترجیح می‌دهد سرزمین‌های کمتری را تحت کنترل داشته باشد اما آنها را به خوبی کنترل کند. ماه آوریل نیز همین قاسم سلیمانی بود که عملیات نظامی را که به بازپس‌گیری شهر تکریت در عراق منجر شد، هدایت می‌کرد.  در حال حاضر رژیم سوریه و تهران می‌خواهند منطقه حسکه را نجات دهند. جهادی‌های داعش اخیرا در تلاش برای تصرف این مرکز مهم به نبرد شدیدی دست زدند. به گفته سازمان دیده‌بان حقوق بشر سوریه، ارتش سوریه به پرتاب بشکه‌های انفجاری روی مناطقی که شورشیان تصرف کرده‌اند، ادامه می‌دهد. در صورتی که حسکه سقوط کند دومین مرکز استانی خواهد بود که بعد از رقه در شمال سوریه که به مقر ستاد شورشیان تبدیل شده است، کنترل آن به دست شورشیان می‌افتد.
روزنامه فرانسوی لیبراسیون


Page Generated in 0/0060 sec