printlogo


کد خبر: 140305تاریخ: 1394/3/28 00:00
واکاوی مشکل قدیمی شجاعی و پیروانی
دشمنان دیروز، دوستان امروز

ماجرا به 2 سال پیش مربوط می‌شود. در روزهایی که پیشکسوتان فوتبال ایران بعد از صعود ایران به جام‌جهانی 2014 به صورت گروهی به کی‌روش می‌تاختند و بازیکنانی که گویا مرید سرمربی پرتغالی شده بودند کارشان شده بود پاسخگویی به این مصاحبه‌ها. در این گیر و دار مسعود شجاعی که پیش از این هم سوابق فراوانی در مصاحبه علیه مربیان و پیشکسوتان فوتبال دارد (علیه قطبی، کفاشیان، علی کریمی، پورحیدری و...) در پاسخ به انتقادهای تند پیروانی از کی‌روش و البته خودش، پاسخی کوبنده به او داد. این جملات شجاعی را در تاریخ یک تیرماه 92 بخوانید: «اگر کارشناسان فوتبال و کاردان‌های فوتبال انتقاد کنند قبول می‌کنم اما انتقاد کارچاق‌کن‌های فوتبال را قبول ندارم. افرادی را که صرفا به خاطر سابقه بازیگری‌شان می‌آیند و انتقاد می‌کنند قبول ندارم. اگر بنا به پیشکسوت بودن باشد، آقایان دایی، باقری و عزیزی حرف‌شان خریدار دارد. بعضی‌ها نمی‌فهمند من 2 سال پایم به توپ نخورده. جراح من پس از آنکه 5بار جراحی کردم و توانستم به تمرین بازگردم گفت معجزه شده که تو به فوتبال برگشتی. گفته بودند شجاعی نباید مقابل کره بازی کند تا بتوانیم ببریم. الان که بردیم به آنها تسلیت می‌گویم».
پاسخ کوبنده
مشخص بود این حرف‌ها از سوی افشین پیروانی بی‌پاسخ نمی‌ماند. به فاصله 24 ساعت سرپرست کنونی تیم‌ملی اینطور پاسخ شجاعی را داد: «ابتدا باید خدمت پیشکسوت خودم(!) آقای مسعود شجاعی صعود تیم‌ملی ایران به جام‌جهانی را تبریک بگویم و امیدوارم او بتواند در جام‌جهانی بهتر از مسابقات مقدماتی بازی کند. امیدوارم ناراحتی شما از بنده به دلیل عدم انتخاب برادرتان در تیم سنگ‌آهن بافق نباشد. اگر یک نفر به غیر از خودت بازی‌های تو را در مرحله مقدماتی جام‌جهانی تایید کرد من دیگر راجع به فوتبال حرفی نمی‌زنم! یک خواهش هم از شما دارم که تمام پاداش‌هایت را بروی و نذر کنی که داور مسابقه ایران و قطر آن خطای تو را در دقایق پایانی روی بازیکن قطر اعلام نکرد. اگر داور آن ضربه را پنالتی می‌گرفت یک ملت به خاطر ندانم‌کاری تو بدبخت و گریان می‌شدند. عزیز من! بدان هم سوادم از تو بیشتر است هم سابقه فوتبالی‌ام. مجبورم تا در این شرایط خودم را با تو که معلوم نیست چگونه به فوتبال رسیده‌ای، مقایسه کنم».
پیروانی در آن مقطع اینطور حرف‌هایش را ادامه داد: «شاید الان مقایسه خودم با تو درست نباشد اما من تاریخچه تو و خانواده‌ات را که بسیار محترم هستند بهتر از خودت می‌دانم و می‌شناسم. خدا رسول دره‌شوریان را رحمت کند. فوتبالیستی که با او نان و نمک خوردیم اما تو با فراموشی گذشته‌ات این حرمت‌ها را شکستی و با تلاش دیگران خودت را منجی تیم‌ملی می‌دانی. امیدوارم آقای شجاعی تهمت‌هایش را ثابت کند و بگوید چه کسی کارچاق‌کن است. من این مساله را پیگیری می‌کنم. البته ضمن عذرخواهی از پیشکسوت خودم آقای شجاعی!»
تقابل 2 شاکی
امروز 28 خرداد ماه 1394 است، دقیقا 2 سال از آن روزهای سیاه برای 2 فوتبالیست باسابقه ایران می‌گذرد و چرخ ایام این دو را مدتی است کنار هم قرار داده. همانی که پیروانی پیشکسوت خطابش می‌کرد، همچنان فوتبالیست است و او که منتقد درجه یک کی‌روش و تیم‌ملی بود، به‌عنوان سرپرست در فاصله چند سانتیمتری سرمربی پرتغالی می‌نشیند. در این میان یک سوال مطرح می‌شود، آیا پیروانی و شجاعی مسائل گذشته را به یاد دارند یا همه چیز را فراموش کرده‌اند؟ ما با شناختی که از آنها داریم بعید می‌دانیم حافظه‌شان اینقدر ضعیف شده باشد که ماجرای 2 سال قبل را از یاد برده باشند. اگر از یاد نبرده‌اند، رابطه‌شان با هم چطور است؟ آیا پیروانی حاضر است برگه تعویض شجاعی را ارائه کند و آیا شجاعی بعد از تعویض با پیروانی دست می‌دهد؟ شایعه قهر افشین پیروانی و مسعود شجاعی، یکی از مسائلی است که مدت‌هاست از گوشه و کنار شنیده می‌شود ولی به دلیل شرایط حساس تیم ملی کسی به آن نپرداخته است. حالا اما اینطور گفته می‌شود که این رابطه نامطلوب با درجه کیفی پایین‌تر پابرجاست. با این وجود علیرضا بیرانوند، دروازه‌بان تیم ملی چنین مساله‌ای را تمام شده می‌داند. او در گفت‌وگویی به پایان دوران سیاه 2 نفر در جشن تولد شجاعی اشاره می‌کند: «قبل از اعزام تیم ملی به ازبکستان برای انجام دیدار دوستانه در جشن تولد مسعود شجاعی که خانواده او نیز حضور یافته بودند، پیروانی برخورد گرمی با آنها داشت و حتی با خانواده مسعود عکس هم گرفت. فکر نمی‌کنم دیگر مشکلی وجود داشته باشد».


Page Generated in 0/0058 sec