printlogo


کد خبر: 140306تاریخ: 1394/3/28 00:00
انتقاد هیأت صنعا از سکوت سازمان ملل در برابر جنایات رژیم سعودی در یمن
انصارالله خواهان انتخابات زودهنگام

گروه بین‌الملل: در حالی‌که کمیته‌های انقلابی یمن به رهبری انصارالله موقعیت و توان برتری خود را در عرصه میدانی اثبات کرده‌اند مشخص است این گروه در عرصه مذاکرات سیاسی در ژنو نیز از قدرت چانه‌زنی بیشتری برخوردار می‌شود. در مقابل نیروهای وابسته به رئیس‌جمهور فراری که از حمایت عربستان برخوردار است کاملا در وضعیت ضعیف قرار دارند اما از آنجا که عربستان اولا برگ برنده‌ای در مذاکرات ژنو در اختیار ندارد، لذا تمام توان خود را به کار گرفت و مانع از این شد که این هیات‌ها بتوانند در اولین روز نشست ژنو و در مراسم افتتاحیه آن حضور داشته باشند. در این میان، برخلاف آنچه در رسانه‌های غربی و عربی ادعا می‌شود تاخیر حضور هیات‌هایی که از صنعا عازم ژنو شده بودند تحت فشار عربستان صورت گرفت و در واقع این کشور نمی‌خواست به حضور انصارالله به عنوان یکی از طرف‌های گفت‌وگو در بحران یمن مشروعیت داده شود. با این‌حال نه سازمان ملل و نه مقامات و رسانه‌های غربی به افشاگری در این زمینه نپرداختند و به‌گونه‌ای موضع‌گیری کردند که هم اخلالگری‌های عربستان در محاق باقی بماند و هم اینکه حضور نیافتن انصار‌الله در مراسم افتتاحیه ژنو به عنوان بی‌میلی آنها برای حل سیاسی بحران تلقی شود و مسؤولیت شکست احتمالی نشست ژنو بر گردن آن بیفتد. در حالی‌که اعضای هیات صنعا (هیات جنبش انصارالله و حزب علی عبدالله صالح و برخی احزاب دیگر یمن) دیروز در ژنو با اسماعیل ولد الشیخ احمد، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد به یمن موانع ایجاد شده در برابر سفر آنها به ژنو را بررسی کردند. اعضای این هیات با ولد الشیخ احمد درباره موضع مربوط به گفت‌وگو در ژنو مذاکره کردند و از او خواستند درباره تاخیر در ورود هواپیمای این هیات به ژنو توضیح بدهد. اعضای هیات صنعا همچنین با ولد الشیخ احمد درباره آتش‌بس انسانی که بان‌کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد خواستار آن شده است گفت‌وگو و استقبال خود را از دعوت به برقراری آتش‌بس انسانی اعلام کردند. هیات‌های صنعا  در این دیدار خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام در یمن شدند.خبرنگار بی‌بی‌سی در این باره گفت: «در گفت‌وگوهایی که با اعضای هیات‌های صنعا یعنی حوثی‌ها (انصارالله) و المؤتمر داشته‌ام متوجه شدم آنها اساساً طرح پیشنهادی شورای همکاری و توافقاتی را که در گفت‌وگوهای ملی صورت گرفته بود رد می‌کنند و اصرار دارند که باید مرحله انتقالی متفاوتی آغاز شود و انتخابات ریاست جمهوری زودهنگام برگزار شود و این درحالی است که هیات نمایندگان منصور هادی خواستار پیگیری امور از جایی هستند که متوقف شده بود. در واقع آنها خواستار خروج افراد مسلح از شهرهای مختلف یمن هستند».
انتقاد از سازمان ملل
رئیس هیات اعزامی انصارالله به ژنو از سازمان ملل به علت آنچه انفعال این نهاد جهانی در برابر تجاوز عربستان سعودی به یمن خواند، انتقاد کرد.حمزه الحوثی دیروز در  ژنو به خبرنگار پرس تی‌وی گفت: «متاسفانه سازمان ملل که نهادی بین‌المللی است برای توقف تجاوز عربستان به یمن هیچ اقدامی انجام نداده است و ما هیچ صدایی از سازمان ملل یا جامعه بین‌المللی نشنیده‌ایم.»به گفته الحوثی، درگیری‌ها در یمن باید تنها از سوی طرف‌های یمنی حل و فصل شود. رئیس هیات موسوم به صنعا همچنین  بار دیگر تجاوز نظامی عربستان به کشورش را بشدت محکوم کرد و گفت این اقدام «مغایر تمام معاهدات بین‌المللی و منشور سازمان ملل است.» او البته مذاکرات یمنی – یمنی در  ژنو را حرکتی مثبت توصیف و ابراز امیدواری کرد که طرف‌های یمنی بتوانند به راه‌حلی برای درگیری کنونی در کشورشان دست یابند: «ما بار دیگر بر ضرورت رایزنی گروه‌های یمنی و این مساله که همه طرف‌ها باید در این رایزنی‌ها شرکت کنند، تاکید می‌کنیم.» بان‌کی‌مون دبیر کل سازمان ملل در یک کنفرانس مطبوعاتی بر اجرای آتش‌بس انسانی در یمن تاکید کرد در حالی که هیات ریاض صحبت درباره آتش‌بس انسانی در ماه مبارک رمضان را به بهانه اجرای قطعنامه 2216 شورای امنیت نمی‌پذیرد.
پیشروی‌های ارتش و مردم
گزارش‌های موجود حاکی است نیروهای ارتش یمن با پشتیبانی کمیته‌های مردمی وابسته به جنبش انصار‌الله، پایگاه نظامی اللبنات را به تصرف درآورده‌اند. این پایگاه نظامی بزرگ‌ترین پایگاه تروریست‌های القاعده در منطقه الجوف و مارب به شمار می‌رود. نیروهای کمیته‌های مردمی همچنین 2 پایگاه هواداران عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی و فراری و حزب الاصلاح یمن موسوم به نخلا و السحیل را نیز به تصرف درآوردند. در تحولی دیگر، پیشروی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در استان‌های الجوف و مأرب در جنگ با تکفیری‌ها، القاعده و شبه‌نظامیان وابسته به عبد ربه منصور هادی ادامه دارد و چندین منطقه دیگر در این دو استان به کنترل نیروهای یمنی در آمد. همچنین نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن 4 دستگاه خودروی نظامی را در پایگاه نظامی المفروق در نجران عربستان منهدم کردند.
عربستان درپی موشک‌های روسی
حملات موشکی نیروهای یمنی به مراکز و استحکامات نظامی و استراتژیک عربستان سعودی، تحولات میدانی یمن را دگرگون کرده به‌گونه‌ای که هیات صنعا (حوثی‌ها و گروه‌های متحدان) برگ‌های برنده زیادی در مذاکرات پیش‌رو در ژنو دارند. در این میان عربستان که از موشک‌های «اسکاد» حوثی‌ها شکست خفت‌باری را تجربه می‌کند، اخیرا هیاتی را برای بررسی موضوع خرید سامانه موشکی «اسکندر» عازم روسیه کرده است. نمونه پیشرفته‌تر «اسکندر» نهم ماه مه سال 2015 در رژه نظامی برگزار شده در مسکو به مناسبت هفتادمین سالروز جشن پیروزی به نمایش گذاشته شد. به دنبال ناکام ماندن سامانه‌های دفاع هوایی آمریکا مستقر در سراسر عربستان در رویارویی با موشک‌های ارتش یمن، این سامانه‌های منحصر به فرد روسی توانستند شگفتی آل‌سعود را برانگیزند.  گفتنی است سامانه اسکندر از نظر توانایی نظامی بی‌همتاست. این سامانه یک نوع سلاح موشکی تاکتیکی برای هدف قرار دادن اهداف زمینی است.
 

آمار قربانیان جنایات سعودی‌ها
وزارت بهداشت یمن آمار قربانیان و زخمی‌های این کشور ناشی از آتش‌افروزی آل سعود را بیش از 10 هزار نفر تخمین زده است. تعداد کشته‌ها 2326 نفر است که از جمله 229 زن و 411 کودک هستند. این آمار روز به روز در حال افزایش است. این در حالی است که به گفته عادل شجاع، عضو حزب کنگره مردمی یمن و از حاضران در نشست ژنو، سازمان ملل متحد تاکنون حملات وحشیانه ائتلاف سعودی علیه یمن را محکوم نکرده است.
 


Page Generated in 0/0064 sec