printlogo


کد خبر: 140310تاریخ: 1394/3/28 00:00
بالا گرفتن تنش میان روسیه و اروپا
اظهار عجز فرمانده ارشد ناتو

 فرمانده ارشد نیروهای ناتو در اروپا با اعتراف به افزایش روزافزون توان نظامی روسیه نسبت به بهبود شرایط امنیتی اروپا اظهار عجز کرد. فیلیپ برید لاو در گفت‌وگو با  روزنامه آلمانی دی ولت، چالش امنیتی اروپا را جهانی و دائمی توصیف کرد و  اتحادیه اروپایی را به دلیل بحران اوکراین در یک شرایط امنیتی جدید، سخت‌تر و تغییر یافته  توسط روسیه گرفتار دانست.به اعتراف این فرمانده ارشد ناتو «ارتش روسیه همواره قوی‌تر و مدرن‌تر می‌شود در حالی که ناتو نمی‌داند گام بعدی روسیه چیست.» او  گفت با توجه به تنش‌های روزافزون با غرب، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه می‌خواهد موشک‌های قاره‌پیمای بالستیک مجهز به کلاهک هسته‌ای شوند را گسترش دهد. وی همچنین بر هدف مسکو برای مدرنیزه کردن تسلیحات ارتش روسیه تا سال 2020 تاکید کرد.
شبکه یورونیوز با تحلیل مواضع اخیر سران مسکو و ناتو، آن را نشانه خطرناک‌تر شدن تنش در شرق اروپا دانسته است. در پی اعلام افزایش توان اتمی روسیه، ولادیمیر پوتین گفت: که این تصمیم برای دفاع از کشورش در برابر حمله احتمالی ناتو اتخاذ شده است. او در دیدار با سائولی نینیسته، رئیس‌جمهور فنلاند گفت: «اگر کسی بخشی از قلمروی ما را مورد تهدید قرار دهد این یعنی ما مجبور خواهیم بود با نیروهای مسلح و توان ضربتی پیشرفته خود آن کشورها که سرچشمه تهدید هستند را هدف قرار دهیم. این ناتو است که در حال نزدیک شدن به مرزهای ما است و ما به سوی جایی حرکت نمی‌کنیم». سپس مرد اول کرملین عملا به اروپایی‌ها هشدار داد در صورت بروز هرگونه تهدید از سوی «هر یک از کشورهای مجاور» روسیه سیاست‌های دفاعی مقتضی در جهت خنثی‌سازی این تهدیدها را به کار خواهد گرفت.
او اخیرا در واکنش به تقویت حضور نظامی ناتو در چند کشور اروپای شرقی گفته بود طی سال جاری بیشتر از 40 سامانه موشکی جدید به زرادخانه اتمی کشورش افزوده می‌شود. او علاوه بر به زبان آوردن این سخنان در یک نمایشگاه نظامی بین‌المللی که اخیرا در حومه مسکو برپا شد، خطاب به مقامات نظامی روسیه از تحویل یک مجموعه تسلیحات مدرن به یگان‌های ارتش خبر داد.  اما در واکنش به تهدید روسیه ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو که از بروکسل بازدید می‌کرد، گفت: «این قدرت‌نمایی اتمی از سوی روسیه بدون توجیه، بی‌ثبات‌کننده و خطرناک است.» فرمانده نظامیان آمریکایی و اروپایی ناتو که از نیروهای مستقر در لیتوانی بازدید می‌کرد، گفت که لهستان و کشورهای حوزه بالتیک از افزایش شمار ادوات سنگین ناتو در این کشورها استقبال می‌کنند.
 


Page Generated in 0/0056 sec