گروه بینالملل: 17 ژوئن 2015 برای سیاهپوستان آمریکایی تاریخ تکرار تراژدیهایی است که گویی قرار است همیشه گریبان آنها را بگیرد: ترور مالکوم ایکس، رهبر مسلمان سیاهان در جنبش اعتراضی حقوق مدنی
آفریقایی-آمریکاییها دهه 1960، ترور مارتین لوتر کینگ، کشیش و دیگر رهبر جنبش و... هر چند نیک والنسیا، مجری شبکه سیانان روز پنجشنبه به طور زنده و با حرارت قتلعام سیاهان در قدیمیترین کلیسای متعلق به آنها در سراسر جنوب آمریکا را بهعنوان یک حادثه بیمانند تاریخی یاد میکرد اما حقیقت این است که تاریخ ایالات متحده مملو از ظلم نژادپرستانه و سیاستمآبانه به تیرهپوستانی بوده است که شاید سهم اصلی را در ساختن آمریکایی داشته باشند که امروز میشناسیم. ساعت 9 شامگاه چهارشنبه به وقت ایالت کارولینای جنوبی، یک جوان سفیدپوست مسلح 21 ساله در کلیسای «امانوئل ایامای» در مرکز شهر چارلستون هر که را که در مراسم صحن کلیسا حاضر بود با اسلحه خودکارش به رگبار بست. ازدحام جمعیت در صحن و حتی بیرون کلیسا زیاد بود و 9 سیاهپوست کشته شدند، 3 مرد و 6 زن، از جمله سناتور 41 ساله، کلمنتا پینکنی که هم سناتور ایالتی کارولینای جنوبی و هم از کشیشهای این کلیسا بود. خواهر سناتور هم یکی دیگر از قربانیان این حادثه بود. اگرچه 24 ساعت بعد گرگوری مولن، رئیس پلیس چارلستون پس از دستگیری ضارب سفیدپوست، این تیراندازی را «جرم ناشی از تنفر» قلمداد کرد اما گویا آمریکاییها فراموش کردهاند مالکوم و مارتین لوتر هم هنگام به گلوله بسته شدن در ملأعام، در ظاهر قربانی یک حمله مشابه از سر تنفر نژادپرستها شده بودند نه بیشتر. اما امروز دنیا میداند که سرکوب سیاهان و قتل رهبرانشان، ناشی از سیاست پشت پرده پنجه آهنین آنگلوساکسونها و یهودیهایی است که آمریکا را در کنترل خود دارند. شواهد نشان میدهد این بار هم پینکنی جزو رهبران معترض سیاهپوست بوده است و از جمله افرادی است که نسبت به قتل والتر اسکات، مرد غیرمسلح سیاهپوست توسط پلیس اعتراض کرده بود. مایکل اسلیگر، پلیس سفیدپوست ایالت کارولینای شمالی در ماه آوریل، اسکات را به قتل رساند؛ مسالهای که تنشهای نژادی در منطقه چارلستون را به همراه داشت. سناتور پینکنی از سال 1997 برای اولین بار به مجلس نمایندگان ایالت کارولینای جنوبی و از سال 2001 به سنا راه یافت اما طی این 2 ماه عرصه را بر پلیس ایالتی و افبیآی تنگ کرده بود. محل قتلعام او و همراهانش خود گویای همه چیز است؛ شهر چارلستون که در کارولینای جنوبی سابقهای طولانی در مبارزات مدنی برای احقاق حقوق سیاهپوستان در آمریکا دارد. همچنین کلیسای تاریخی امانوئل متعلق به فرقه مسیحیان متدیاست، یکی از قدیمیترین کلیساهای متعلق به سیاهپوستان آمریکاست که در اوایل قرن نوزدهم ساخته شد و مارتین لوتر کینگ، رهبر مبارزات حقوق مدنی در آوریل سال ۱۹۶۲ در این کلیسا سخنرانی کرده بود.
اسلحه، انجیل، تنفر
به گزارش شبکه سیانان، پلیس چارلستون که ابتدا از دادن اطلاعات درباره قربانی شدن یا نشدن سناتور ایالتی که کشیش این کلیسا بود خودداری میکرد، سرانجام هویت او را تایید کرد. به گفته پلیس، براساس تصاویر ویدئویی و سایر شواهد، «دیلن استورم روف» جوان 21 ساله سفیدپوست ابتدا وارد کلیسای امانوئل شده و به مدت یک ساعت در جلسه مطالعات انجیل که داخل کلیسا در جریان بوده، نشسته است سپس از جای خود برخاسته و به سوی سایر شرکتکنندگان در این جلسه، آتش گشوده است. طبق تصاویر تهیه شده توسط دوربین مدار بسته در مقابل درِ ورودیِ کلیسای «امانوئل ایامای» به وضوح چهره و هیکل او مشخص است و از روی همین تصاویر بود که دیلن روف به سرعت شناسایی و حدود ۶۰۰ کیلومتر دورتر از محل حادثه بازداشت شد. او پس از دستگیری تنفر از سیاهپوستان را انگیزهاش در این جنایت معرفی کرده اما ورای آن به نکات مهمتری هم اعتراف کرده است از جمله اینکه اولین اسلحهاش را پدرش در جشن تولد 21 سالگی به او هدیه کرده بودند. علاوه بر این او به بازجویان گفته قصد داشته است «جنگ نژادی علیه سیاهان در آمریکا» به راه اندازد. همچنین مسؤول پزشکی قانونی چارلستون میگوید: «فرد متهم به قتل در کلیسا، به بهانه همراهی در مطالعه کتاب مقدس به میان جمع وارد شده و توسط آنها پذیرفته شده است. او ابتدا زمانی را میان آنها سپری کرده، سپس با خشونت و تهاجم به رویشان اسلحه کشیده که به کشتار۹ تن انجامیده است». باراک اوباما فردای جنایت چارلستون صریحا به افرادی که اسلحه به دست دارند تاخت و به نوعی جامعه آمریکا را تحقیر کرد: «باید این واقعیت را در نظر بگیریم که این نوع خشونت در دیگر کشورهای پیشرفته اتفاق نمیافتد».
به حاشیه رانده شدن سیاهان
«گوتیه ریبینسکی» تحلیلگر شبکه فرانس24 درباره این حادثه گفت: «نوعی تفکر ضد سیاهپوستان بار دیگر در آمریکا بروز کرده است و همین مورد موجب برجسته شدن هر اتفاق بدی میشود که علیه سیاهپوستان رخ میدهد. از سوی دیگر احتمال وجود نوعی فرهنگ نژادپرستانه نیز مطرح است که موجب میشود در مقابل بحران اقتصادی و بهدلیل تنگنظری اینگونه قلمداد شود که سیاهپوستان خطری بالقوه هستند، بنابراین ما هم شاهد نوعی برجسته شدن این خشونت علیه سیاهپوستان هستیم و هم احتمالاً شاهد افزایش موارد ارتکاب آن باشیم. همانگونه که میدانید پلیس 19 برابر بیشتر احتمال دارد که فردی سیاهپوست را در خیابان متوقف کند. هنوز این سیستم طرد سیاهپوستان در آمریکا وجود دارد و آنان بیشتر و بیشتر به حاشیه رانده میشوند و بهشکلی نظاممند حتی وقتی جنایتی نیز مرتکب نشدهاند، جنایتکار معرفی میشوند. او همچنین گفت باراک اوباما تاکنون موفق به کنترل سلاح گرم نشده زیرا لابی فعال در این بخش بسیار قدرتمند است».