printlogo


کد خبر: 140419تاریخ: 1394/3/31 00:00
جزئیات طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای امروز در صحن مجلس بررسی می‌شود
بهارستان در مقابل کنگره

گروه سیاسی: نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی امروز یکشنبه 31 خرداد به طور جدی وارد بررسی جزئیات طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای کشور خواهند شد.
به گزارش «وطن امروز»، سرانجام پس از ارائه طرح‌های مختلف، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی در جلسه چهارشنبه هفته گذشته یک فوریت طرح الزام دولت به حفظ حقوق و دستاوردهای هسته‌ای کشور را تصویب کردند. نمایندگان مردم در همین راستا، امروز به بررسی جزئیات این طرح می‌پردازند.  متن کامل این طرح که شامل یک ماده واحده و 2 تبصره است به این شرح است:
ماده واحده: در راستای صیانت از منافع ملی و رعایت مقررات پادمان معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای، هرگونه نتایج مذاکرات هسته‌ای با کشورهای 1+5 در صورتی معتبر است که الزامات ذیل به‌صورت شفاف رعایت شود:
1- همه تحریم‌ها به‌عنوان بخشی از توافقنامه در روز توافق به‌طور کامل و یکپارچه لغو شود.
2- در چارچوب مصوبات شورایعالی امنیت ملی، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مجاز به انجام نظارت‌های متعارف از سایت‌های هسته‌ای است. دسترسی به همه اماکن نظامی، امنیتی و حساس غیرهسته‌ای، اسناد و دانشمندان ممنوع است.
3- هیچ محدودیتی برای کسب دانش و فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای و تحقیق و توسعه پذیرفته نیست و باید مصوبات شورایعالی امنیت ملی رعایت شود.
تبصره 1: براساس اصول 77 و 125 قانون اساسی، نتیجه مذاکرات باید جهت تطبیق با قانون اساسی و مصوبات قانونی به مجلس ارائه شود.
تبصره 2: وزیر امور خارجه موظف است روند اجرای توافقنامه را هر 6 ماه یک بار به مجلس شورای اسلامی گزارش دهد. کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هر 6 ماه یک بار گزارش روند حسن اجرای توافقنامه را به نمایندگان ارائه می‌کند.
مطالبات مردم در طرح مجلس
بررسی طرح مجلس نشان می‌دهد مطالبات اصلی مردم در مذاکرات هسته‌ای به‌عنوان اصول این طرح تعیین شده است. موضوع لغو  تحریم‌ها، حراست از اسرار نظامی ایران و همچنین حفظ حق تحقیق و توسعه به‌عنوان 3 اصل این طرح تعیین شده‌اند. در این میان موضوع لغو تحریم‌ها که در واقع دلیل اصلی برای انجام مذاکرات به شیوه دولت حسن روحانی است، یکی از دغدغه‌های اصلی مردم به شمار می‌رود. متاسفانه با گذشت قریب به 2 سال از مذاکرات هسته‌ای برآورد افکار عمومی از موضوع لغو تحریم‌ها حاکی از ناامیدی آنها نسبت به تحقق این مهم است. مهم‌ترین عاملی که باعث ناامیدی مردم نسبت به تحقق لغو تحریم‌ها شده، رفتار آمریکایی‌ها در مذاکرات و بویژه پس از توافق ژنو است. در این سو و در ایران نیز رفتار تیم مذاکره‌کننده گویا نتوانسته مردم را نسبت به لغو تحریم‌ها قانع کند. بنابراین تاکید نمایندگان مردم بر لغو تحریم‌ها و مشروط کردن پذیرش توافق هسته‌ای به لغو تحریم‌ها در راستای تحقق مطالبه عمومی است. موضوع دیگر، حراست از اسرار نظامی، امنیتی و نیز حراست از دانشمندان کشور است تا به بهانه مطالعات ادعایی و ذیل پذیرش پروتکل الحاقی، طرف مقابل نتواند به اسرار و مسائل محرمانه دفاعی و امنیتی کشور دسترسی پیدا کند. موضوع سوم نیز موضوع تحقیق و توسعه است و نمایندگان با گنجاندن این اصل، تلاش می‌کنند مطالبه مهم دیگر مردم یعنی حفظ علوم هسته‌ای در ایران را محقق کنند. در کنار تلاش نمایندگان مجلس برای پیگیری مطالبات مردم در توافق هسته‌ای احتمالی، کارشناسان معتقدند این طرح مجلس و رسیدگی به جزئیات آن همزمان با آغاز دور نهایی مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5، می‌تواند به‌عنوان یک اهرم فشار قانونی در دستان تیم مذاکره‌کننده قرار گیرد. در واقع این طرح قدرت چانه‌زنی تیم ایرانی در مذاکرات هسته‌ای را افزایش داده است. به اعتقاد کارشناسان، پس از توافق اوباما و کنگره که حق تصمیم‌گیری نهایی درباره توافق هسته‌ای احتمالی را به کنگره داده است؛ این اقدام مجلس ایران تا حدودی می‌تواند یک اقدام متقابل باشد بویژه اینکه الزام وزیر امور خارجه به گزارشات 6 ماهه نیز می‌تواند نشانه‌ای از این تقابل باشد.
مردم نگرانند!
سیدحسین نقوی‌حسینی، نماینده مردم ورامین و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در این‌باره با اشاره به تصویب بررسی با اولویت طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای، اظهار داشت: مانع‌تراشی آمریکایی‌ها بر سر دستیابی به توافق هسته‌ای، هم ملت ایران و هم نمایندگان ملت در مجلس را نگران کرد، لذا نمایندگان مجلس در پی آن بودند که راه‌حلی برای مقابله با این زیاده‌خواهی‌ها پیدا کنند چون شاهد بودیم آمریکایی‌ها در هر دوره از مذاکرات هسته‌ای یکسری زیاده‌خواهی‌های جدیدی را مطرح می‌کردند و حرف تازه‌ای می‌گفتند. وی به فارس گفت: به همین جهت نمایندگان مجلس طرح‌های متفاوتی را درباره فناوری هسته‌ای تهیه کردند و حداقل 4 طرح در این زمینه ارائه شد، وقتی این نگرانی‌ها منجر به تهیه طرح‌های مختلف شد، رئیس مجلس موضوع را مدیریت کرد و به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مأموریت داد با پذیرش این طرح‌ها و اخذ نظرات نمایندگان، در نهایت به یک طرح جامع برسند و آن را به صحن علنی ارائه دهند. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه تصریح کرد: همه این مراحل طی شد و در نهایت به تهیه طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای ختم شد که این طرح نیز دارای 3 بخش است و به استناد اصول 77 و 125 قانون اساسی در آن بیان شده که باید توافق و نتیجه نهایی و ضمائم توافق به مجلس گزارش داده شود. وی تأکید کرد: در بخش دوم این طرح نیز بر رعایت خطوط قرمز مذاکرات تأکید شده از جمله لغو یکجا و یکپارچه همه تحریم‌ها و عدم پذیرش بازرسی‌های غیرمتعارف. نقوی خاطرنشان کرد: ما هرگز محدودیت در تحقیق و توسعه و کسب دانش هسته‌ای در توافق نهایی را نمی‌پذیریم. ابراهیم آقامحمدی، دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به تصویب اولویت برای بررسی طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای در مجلس شورای اسلامی گفت: آمریکایی‌ها به هیچ عنوان نمی‌توانند در این طرح مغایرتی با مواد NPT بیابند. وی با تأکید بر پافشاری جمهوری اسلامی ایران بر همه حقوق خود در استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای، خاطرنشان کرد: طبق قانون اساسی توافقات و مقاوله‌نامه‌ها باید در مجلس تصویب شود، بنابراین طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای موضوع جدیدی را مطرح نکرده بلکه بر همان حقوق بدیهی کشورمان تصریح دارد.


Page Generated in 0/0054 sec