printlogo


کد خبر: 140435تاریخ: 1394/3/31 00:00
«وطن امروز» گزارش می‌دهد
کمین فیشرها برای پول کتاب دانش‌آموزان
فیشینگ چگونه جیب والدین را خالی می‌کند؟

گروه اجتماعی: اگر تا پیش از این موضوع کلاهبرداری اینترنتی و فیشینگ در حد و اندازه صفحات جعلی بانک یا هک شدن حساب‌های بانکی افرادی بود که در اصطلاح دست‌شان به دهانشان می‌رسد، امروز دندان طمع شارلاتان‌های فضای مجازی تیزتر شده و ثبت‌نام اینترنتی مدارس و کتب درسی را هم مورد دستبرد قرار داده‌اند تاجایی که سرگرد حمید کیانی، سرپرست اداره تشخیص جرائم سایبری پلیس فتای ناجا درباره کلاهبرداری به روش فیشینگ در هنگام ثبت‌نام اینترنتی مدارس به خانواده‌ها هشدار داده است.
کلاهبرداری در آستانه ثبت‌نام مدارس
امسال برای نخستین‌بار ثبت‌نام کتب درسی برخی مقاطع به صورت اینترنتی انجام می‌شود و تعدادی از مدارس نیز برای راحت  شدن امور ثبت‌نام و کاستن از رفت و آمدهای مکرر والدین روش اینترنتی را جایگزین مراحل مرسوم ثبت‌نام کرده‌اند اما به نظر می‌رسد کلاهبرداران اینترنتی هم از این موضوع غافل نبوده و دام خود را برای مبالغ اندک کتب دانش‌آموزی یا شهریه ثبت‌نام دانش‌آموزان گسترده‌اند. سرگرد حمید کیانی، سرپرست اداره تشخیص جرائم سایبری پلیس فتا ناجا در توصیه به خانواده‌ها برای ثبت‌نام اینترنتی دانش‌آموزان در مدارس یا ثبت‌نام اینترنتی برای دریافت کتب درسی گفته است: «خانواده‌ها برای ثبت‌نام اینترنتی دانش‌آموزان یا کتب آنها مراقب باشند تا در دام فیشرها یا هکرها نیفتند». به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس فتا، سرگرد حمید کیانی با بیان اینکه بسیاری از مدارس برای ثبت‌نام یا پیش‌ثبت‌نام دانش‌آموزان و کتب درسی از خانواده‌ها می‌خواهند که به سایت مدارس مراجعه کنند، اظهار کرد: بهتر است مدیران فنی این سایت‌ها نسبت به تامین امنیت داده مراجعانشان حساس باشند و راه نفوذ هکرها را با برنامه‌های امنیتی سد کنند. وی همچنین در توصیه به خانواده‌ها نیز گفت: خانواده‌ها برای ثبت‌نام کتاب یا دانش‌آموز خود در سایت مدارس مراقب باشند تا در دام فیشرها نیفتند.
فیشینگ چگونه جیب والدین را خالی می‌کند؟
آنچه پلیس فتا نسبت به آن هشدار داده است موضوع تازه‌ای درباره کلاهبرداری نیست و روشی به حساب می‌آید که هکرها و شیادانی که فضای مجازی را جولانگاه خود قرار داده‌اند برای دست درازی به جیب دیگران از آن بهره می‌برند. به این معنی که آنها با کپی ماهرانه صفحات درگاه‌های معتبر بانکی و جایگزین کردن این صفحات دست‌ساز با وبگاه اصلی، کاربران را مجبور می‌کنند تا در زمان ثبت نام اطلاعات بانکی خود را وارد کنند. وارد کردن مشخصات بانکی و رمز حساب بانکی همانا و خالی شدن تمام موجودی حساب همانا.
مواظبت از جیب مجازی با چند راهکار ساده
بر همین اساس سرگرد کیانی به خانواده‌ها توصیه کرده است هنگام واریز هرگونه وجه برای دریافت کتاب در سایت مدارس که درگاه بانکی دارد مراقب باشند که درگاه اصلی است و فیشینگ نیست. این در حالی است که با به کار بستن چند راهکار ساده می‌توان ترفند فیشرها را خنثی کرد و در دام کلاهبرداران گرفتار نشد. سرپرست اداره تشخیص جرائم سایبری ناجا از کاربران درخواست کرد: در هنگام ورود به درگاه‌های بانکی در بستر اینترنت از موتورهای جست‌وجو برای یافتن بانک مورد نظر استفاده نکنید و آدرس بانک را به صورت درست خودتان وارد کنید ضمن آنکه یک راه تشخیص سایت‌های فیشینگ هم در قسمت URL سایت واضح است. دقت کنید که درکنار آدرس سایت عبارت //:https ذکر شده باشد. همچنین وجود علامت قفل مانند در کنار صفحات آدرس اینترنتی هم در تشخیص اعتبار سایت نادیده نگیرید. وی ادامه داد: افراد در هنگام ورود اطلاعات بانکی خود در درگاه‌های بانکی در بستر فضای وب از صفحه کلیدهای مجازی استفاده کنند.
 


Page Generated in 0/0055 sec