printlogo


کد خبر: 140458تاریخ: 1394/3/31 00:00
تقویم تاریخ

رأی مجلس به عدم کفایت سیاسی بنی‌صدر (1360 ش)
پس از ماه‏ها درگیری بنی‌صدر و هوادارانش با نیروهای ارزشی و انقلابی، طرح عدم کفایت سیاسی رئیس‌جمهور در مجلس شورای اسلامی مطرح شد. مهم‌ترین دلیل بر عدم کفایت سیاسی بنی‌صدر، موضع‏گیری وی علیه نظام جمهوری اسلامی و اتحاد نامقدس با همه نیروهای ضدانقلاب وابسته به شرق و غرب جهت نابودی نظام اسلامی و همچنین مخالفت مستمر وی با مجلس شورای اسلامی از بدو تأسیس و حتی پیش از افتتاح آن، دخالت صریح در قوه‌قضائیه و عدم درک صحیح از بدیهی‏ترین اصول قانون اساسی و نیز عدم اعتقاد به اصل تفکیک قوا عنوان شد. در نتیجه، این طرح با 177 رأی موافق، یک رأی مخالف و 12 رأی ممتنع به تصویب رسید و یک روز پس از تصویب طرح عدم کفایت سیاسی بنی‌صدر، حضرت امام خمینی(ره)، وی را از ریاست‌جمهوری اسلامی ایران نیز عزل کردند.

شهادت دکتر مصطفی چمران  (1360ش)
دکتر مصطفی چمران در سال 1311 ش در تهران به دنیا آمد. پس از پشت سرگذاشتن تحصیلات ابتدایی و متوسطه، وارد دانشکده فنی دانشگاه تهران شد و پس از احراز رتبه اول دانشگاه، بورس تحصیلی در آمریکا را اخذ کرد. در آمریکا به تشکیل انجمن اسلامی دانشجویان ایرانی و انتشار ماهنامه و فعالیت‏های متعدد ضدرژیم پهلوی پرداخت. دکتر چمران سپس راهی مصر شد و پس از گذراندن دوره نظامی چریکی، جهت یاری برادران لبنانی به آن کشور رفت. وی به مدت 8 سال در آن دیار ماند و همگام با امام موسی صدر خدمات شایانی به ملت مظلوم آن سامان ارائه کرد. دکتر مصطفی چمران پس از پیروزی انقلاب اسلامی و پس از 22 سال دوری از وطن به کشور بازگشت و معاونت نخست‏وزیری را برعهده گرفت. وی بعدها نماینده امام در شورای دفاع، وزیر دفاع و نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گردید و مشغول به خدمت شد. دکتر مصطفی چمران همچنین ستاد جنگ‏های نامنظم را در اهواز سازمان‏دهی کرد و ضربات متعددی بر پیکر ارتش متجاوز بعثی وارد نمود. حضور این سردار رشید اسلام در جبهه‏های نبرد و نیز فرو نشاندن غائله پاوه و سرکوب عناصر ضدانقلاب در کردستان از جمله صفحات درخشان زندگی این شهید والامقام ‏است. سرانجام این عارف و فرمانده سلحشور در آخر خرداد 1361 در منطقه دهلاویه به دیدار معبود شتافت و پیکر پاکش در گلزار شهدای بهشت‌زهرا، جای گرفت.

رحلت استاد بزرگ اخلاق «میرزاجواد آقاملکی‌تبریزی» (1305ش)
آیت‏الله میرزا جوادآقا ملکی‌تبریزی در حدود اواخر نیمه اول قرن سیزدهم هجری شمسی در خانواده‏ای متدین در تبریز به دنیا آمد. وی پس از تحصیلات مقدمات و سطوح حوزه، برای تکمیل تحصیلات خود راهی نجف‌اشرف شد و در محضر عالمان نامداری همچون آخوندخراسانی و حاج آقارضا همدانی، فقه و اصول را آموخت و در حلقه درس حدیث محدث بزرگ، میرزا حسین نوری حاضر شد. میرزا جواد ملکی پس از چندی در محفل عارف سترگ، آخوند ملاحسینقلی همدانی قرار گرفت و پای در سیر و سلوک و عرفان و تهذیب نفس نهاد. وی حدود سال 1280ش راهی قم شد و درس فقه، اخلاق و عرفان خود را برپا کرد. تابناکی سال‏های حضور این شخصیت علمی - عرفانی، زمینه‏ساز هجرت بسیاری از علما و بزرگان به سوی این خطه شد و فضلای فراوانی در حلقه درس میرزا جواد جای گرفتند که حضرات آیات عظام: حاج آقا حسین فاطمی‌قمی، آخوند ملاعلی همدانی، سیدشهاب‏الدین مرعشی‌نجفی، سیدابوالقاسم خویی، سیدرضا بهاءالدینی و حضرت امام خمینی(ره) از آن جمله‏اند. همچنین برخی کتب این سالک الی الله بدین قرار است: اسرار الصلاه، المراقبات و رساله لقاءالله و... سرانجام مرغ جان آیت‏الله میرزاجواد ملکی‌تبریزی، این عارف کامل و عالم عامل و سالک واصل در سی‌ویکم خرداد 1305ش برابر با یازدهم ذیحجه 1344ق از قفس تن رهایی یافت و پیکر مطهر وی پس از تشییعی با شکوه، در جوار حرم حضرت معصومه(س) در قبرستان شیخان قم، رخ در نقاب خاک کشید.
 


Page Generated in 0/0053 sec