printlogo


کد خبر: 140639تاریخ: 1394/4/3 00:00
پس از مدت‌ها بحث و حاشیه‌سازی، وزیر آموزش و پرورش امروز برای پاسخگویی به بهارستان می‌رود
سرانجام استیضاح

گروه اجتماعی: توزیع بن‌کارت به مناسبت ماه مبارک رمضان میان فرهنگیان، توسل به بازار شایعه مبنی بر به تاخیر افتادن جلسه استیضاح وزیر آموزش‌وپرورش و از همه بالاتر انجام رایزنی دولتی‌ها با نمایندگان هم نتوانست تغییری در موقعیت لرزان علی‌اصغر فانی ایجاد کند و سرانجام استیضاح نقطه پایانی تمام راه‌هایی شد که در مسیر مقابله با خواسته قانونی بهارستان‌نشینان بودند.
سوم تیر مساوی با استیضاح فانی
امروز سوم تیرماه است که براساس اعلام قبلی مجلس پس از اعلام وصول استیضاح وزیر آموزش‌وپرورش، به‌عنوان روزی تعیین شد که علی‌اصغر فانی به همراه رئیس‌جمهور برای پاسخ به نمایندگان در بهارستان حاضر می‌شود. با توجه به نمره مردودی فانی در جلب رضایت فرهنگیان، قانع کردن نمایندگان بسیار دشوار خواهد بود، چرا که علی‌اصغر فانی پیش از این 2 بار از بهارستان با کارت زرد خارج شده است. با وجود این موضوع جریان‌های حامی فانی دست از حمایت برنداشته و طی روزهای گذشته و از زمان قطعی شدن جلسه استیضاح با تمام وجود و در همه ابعاد برای تأثیر بر روند استیضاح وارد عمل شدند.
کارت رفاهی فرهنگیان در آستانه استیضاح
این در حالی  است که روش‌های گوناگون برای جهت‌دهی به افکارعمومی و به نوعی زیر سوال بردن طرح استیضاح از سوی آموزش‌وپرورش و حامیان دولتی وزیر امتحان شد. توزیع کارت رفاهی فرهنگیان در ماه رمضان نمونه‌ای از این قبیل اقدامات بود. هرچند از سوی مدیران آموزش‌وپرورش اعلام شد پیگیری این کار از آذرماه دنبال شده اما همزمانی آن با اعلام وصول استیضاح بر این شائبه دامن زد که این کارت تقلایی برای توجه به وضعیت معیشت فرهنگیان باشد. البته مخالفت با استیضاح به همین جا ختم نشد و پس از دفاع تمام‌قد معاون اول رئیس‌جمهور از عملکرد وزیر آموزش‌وپرورش که وی را مستحق قدردانی هم دانست، این بار معاون پارلمانی رئیس‌جمهور برای رایزنی با نمایندگان وارد عمل شد. حجت‌الاسلام مجید انصاری در این باره بیان داشت: ترجیح ما این است که استیضاح وزیر آموزش‌وپرورش انجام نشود و رایزنی‌های لازم در این زمینه صورت گرفته است.
بازار شایعه داغ‌تر می‌شود
علاوه بر تمام روش‌هایی که به نوعی موضوع استیضاح وزیر آموزش‌وپرورش را هدف قرار داد و  در جریان‌سازی علیه این جلسه به راه افتاد، فضای مجازی هم بی‌بهره نماند و در شبکه‌های مجازی پیام‌هایی رد و بدل شد که جلسه استیضاح لغو شده است! دست به دست شدن این شایعه در شبکه‌های اجتماعی به جایی رسید که نمایندگان مجلس نسبت به آن واکنش نشان داده و بر تشکیل جلسه استیضاح در سوم تیرماه تاکید کردند. در کنار مشکلات ریشه‌ای و تاریخی فرهنگیان، قد علم کردن شایعه‌ای در حد و اندازه لغو جلسه استیضاح از همان ابتدا محکوم به دروغ بود، چرا که مشکلات معیشت فرهنگیان، انتصابات سیاسی، برگزار نشدن آزمون استخدامی مربیان پیش‌دبستانی، حراج مدارس دولتی و واگذاری آنها به بخش خصوصی و نبود انگیزه لازم برای رفع این مشکلات از جمله مهم‌ترین دلایل نمایندگان بود که هر روز آنها را برای انجام استیضاح مصمم‌تر از روز گذشته کرده بود.
روز سخت فانی در بهارستان
نگاهی به شیوه اداره این وزارتخانه از زمان آغاز به کار دولت یازدهم جز گلایه و انتقاد چیز دیگری را برای معلمان و کارشناسانی که دغدغه این حوزه را دارند یادآوری نمی‌کند. نشستن علی‌اصغر فانی پشت رل وزارتخانه آموزش‌وپرورش با انتصابات جهت‌دار و هدفمندی همراه شد. انتخاب مدیران از جریان‌های سیاسی خاص و بکارگیری نیروهای بازنشسته در همان ابتدای کار پای فانی را به صحن بهارستان باز کرد و بار دیگر پشت گوش انداختن آزمون استخدامی و بلاتکلیفی مربیان پیش‌دبستانی اخطار دوم را برای شیوه مدیریت وزیر به ارمغان آورد.
از مشکل معیشت فرهنگیان که به نوعی یک معضل تاریخی برای این قشر فرهیخته اجتماع به حساب می‌آید که بگذریم، بروز پدیده‌های تازه‌ای مانند واگذاری مدارس دولتی و ابهام در سرنوشت دانش‌آموزان این مدارس حساسیت و نظارت نمایندگان بر عملکرد آموزش‌وپرورش را دوچندان کرد و هربار عزم نماینده دیگری را برای امضای طرح استیضاح جزم کرد. سرانجام درخواست نمایندگان با 64 امضا تقدیم هیات رئیسه مجلس شد. جالب اینجاست که نارضایتی وکلای ملت در حدی بود که 9 محور عمده و اساسی را به‌عنوان مهم‌ترین پرسش‌های خود از وزیر آموزش‌وپرورش روی میز هیات رئیسه بهارستان قرار دادند.
بی اثرشدن پس گرفتن امضاها
کش و قوس‌ها درباره استیضاح فانی بعد دیگری هم داشت؛ همزمان با اعلام وصول این طرح اعلام شد براساس آیین‌نامه مجلس باید پیش از طرح استیضاح توسط هیات رئیسه، کمیسیون مربوطه با وزیر جلسه برگزار کند و اگر از پاسخ وی قانع نشد، استیضاح به‌طور رسمی از سوی مجلس اعلام می‌شود بر این اساس 26خردادماه جلسه غیرعلنی نمایندگان با فانی هم باعث اقناع وکلای ملت نشد و در نهایت 15 نماینده امضای خود را پس گرفتند در شرایطی که براساس قوانین موجود ثبت‌نام 10 نماینده برای انجام استیضاح کفایت می‌کند.
انباشت شکایات در دیوان عدالت اداری
علاوه بر مشکلات همیشگی و دامنگیر معلمان که امروز روی میز بهارستان قرار دارد و وزیر آموزش‌وپرورش را به همراه رئیس‌جمهور عازم بهارستان کرده است، پرونده‌های بسیاری نیز از شکایت‌هایی با موضوعات گوناگون در دیوان عدالت اداری وجود دارد که دلیل دیگری بر نارضایتی فرهنگیان از شیوه مدیریت وزارت آموزش‌وپرورش است. به نظر می‌رسد نبود انگیزه لازم در سطح مدیران این وزارتخانه و وزیر آموزش‌وپرورش به‌عنوان راهبر مجموعه مدیریتی، باعث شده مشکلات معلمان پایدار و اصرار نمایندگان برای تغییر این شیوه مدیریتی تداوم داشته باشد. این در حالی است که تصمیم‌گیری‌ها و شیوه اجرای دستورالعمل‌ها در آموزش‌وپرورش که زمینه‌ساز ایجاد تبعیض بین این قشر و سایر کارمندان دولت شده است پای معلمان را برای حضور در کلاس سست کرده است. موضوعی که به طور مستقیم آینده جامعه را تحت تاثیر قرار خواهد داد. این موضوعی است که به طور ویژه مد نظر بهارستان‌نشینان است و سرانجام استیضاح را در مسیر علی‌اصغر فانی قرار داد.


Page Generated in 0/0059 sec