printlogo


کد خبر: 140644تاریخ: 1394/4/3 00:00
سلامت

رئیس انجمن علمی مامایی خبر داد
انتقاد ماماها از طرح پرداخت مبتنی بر عملکرد
رئیس انجمن علمی مامایی ایران طرح «پرداخت مبتنی بر عملکرد» را موجب دلسردی ماماها دانست.  ناهید خداکرمی، رئیس انجمن علمی مامایی ایران با بیان اینکه طرحی از سوی معاونت درمان وزارت بهداشت به نام «پرداخت مبتنی بر عملکرد» به مراکز درمانی ابلاغ شده است،  اظهار داشت: متأسفانه این طرح موجب دلسردی همکاران مامای شاغل در زایشگاه‌ها شده است با اینکه سال گذشته بیش از 450هزار زایمان طبیعی توسط ماماها انجام شده است اما از دولت‌های گذشته تاکنون همواره 15 درصد تعرفه‌های زایمانی به ماماها پرداخت شده است.
وی به فارس بیان داشت: متأسفانه با کمال تعجب در طرح «پرداخت مبتنی بر عملکرد» ماما مانند سایر پرسنل بیمارستان در نظر گرفته شده است در حالی که زایمان عملی است که باید به صورت تیمی توسط ماما و در موارد پرخطر با هدایت متخصص زنان انجام شود. عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطرنشان کرد: شایسته است که تعرفه زایمان به صورت عادلانه تقسیم شود اما شاهدیم که نه تنها افزایش در پرداخت به ماماها انجام نشده بلکه حقوقی که از قبل برای آنها در نظر گرفته شده بود نیز پایمال شده است. به گفته رئیس انجمن علمی مامایی ایران، در شرایط کنونی کشور که متأسفانه نرخ باروری کمتر از خط جانشینی و زیر 2درصد رسیده و میزان سزارین به بیش از 50 درصد افزایش یافته است، حمایت حرفه مامایی ضرورت ملی است که متأسفانه با تصمیمات غیرکارشناسی نظام سلامت همواره موجب دلزدگی و بی‌انگیزگی این حرفه شده است. وی یادآور شد: پیشنهاد عملیاتی ما این است که برای بهبود شرایط و ارائه خدمات صحیح به مادران باردار حین زایمان، تعرفه زایمانی به مساوات بین ماماها و پزشکان زایشگاه‌ها تقسیم شود که هر یک بتوانند با تمام نیرو در خدمت مادر و نوزاد بوده و دغدغه‌ای به جز سلامت مردم نداشته باشند.

کاهش ذخایر خونی کشور
رئیس سازمان انتقال خون کشور از کاهش ذخایر خون ابراز نگرانی کرد. به گزارش تسنیم، علی‌اکبر پورفتح‌الله، رئیس سازمان انتقال خون کشور از کاهش ذخیره خون ابراز نگرانی کرد و گفت‌: کسانی که روزه نمی‌گیرند خون اهدا کنند. رئیس سازمان انتقال خون کشور عنوان کرد: روزه‌داران در شروع ماه رمضان استقبال‌شان برای اهدای خون کاهش می‌یابد که  این روند کاهشی تاثیر منفی در ذخایر خونی کشور می‌گذارد. پورفتح‌الله با توصیه به روزه‌داران برای اینکه اهدای خون را فقط معطوف به ایام و شب‌های قدر نکنند، بیان داشت: در این باره پایگاه‌های انتقال خون پس از افطار نیز برای دریافت خون روزه‌داران فعال هستند و تا ساعت 24 به ارائه خدمت می‌پردازند. رئیس سازمان انتقال خون کشور با اشاره به اینکه آدرس پایگاه‌های انتقال خون در وبگاه این سازمان به آدرس
www.ibto.ir موجود است، خاطرنشان کرد: پیشنهاد می‌شود در این ایام افرادی که به دلایلی روزه نمی‌گیرند در اهدای خون مشارکت کنند. گفتنی است مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران چندی قبل نیز عنوان کرده بود: پیش‌بینی ما این است که امسال در زمینه کمبود ذخایر خونی بیشتر دچار مشکل شویم، چرا که هم هوا گرم است و هم طول روز بیشتر شده و مردم کمتر از خانه بیرون می‌روند.

اسامی داروهای غیرمجاز
سازمان غذا و دارو 2 ژل و یک کپسول چاقی را غیرمجاز و غیرقابل مصرف اعلام کرد و از شهروندان خواست برای حفظ سلامتی خود از این محصولات استفاده نکنند.
به گزارش «وطن امروز» سازمان غذا و دارو، فرآورده‌های «ژل دنتامکس» و «ژل مسکن موضعیBest Mentora» ساخت شرکت گل‌داروی تخت جمشید و همچنین فرآورده‌ای با نام «کپسول چاقی فرشته» را به دلیل اینکه هیچ‌گونه مجوزی اعم از تاسیس، واردات، تولید، توزیع و عرضه از اداره کل فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو ندارند، غیرمجاز اعلام کرد.  سازمان غذا و دارو همچنین در اطلاعیه خود از شهروندان درخواست کرد چنانچه محصولات نامبرده را در سطح عرضه مشاهده کنند، موارد تخلف را به روابط عمومی سازمان غذا و دارو، معاونت‌های غذا و داروی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور و همچنین نیروی انتظامی اطلاع دهند تا جهت جمع‌آوری فرآورده‌های یادشده اقدام شود.


Page Generated in 0/0056 sec