گروه اقتصادی: رئیس شورای رقابت با بیان اینکه کیفیت تاثیر افزایشی در قیمت خودرو دارد، گفت: در 2 سال اخیر، ضریب کیفیت خودرو که بین منهای ۳ تا مثبت ۳ تعریف شده، همواره منفی بوده است. بهگزارش مهر، رضا شیوا در برنامه گفتوگوی ویژه خبری درباره فرمول قیمتگذاری خودرو و تاثیر کیفیت بر آن گفت: در فرمول قیمتگذاری خودروها، ضریب کیفیت اگر مثبت باشد، تاثیر افزایشی در قیمت دارد اما در 2 سال اخیر، این ضریب که بین منهای ۳ تا مثبت ۳ قرار دارد، همواره منفی بوده است. رئیس شورای رقابت افزود: کمتر خودرویی در کشور اکنون تولید میشود که افزایش کیفیت داشته باشد. این در حالی است که ایمنی و استاندارد در خودرو، حساستر از دیگر کالاهاست و با جان مردم سر و کار دارد. در 2 سال اخیر، ضریب کیفیت خودرو که در قیمتگذاریها تاثیر منفی و مثبت دارد، همچنان منفی بوده اگرچه روند رو به کاهشی نشان میدهد. به گفته شیوا، از نهادهای مسؤول استاندارد و ایمنی خودرو و دستگاههای نظارتی، انتظار میرود حساسیت و دقت بیشتری نشان دهند، چراکه خودروی بیکیفیت و ناایمن، جان انسانها را تهدید میکند و باید مشتریان خودروها از کیفیت آن مطمئن باشند. وی اظهار داشت: شاید کنترل دستگاههای نظارتی در این باره خیلی دقیق و جدی نیست که موضوع ارتقای کیفیت خودروها به طور ملموس مورد توجه و عمل واقع نمیشود.
همچنین علی علیلو، عضو کمیته تحقیق و تفحص از خودروسازان نیز گفت: متاسفانه در کشور هنوز تست جادهای وجود ندارد، در حالی که کشورهای غیرخودروساز، برای خودروهای وارداتی این امکانات را فراهم کردهاند تا از استانداردهای ساخت و طراحی و ایمنی خودروها مطمئن شوند. وی افزود: متاسفانه در مراجعاتی که مردم برای تعمیر خودروی خود به نمایندگیهای فروش خودروسازان دارند، مشاهده میشود که قطعات کارکرده و دست دوم به جای قطعات نو، در خودروهایشان جایگزین میشود. علیلو ادامه داد: در حال حاضر، خودروسازان کشور دچار خودشیفتگی شدهاند و به رضایت مشتریان توجهی ندارند و با این روند نمیتوان به رشد کیفی خودروها امیدوار شد، در حالی که حتی وزیر صنعت هم میگوید از صف خودروهای صفر کیلومتر جلوی نمایندگیها برای تعمیر، خجالت میکشد. وی افزود: خودروسازان خود بر فرآیند تولید و طراحی نظارت دارند و طبیعی است که نمره خوبی هم به خودشان بدهند اما باید نهاد مستقل و خارج از صنعت خودروسازی نظارت و ارزیابی کند. این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: متاسفانه پدیده خودشیفتگی بر صنعت خودرو حاکم شده و خودروسازان ادعا میکنند به آخر خط کیفیت و ساخت رسیدهاند و در عین حال، هیچ توجهی هم به مراکز تحقیقات خارج از صنعت خودرو و دانشگاهی ندارند. وی افزود: باید دانشگاهها و مراکز تحقیق و توسعه خارج از صنعت خودرو وارد این عرصه شوند و کیفیت را کنترل کنند و به میزان کیفیت، به محصولات داخلی نمره بدهند. ضمن اینکه مشتریان خودرو هم حق دارند خودرویی ایمن و استاندارد خریداری کنند. علیلو ادامه داد: در مراحل تولید خودرو در خودروسازیهای کشور، ردپایی از سازمان استاندارد یا نیروهای استاندارد برای نظارت و کنترل دیده نمیشود که باید این روند اصلاح شود و اگر خودروساز بخواهد بر خود نظارت کند، حساسیت لازم را نخواهد داشت. وی افزود: البته انتقادهای ما برای مقابله با خودروسازان نیست، بلکه نتایج تحقیق و تفحص در 2 سال اخیر و ارتباط با مردم و مشتریان خودروهای داخلی این وضعیت را نشان میدهد و متاسفانه در عرصه کیفیت، با استانداردهای جهانی فاصله زیادی داریم که انتظار میرود خودروسازان حساسیت لازم را در این عرصه داشته باشند.
مجتبی استادرحیمی، معاون کیفیت ایرانخودرو با بیان اینکه معیوب بودن درصدی از محصولات را تکذیب نمیکنیم، گفت: به همین خاطر از مشتریان به خاطر مشکلاتی که ممکن است از این لحاظ داشته باشند عذرخواهی میکنیم. وی افزود: همچنان در روند رو به رشد کیفیت و کاهش مشکلات حرکت کرده و طرحهای ضربتی کوتاهمدت و برنامههای متنوعی در این عرصه اجرا میکنیم که در 2 سال اخیر دستاوردهای خوبی داشت. استادرحیمی گفت: دوشنبهها با حضور در نمایندگیهای فروش خودرو، روند کیفیت محصولات و همچنین مشکلات مشتریان بویژه در خودروهای صفر کیلومتر را بررسی میکنیم و برای رفع این مسائل هم برنامه داریم. وی افزود: سطح توقعات مشتریان بیشتر از کیفیت محصولاتی است که تولید میکنیم و هدف ما این است که بتوانیم انتظارات آنها را تامین کنیم البته ۶۰ گروه تولیدی با ما همکاری میکنند و دستورالعملهای استاندارد قطعات خودرو را با جدیت اعمال و پس از اطمینان از کیفیت قطعات از آنها در مراحل بعدی استفاده میکنیم و اگر محصول نهایی مراحل آزمایشی را از لحاظ ایمنی و استاندارد با موفقیت بگذراند، اجازه تولید انبوه و عرضه داده میشود. همچنین اشکان گلپایگانی، مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت استاندارد با بیان اینکه شاخصهای ارتقای کیفیت محصولات صنعت خودروسازی روند ملایمی نشان میدهد، گفت: نظرسنجی از مشتریان نشان میدهد سطح توقعات آنها در مقایسه با معیارهای جهانی خیلی بالا نیست و در سطح پایینی قرار دارد. وی افزود: البته شاخصهای رضایت مشتریان هم روند ملایم رو به افزایش دارد و باید خودروسازان برای تامین حداکثر رضایت آنها تلاش کنند که برنامههایی را هم در دست اجرا دارند. گلپایگانی گفت: انتظارات بدیهی از خودروسازان این است که محصولات از سلامت، ایمنی و استاندارد مطمئنی برخوردار باشد، ضمن اینکه خودروسازان طبق قانون موظفند همه استانداردهای ایمنی روز دنیا و اروپا را که در استانداردهای ملی هم اعمال میشود، رعایت کنند و اگر این استانداردها گذرانده نشود، اجازه شمارهگذاری داده نمیشود.