printlogo


کد خبر: 140678تاریخ: 1394/4/3 00:00
جزئیات طرح الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته‌ای ملت ایران با 213 رأی نمایندگان در مجلس تصویب شد
قانون خطوط قرمز هسته‌ای

گروه سیاسی: روز موعود فرا رسید و نمایندگان مجلس شورای اسلامی با طرح الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته‌ای ملت ایران موافقت کردند. به‌گزارش «وطن امروز»، نمایندگان در نشست علنی دیروز سه‌شنبه، با ماده واحده طرح صیانت از حقوق هسته‌ای با 213 رأی موافق، 10 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از مجموع 244 نماینده حاضر موافقت کردند. با این مصوبه و تایید آن در شورای نگهبان، اکنون جمهوری اسلامی ایران یک قانون درباره توافق هسته‌ای احتمالی با 1+5 در اختیار دارد، قانونی که بلافاصله در رسانه‌های خارجی انعکاس وسیعی یافت. عمده رسانه‌های خارجی روز گذشته گزارش دادند مصوبه مجلس شورای اسلامی یک اقدام قانونی برای دفاع از خطوط قرمز خود در مقابل اقدامات احتمالی کنگره آمریکاست. با خلف وعده باراک اوباما، اکنون کنگره تصمیم‌گیر نهایی درباره توافق هسته‌ای احتمالی است و بر این اساس بیم آن می‌رود کنگره پس از توافق احتمالی تغییرات خطرناکی علیه ایران در این توافق ایجاد کند. بر همین اساس مصوبه مجلس که دارای 3 محور اصلی است، تلاش کرده خطوط قرمز ایران را به قانون تبدیل کند تا تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در روز توافق، نگران عبور از خطوط قرمز ایران نباشد. به گزارش خبرگزاری خانه ملت، روز گذشته نمایندگان مجلس با اکثریت قاطع مصوب کردند در راستای صیانت از منافع ملی و رعایت مقررات پادمان معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای هرگونه نتایج مذاکرات هسته‌ای با کشورهای 1+5 در صورتی معتبر است که الزامات زیر شفاف رعایت شود.
1- لغو تحریم‌ها به طور یکجا و کامل باید در متن توافقنامه درج شده و در روز آغاز اجرای تعهدات ایران انجام شود.
2- آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در چارچوب توافقنامه پادمان مجاز به انجام نظارت‌های متعارف از سایت‌های هسته‌ای است و دسترسی به اماکن نظامی، امنیتی و حساس غیرهسته‌ای، اسناد و دانشمندان ممنوع است. باید مصوبات شورایعالی امنیت ملی رعایت شود.
3- هیچ محدودیتی برای کسب دانش و فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای و تحقیق و توسعه پذیرفته نیست و باید مصوبات شورایعالی امنیت ملی رعایت شود.
این مصوبه دارای 2 تبصره است که عبارتند از: تبصره یک: براساس اصول 77 و 125 قانون اساسی نتیجه مذاکرات باید به مجلس شورای اسلامی ارائه شود. تبصره 2: وزیر امور خارجه کشور موظف است روند اجرای توافقنامه را هر 6 ماه یک‌بار به مجلس شورای اسلامی گزارش کند. کمیسیون امنیت ملی مجلس هر 6 ماه گزارش حسن روند توافق را به نمایندگان مجلس ارائه نماید.
لاریجانی: دولت و مجلس یکصدا باشند
علی لاریجانی که پس از برخی تغییرات
ایجاد شده در طرح الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته‌ای ملت ایران در جلسه روز یکشنبه مجلس، به قهرمان رسانه‌های اصلاح‌طلب تبدیل شده بود و این رسانه‌ها در گزارش‌های متعددی تغییر در مصوبه را نتیجه اراده لاریجانی دانسته و نوشتند او با این اقدام در کنار دیپلماسی ایستاد، روز گذشته درباره این طرح توضیح داد و گفت باید در ایران یک صدا به بیرون فرستاده شود.  همچنین حجت‌الاسلام حسین سبحانی‌نیا، نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی در این‌باره به تسنیم گفت: در جلسه غیرعلنی دیروز مجلس که پیش از آغاز جلسه علنی برگزار شد، آقای لاریجانی توضیحاتی پیرامون طرح الزام دولت به حفظ حقوق و دستاوردهای هسته‌ای ملت ایران به نمایندگان مجلس ارائه کرد. وی افزود: در جلسه غیرعلنی مجلس، لاریجانی توضیحاتی درباره مسائل هسته‌ای و اوضاع منطقه‌ای به نمایندگان مجلس ارائه کرد. نماینده مردم نیشابور همچنین تصریح کرد: آقای لاریجانی در این جلسه در توضیحاتی که درباره طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌‌ای ملت ایران ارائه می‌کرد، معتقد بود در موضوع هسته‌ای باید یک صدا به بیرون منتقل شده و شنیده شود و از نمایندگان مجلس نیز خواست موضع و اظهارنظر واحدی درباره موضوع هسته‌ای داشته باشند. براساس این گزارش، لاریجانی در این جلسه غیرعلنی از نمایندگان خواست پیشنهاد جدیدی درباره این طرح ارائه ندهند تا این طرح به همین صورت تصویب شود که پیشنهاد او با موافقت نمایندگان مواجه شد.
عصبانیت عجیب دولت!
در حالی که رسانه‌های اصلاح‌طلب و حامی دولت از طرح مجلس بشدت استقبال کردند؛ روز گذشته و در کمال بهت و حیرت ناظران، نماینده دولت نسبت به این طرح اعتراض کرده و حتی با عصبانیت صحن علنی مجلس را ترک کرد. مجید انصاری، معاون پارلمانی دولت روز گذشته نسبت به تصویب این طرح مخالفت کرد و نمایندگان مجلس شاهد مخالفت او در صحن علنی مجلس بودند. مجید انصاری پس از تصویب این طرح تلاش داشت در مخالفت با این طرح صحبت کند که این اقدام او با واکنش صریح لاریجانی مواجه شد. لاریجانی با صحبت کردن انصاری مخالفت کرد و گفت: ما 2 ساعت داریم صحبت می‌کنیم که مشکل کشور حل شود، آقای انصاری اصرار دارد نکته‌اش را بگوید؛ دولت مخالف این طرح است. معاون پارلمانی رئیس‌جمهور پس از آنکه رئیس مجلس اجازه نداد در مخالفت با طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای صحبت کند و طرح به تصویب رسید، از جایگاه هیات رئیسه پایین آمد و با عصبانیت مجلس را ترک کرد. علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره علت عتاب لاریجانی به معاون پارلمانی دولت گفت: وقتی رئیس مجلس از مخالفان می‌خواهد که برای حفظ یکپارچگی با اکثریت همراه شوند، بهتر بود آقای انصاری نیز در این زمینه همراهی می‌کرد.
نوبخت: خلاف قانون است
اما مخالفت عجیب دولت با قانونی شدن خطوط قرمز ایران در توافق هسته‌ای، تنها با این رفتار عجیب مجید انصاری نمودار نشد بلکه محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت نیز صراحتا از مخالفت دولت حسن روحانی با این مصوبه سخن گفت. نوبخت دیروز در جمع خبرنگاران گفت: تصویب طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای در مجلس در مغایرت با اصل ١٧٦ قانون اساسی است و این در حیطه قوه مقننه نیست و در اختیار شورایعالی امنیت ملی است، اما از این جهت که عنوان شده تصویب این طرح کمک به دولت است، از نمایندگان ملت تشکر می‌کنم اما اصل این مصوبه می‌تواند در تعارض با اصل ١٧٦ قانون اساسی باشد و می‌تواند آثار خاص در اذهان عمومی داشته باشد. وی در ادامه گفت: دولت عملکرد مذاکرات هسته‌ای را نه تنها به مجلس، بلکه به همه مراجع قانونی و پیشگاه ملت گزارش می‌دهد. سخنگوی دولت البته در ادامه در اظهارنظری که به نظر می‌رسد توهین به آحاد ملت باشد، اظهار داشت:‌ متأسفم که این بحث (مذاکرات هسته‌ای) کف خیابانی و کوچه بازاری شده، اما تردید نکنید ما برخی پاسخ‌ها را به‌دلیل آسیب به تاکتیک‌های مذاکرات صریح بیان نمی‌کنیم.
پاسخ مجلس به ادعای نوبخت
البته همان دیروز نمایندگان مجلس نسبت به این رفتار عجیب دولت واکنش نشان داده و ادعای نوبخت درباره مغایرت این مصوبه با اصل 176 قانون اساسی را پاسخ دادند. محمدعلی اسفنانی، سخنگوی کمیسیون حقوقی مجلس شورای اسلامی، اظهارات سخنگوی دولت مبنی بر مغایر بودن مصوبه مجلس درباره حفظ حقوق و دستاوردهای هسته‌ای با اصل 176 قانون اساسی را نادرست خواند و گفت به لحاظ حقوقی هیچ تعارض و تغایری بین مصوبه مجلس با اصل 176 قانون اساسی وجود ندارد. وی افزود: اصل 176 بحث شورایعالی امنیت ملی را مطرح می‌کند. طبق این اصل اگر مطلبی یا موضوعی در شورا مطرح شود و به تصویب برسد نباید قانون نقض آن تصویب شود؛ لذا طرح صیانت از حقوق هسته‌ای براساس اصول دیگر قانون اساسی تهیه و تصویب شد و هیچ تعارضی هم با اصل 176 ندارد، چرا که مصوبه مجلس در راستای همان موضوعی است که در شورایعالی امنیت ملی مطرح است. اسفنانی گفت: بحث طرح صیانت از حقوق هسته‌ای از حوزه تقنینی قابل طرح است و در حوزه تقنین نیز هیچ مرجعی بالاتر از مجلس نیست. علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم در این‌باره گفت: اضافه بر اینکه خطوط قرمز توسط شورایعالی امنیت ملی به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ابلاغ شده و آنها موظف به رعایت آن هستند، مجلس هم به‌کمک آنها آمد تا بدانند مساله بسیار جدی است. وی در پایان در پاسخ به این سوال که تصویب این طرح تا چه‌مقدار دست تیم مذاکره‌کننده را باز می‌گذارد، توضیح داد: اصلاحاتی در طرح اولیه انجام شد تا دست تیم مذاکره‌کننده باز باشد. عباسعلی کدخدایی سخنگوی سابق شورای نگهبان  و مشاور عالی دبیر شورای نگهبان هم در واکنش به اظهارات سخنگوی دولت به تسنیم گفت: مصوبه الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای به نظر می‌رسد مغایرتی با اصل 176 قانون اساسی و اختیارات شورایعالی امنیت ملی نداشته باشد.
ولایتی حق را به مجلس داد
علی‌اکبر ولایتی، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام و از حامیان مذاکرات هسته‌ای نیز در این‌باره حق را به مجلسی‌‌ها داد و گفت: پیوستن یا قبول هرگونه پروتکلی از سوی ایران باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد. به گزارش فارس، علی‌اکبر ولایتی گفت: من از شواهد و قرائن اینگونه حدس می‌زنم که به احتمال زیاد موضوع پیوستن ایران به هر پروتکلی و قبول هر پروتکلی باید به تصویب مجلس برسد. وی ادامه داد: بدون تردید در این کار روال دولت ما نیز همین بوده است که اگر قرار است کاری صورت بگیرد، با همکاری دولت و مجلس و بنا بر مصلحت باشد و اگر نمایندگان متوجه شوند مورد تایید نیست آن را قبول نمی‌کنند.
 


Page Generated in 0/0055 sec