printlogo


کد خبر: 140689تاریخ: 1394/4/3 00:00
گزارش «وطن امروز» از بازتاب تصویب طرح هسته‌ای بهارستان در رسانه‌های غربی
مجلس جلوی کنگره ایستاد

گروه سیاسی: طرح مهم صیانت از دستاوردهای هسته‌ای که در جلسه روز گذشته مجلس به تصویب رسید، نشان داد همان‌طور که نمایندگان کنگره آمریکا برای خود جایگاهی بالا در مذاکرات هسته‌ای با ایران در نظر گرفته‌اند، مجلس ایران نیز نقش‌آفرینی گسترده‌ای در این باره دارد و می‌تواند نقشی مهم در جهت حفظ دستاوردهای هسته‌ای کشورمان در طول 2 دهه گذشته داشته باشد. به گزارش «وطن‌امروز»، بعد از تصویب این طرح در مجلس، رسانه‌های غربی بر این عقیده‌اند این اقدام مجلس نشان داد مذاکرات تنها جاده‌ای یک‌طرفه برای آمریکایی‌ها نیست که خواسته‌های خود را مطرح کرده و با فشار بین‌المللی ایران را وادار به اعطای امتیازات ویژه به آمریکا و سایر متحدانش در منطقه کنند. پایگاه اینترنتی نشنال‌اینترست در گزارشی به قلم پل پیلار، تحلیلگر مسائل بین‌المللی، اصل روند مذاکرات بین طرف‌های درگیر در پرونده هسته‌ای ایران را زیر سوال برده و خاطرنشان کرده است: روند فعلی در گفت‌وگوی آمریکا با ایران روندی است که با هیچ کدام از معیارهای گفت‌وگو و مذاکرات بین‌المللی هماهنگی ندارد. تحلیلگر نشنال‌اینترست بر این باور است که آمریکا نقش خود را به عنوان مذاکره‌کننده اصلی با ایران بخوبی ایفا نمی‌کند و در تمام طول مدت مذاکرات به فکر این است که چگونه با فشارهای بین‌المللی و دیپلماتیک طرف ایرانی را به دادن امتیازات ویژه در گفت‌وگوها بکشاند. این رویکرد مطمئناً باعث شرمساری و ضعف واشنگتن در معادلات بین‌المللی خواهد شد.
در ادامه این یادداشت آمده است: «اگر بخواهیم خیلی واضح و روشن بگوییم، نتیجه متعاقب از این تصور آن است که مذاکره یعنی رویارویی بین دیپلمات‌ها که در آن آمریکا درخواست‌هایش و گهگاه خط قرمزهایش را مطرح کرده و طرف دیگر آن درخواست‌ها را می‌پذیرد و مأموریت دیپلمات‌ها کار روی جزئیات اجرای آن درخواست‌هاست. اگر طرف مقابل با متن سند همراهی نکرده و درخواست‌های آمریکا را نپذیرد، آمریکا مجبور به اعمال فشار بیشتر می‌شود تا طرف مقابل به درخواست‌ها تن بدهد».
پیلار در ادامه تاکید کرده است: این روند در انتها موجب می‌شود هر کدام از طرفین به این فکر باشند که به توافق نرسیدن بهتر از رسیدن به توافق است. این نوع نگاه با فهم بقیه جهان از مذاکرات فرق دارد. در نوع نگاه جهانی در مذاکرات هر طرف با اتخاذ مواضعی که هیچ‌یک انتظار پذیرش آن را ندارند یا حداقل انتظار پذیرش همه آن را ندارند، شروع می‌کند و با شروع روند بده بستان و امتیازدهی متقابل به نقطه‌ای برای سازش و تفاهم می‌رسند که براساس آن توافق برای طرف‌ها بهتر از عدم توافق است.
استاد دانشگاه جورج تاون با اشاره به اینکه منتقدان توافق در داخل آمریکا نوع گفت‌وگوها را برای رسیدن به نتیجه دلخواه آمریکا مناسب نمی‌دانند، تصریح کرده است: «پاسخ مناسب به چنین بیانیه‌ها و مواضعی این است که عدم انعطاف رویکردی برای چانه‌زنی است اما ضرورتاً رویکرد خوبی نیست و سبب نمی‌شود چانه‌زنی به اتمام برسد. تنها با بیان کردن خط قرمزهای آمریکا و عدم انعطاف در مذاکرات، نمی‌توان امید داشت که ایران همچنان پای میز مذاکره باقی بماند».  او با اشاره به تصویب طرح مجلس شورای اسلامی برای الزام به حفظ دستاوردهای هسته‌ای در مذاکرات نوشت: «ضعف دیدگاه آمریکا به مذاکرات وقتی مشخص می‌شود که دیگر طرف‌ها به ما یادآوری کنند مذاکرات واقعاً یک تلاش و مسیر دوسویه و جاده دوطرفه است. اعضای مجلس ایران این هفته این موضوع را با تصویب طرحی درباره مذاکرات به ما یادآوری کردند». تحلیلگر ارشد آمریکایی تصویب کلیات طرح مجلس شورای اسلامی درباره مذاکرات هسته‌ای را خط قرمز آن برای کنگره توصیف کرد و افزود: «این اقدام پیامی برای همتایانشان در واشنگتن است که آنها هم می‌توانند همان نقش را ایفا کنند و اینکه کسی مجوز انحصاری به آمریکا نداده که خطوط قرمز تعیین کند».
روزنامه کریستین‌ساینس‌مانیتور نیز مجلس ایران را دارای نقشی جدی و فعال در مذاکرات عنوان و تصریح کرد: مجلس ایران صدای خود را درباره موضوع حساس مذاکرات اعلام کرد.
واکنش وزارت خارجه آمریکا
جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم در واکنش به این مصوبه مجلس، باز هم بر بازرسی از مراکز نظامی ایران تاکید کرد و گفت از نگاه آمریکایی‌ها توافق نکردن بهتر از توافق بد است. کربی به توافق‌های صورت گرفته در لوزان اشاره کرد و گفت اکنون نیز باید مذاکرات به سمت اجرایی شدن آن توافقات پیش برود. البته این سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این باره گفت فعلا آمریکا قصدی برای پاسخ گفتن به این مصوبه مجلس ایران ندارد.
 


Page Generated in 0/0057 sec