printlogo


کد خبر: 140692تاریخ: 1394/4/3 00:00
احیای روابط دیپلماتیک آمریکا و کوبا بزودی اعلام می‌شود

لسلی رایتون و مت اسپتالنیک: منابع آمریکایی اعلام کردند پیش‌بینی می‌شود دولت آمریکا اوایل ماه ژوئیه توافق با کوبا را درباره بازگشایی سفارتخانه‌ها و احیای روابط دیپلماتیک 2 کشور که بیش از 5 دهه قبل قطع شده بود، اعلام کند.
این منابع افزودند آمریکا و کوبا امیدوارند در هفته نخست ماه آینده به توافق دست یابند و زمینه را برای سفر «جان کری» وزیر خارجه آمریکا به هاوانا به منظور شرکت در مراسم برافراشته شدن پرچم آمریکا و ارتقای دفتر حافظ منافع آمریکا به یک سفارتخانه کامل فراهم کنند.
برخی منابع در مصاحبه با رویترز گفتند از زمان اعلام گشایش در روابط این دو رقیب دوران جنگ سرد در دسامبر گذشته، مذاکره‌کنندگان تقریبا همه مسائل به جز چند اختلاف کوچک را حل و فصل کرده‌اند و اطمینان دارند این چند اختلاف جزئی نیز بزودی حل خواهد شد.
آنها افزودند تاریخ دقیق بازگشایی رسمی سفارتخانه آمریکا به علت شکستن پای جان کری و همچنین نزدیک شدن ضرب‌الاجل 30 ژوئن برای دستیابی به موافقتنامه نهایی درباره برنامه هسته‌ای ایران، هنوز مشخص نیست زیرا این مسائل بر برنامه‌های کری طی چند هفته آینده تاثیرگذار خواهد بود.
انتظار می‌رفت روند عادی‌سازی روابط آمریکا و کوبا به علت مشکلات بر سر مسائلی همچون پیشینه حقوق بشر کوبا به کندی پیش برود. تحریم آمریکا علیه کوبا به قوت خود باقی خواهد بود و تنها کنگره است که می‌تواند آن را لغو کند.
این منابع گفتند دولت آمریکا امیدوار است طی 2 هفته آینده بتواند رسما کنگره را از تصمیم خود برای بازگشایی سفارت در هاوانا مطلع کند. براساس قانون آمریکا کنگره باید دست‌کم 15 روز پیش از باز شدن سفارتخانه، از این تصمیم مطلع شود. یک منبع گفت دولت کمونیست کوبا نیز متقابلا با انتشار بیانیه‌ای درباره ازسرگیری روابط با آمریکا، در زمینه بازگشایی سفارت خود اقدام خواهد کرد. اما مشخص نیست دو طرف در معرفی سفیران خود تا چه حد سریع اقدام خواهند کرد.
«باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا و «رائول کاسترو» همتای کوبایی وی 17 دسامبر متعهد شدند برای احیای کامل روابط بین 2 کشور تلاش کنند. سران 2 کشور اواسط ماه آوریل در پاناما دیدار کردند.
کوبا اواخر ماه گذشته رسما از فهرست حامیان تروریسم آمریکا خارج شد که گامی مهم در جهت نزدیکی 2 کشور پس از 54 سال قطع روابط دیپلماتیک بود.
رویترز


Page Generated in 0/0054 sec