printlogo


کد خبر: 140693تاریخ: 1394/4/3 00:00
تعداد بی‌سابقه انگلیسی‌های آموزش‌دیده به‌عنوان تروریست

آژانس امنیتی انگلیس هشدار داد تعداد مظنونان انگلیسی آموزش‌دیده به عنوان تروریست یا جنگجو به سطح بی‌سابقه‌ای رسیده و به یک خطر امنیتی جدی تبدیل شده است. آژانس امنیتی ام ‌آی 5 در گزارشی هشدار داد، تعداد انگلیسی‌هایی که در زمینه اقدامات تروریستی آموزش دیده‌اند، به بالاترین سطح در تاریخ این کشور رسیده و یک تهدید فزاینده برای امنیت ملی انگلیس است.
طبق گزارش ام ‌آی 5، تعداد انگلیسی‌های مظنون به گذراندن دوره‌های آموزشی تروریستی یا جنگی همراه با افراطیون به سطح «بی‌سابقه‌ای» ‌رسیده است و موج تروریست‌های انگلیسی که برای جنگ در کنار داعش به سوریه سرازیر شده‌اند،‌ علت اصلی این افزایش بوده است.  طبق گزارش‌های موجود، این نگرانی وجود دارد که بیش از 700 انگلیسی تاکنون عازم سوریه شده باشند که نیمی از آنها قبلا به انگلیس بازگشته‌اند و یک تهدید امنیتی برای کشور محسوب می‌شوند.  این تعداد علاوه بر انگلیسی‌هایی است که قبلا به مقرهای القاعده در پاکستان، افغانستان، شرق آفریقا و یمن سفر کرده‌اند و تهدید آنها در کنار نارضایتی فزاینده جمهوری‌خواهان ایرلندی تهدیدی مضاعف برای انگلیس است.
رؤسای آژانس‌های جاسوسی انگلیس گزارشی مستند از این روند هشداردهنده را به‌عنوان بخشی از گزارش «دیوید اندرسون» عضو پارلمان انگلیس درباره بازنگری در اختیارات آژانس‌های جاسوسی ارائه دادند. اندرسون در گزارش خود توصیه کرده است نیروهای پلیس و آژانس‌های جاسوسی انگلیس باید اجازه جمع‌آوری اطلاعات وسیع درباره عموم مردم را داشته باشند اما هر درخواستی برای دسترسی به مکالمات عمومی باید به تایید یک قاضی برسد.
به گفته وی،‌ ام ‌آی 5 هشدار داده است اکنون تعداد افرادی که به سوریه رفته‌اند بیش از هر عرصه تروریستی دیگری در قرن بیست‌ویکم بوده است.
در این گزارش فاش شد ام آی 5 معتقد است بازگشت افراطیون از سوریه نه‌تنها تهدید انجام حملات تروریستی را در انگلیس در پی دارد بلکه با خطر تشدید و تسهیل روند افراطی‌گری و جمع‌آوری کمک‌های مالی برای افراطیون همراه است که همگی تشدیدکننده تهدیدات امنیتی است.
ام‌ آی 5 این بعد از تهدید تروریستی را بی‌سابقه و در بالاترین سطح از زمان حملات 11 سپتامبر می‌داند. برخی مسافران قبلا برای ام‌ آی 5 ناشناخته بودند.
طبق شواهد ارائه‌شده، تهدیدهای مرتبط با تروریسم از سال 2010 به میزان یک‌سوم افزایش یافته و حجم و قابلیت دسترسی به تبلیغات افراط‌گرایانه نیز روندی صعودی داشته است. این امر عمدتا ناشی از تسهیل ارتباط اینترنتی مستقیم تروریست‌ها و طرفداران‌شان با یکدیگر بوده است. این در حالی است که پیشرفت فناوری و حفاظت از مکاتبات شخصی در فضای مجازی ردیابی مظنونان را به طور فزاینده‌ای دشوار کرده است.
دیلی تلگراف


Page Generated in 0/0054 sec