printlogo


کد خبر: 140694تاریخ: 1394/4/3 00:00
ارتش عراق وجود خارجی ندارد

جفری نورمن: در حالی که «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا، اخیراً اعلام کرده است آمریکا هنوز راهبردی کامل برای شکست داعش ندارد، دلسردی ما به این علت مضاعف می‌شود که برخی محافل و کارشناسان سیاسی معتقدند ارتش عراق به میزان قابل توجهی تحلیل رفته است و به این سادگی‌ها قابل بازسازی نیست.
به عنوان مثال، «بری پوزن» اخیراً در نشریه «دیفنس وان» که به مسائل دفاعی و امنیتی آمریکا می‌پردازد، نوشته است: مهم‌ترین حقیقتی که از پیروزی داعش هویدا می‌شود این است که عملاً «ارتش عراق» دیگر وجود خارجی ندارد.
این بدان معناست که چالش‌های بزرگ‌تری برای آمریکا از صرفاً تجهیز مجدد و آموزش دوباره‌ نیروهای عراقی وجود دارد زیرا ارتش آمریکا باید ارتش عراق را از پایه، بار دیگر بازسازی کامل کند که معلوم نیست چقدر طول خواهد کشید. منابع مختلف گزارش داده‌اند ارتش عراق در سال 2014 میلادی، شامل 14 لشکر بود. بین 3 تا 5 لشکر از ارتش عراق در موصل از بین رفتند که 9 لشکر را باقی گذاشته است.
اکنون این سوال مطرح می‌شود که بقیه‌ لشکرهای ارتش عراق کجا هستند؟ چرا دولت عراق مجبور شده است برای آزادسازی الرمادی از شبه‌نظامیان شیعی کمک بگیرد؟
آیا ارتش عراق کاملاً مضمحل شده است؟ شاید بتوان گفت بقیه‌ لشکرهای عراق به مجموعه‌ای از شبه‌نظامیان محلی و نگهبانان کاخ‌ها تبدیل شده است.  از این‌رو، آموزش مجدد ارتش عراق توسط نیروهای آمریکایی به مراتب دشوارتر از آن خواهد بود که مقامات آمریکایی تاکنون تلاش داشته‌اند به ما القا کنند.  ارتش آمریکا اکنون سعی دارد یک ارتش کاملاً جدید برای عراق ایجاد کند اما سوال این است: از کجا معلوم است ارتش جدید عراق، بهتر از ارتش قبلی آن باشد؟
از همین رو، ژنرال «جان آلن» گفته است ما به زمانی برابر با عمر یک نسل یا بیش از آن برای شکست داعش نیاز داریم و اگر داعش شکست نخورد، فاجعه‌ای بزرگ در روند توسعه انسانی (در عراق) به‌وجود خواهد آمد.
به طور همزمان، ژنرال «دیوید پترائوس» گفته است: آمریکا احتمالاً در حال شکست در جنگ علیه گروه داعش در عراق است.
پترائوس که تحت رهبری‌های او، آرامش در استان الانبار عراق برقرار شده بود، افزود: این نوع جنگ‌ها چنان است که اگر شما در حال پیروزی در آن نباشید، احتمالاً در حال شکست خوردن هستید، زیرا گذر زمان در اینگونه جنگ‌ها به نفع شما (آمریکا) نیست.  با این حال پترائوس معتقد است: ما سرنوشت این جنگ را دگرگون خواهیم کرد و بار دیگر در عراق پیروز خواهیم شد.  البته این کاری ساده نخواهد بود، زیرا مستلزم در اختیار داشتن ارتشی است (ارتش عراق) که در حال حاضر وجود خارجی ندارد و همچنین راهبرد لازم (برای پیروزی در جنگ علیه داعش) هنوز وجود ندارد.
نشریه ویکلی استاندارد
 


Page Generated in 0/0056 sec