printlogo


کد خبر: 140742تاریخ: 1394/4/4 00:00
خبری از راه‌اندازی طرح‌های جدید افزایش تولید بنزین در پالایشگاه‌ها نیست
فرش قرمز برای بنزین‌های وارداتی

آمارهای وزارت نفت در حالی از جهش جدید مصرف بنزین در سه ماهه نخست امسال حکایت دارد که با تاخیر در احداث طرح‌های جدید افزایش تولید بنزین در پالایشگاه‌ها، فعلا امکان خودکفایی از واردات وجود ندارد. به گزارش مهر، با وجود اعمال سیاست‌های مختلف قیمتی و غیرقیمتی از سوی دولت تدبیر و امید همچون ابطال بیش از ۶ میلیون قطعه کارت هوشمند سوخت، افزایش قیمت بنزین برای دومین سال متوالی و مخالفت با تخصیص سهمیه‌های ویژه بنزین، اما متوسط مصرف بنزین ایران به جای کاهش در سه ماهه نخست سال جاری با افزایش بیش از 4 درصدی همراه شده است. آمارهای منتشر شده توسط شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی حاکی از آن است که در سه ماهه نخست سال جاری متوسط مصرف بنزین ایران با رشدی بیش از 2/4 درصدی تا مرز ۷۲ میلیون لیتر در روز افزایش یافته است. از طرفی هم‌اکنون مهم‌ترین طرح‌های افزایش ظرفیت تولید بنزین ایران از پیشرفت لاک‌پشتی برخوردار هستند به طوری‌که طرح توسعه،
بهینه سازی و بنزین‌سازی پالایشگاه‌های نفت آبادان، اصفهان و بندرعباس و طرح احداث پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس با تاخیری بیش از 2 سال هنوز در مدار بهره‌برداری قرار نگرفته‌اند. سال گذشته حجم واردات بنزین ایران به استناد گزارش‌های ارائه شده از سوی مسؤولان شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی به طور متوسط روزانه 5/4 تا ۵ میلیون لیتر بوده است و پیش‌بینی می‌شد با بهره‌برداری از طرح‌های جدید بنزین‌سازی، پالایشگاهی و اعمال سیاست‌های متعدد قیمتی و غیرقیمتی همچون آزادسازی قیمت‌ها و ابطال کارت‌های سوخت در سال جاری با توقف واردات جشن خودکفایی از واردات بنزین برگزار شود. این در حالی است که به نظر می‌رسد در سال جاری نمی‌توان به طور کامل روی افزایش ظرفیت تولید بنزین با بهره‌برداری از طرح‌های جدید پالایشگاهی حساب کرد و از طرف دیگر با اجرای سیاست‌های ضرب‌الاجلی و شتاب‌زده عملا دولت تدبیر و امید اقدامی به منظور فرهنگسازی به منظور مدیریت در مصرف بنزین انجام نمی‌دهد. هم‌اکنون از یک سو با تعیین ضرب‌الاجل برای مصرف بنزین‌های ۷۰۰ تومانی برای اتمام سهمیه موجود در کارت‌ها از یک سو و تعیین سهمیه ۳۰۰ تا ۵۰۰ لیتری برای بنزین ۱۰۰۰ تومانی از سوی دیگر مردم از همه تاکتیک‌های مرسوم برای مصرف سهمیه‌ها استفاده می‌کنند و عملا امکان مدیریت مصرف وجود ندارد. با ادامه این سیاست‌ها حتی در صورت عرضه تک‌نرخی بنزین از نیمه دوم سال جاری با قیمت ۱۰۰۰ و ۱۲۰۰ تومان به نظر می‌رسد متوسط مصرف این فرآورده نفتی کاهش نیابد.


Page Generated in 0/0085 sec