گروه اقتصادی: این روزها با افزایش 300تومانی قیمت بنزین دوباره بازار حرف و حدیث کیفیت بنزین بر سر زبانها افتاده است، بنزین تولیدی یا وارداتی؟ کدام یک استاندارد لازم را دارند؟به گزارش باشگاه خبرنگاران، در سالهای اخیر یکی از درخواستهای مهم مردم در شهرها و کلانشهرهای کشور، توجه به مساله آلودگی هواست.این معضل در پایتخت بسیار شایعتر از سایر استانها بوده و به خاطر جمعیت بالایی که در شهر تهران زندگی میکنند، تعداد افراد بیشتری را تحت تاثیر بیماریهای خطرناک قرار داده است. از همین رو این مساله سبب شده در طول سالهای اخیر، توقع افکار عمومی از نهادهای دولتی و عمومی بیشتر شده و خواستار تلاشی مضاعف برای بهبود شرایط آب و هوایی شهر تهران شود. کیفیت بنزین عرضه شده در جایگاهها در طول عمر خودروها و همچنین آلودگی هوا نقش کلیدی دارد. به همین منظور مسؤولان سوخت کشور، توقف تولید بنزین بیکیفیت و سرطانزا در مجتمعهای پتروشیمی و جایگزینی آن با بنزین استاندارد وارداتی را یکی از اقدامهای مهم دولت یازدهم در راستای توجه به سلامت مردم میدانند چرا که بعضی تولید چنین بنزینی را فاقد استانداردهای لازم زیستمحیطی عنوان میکنند و معتقدند حجم بالای حلّالهای صنعتی در بنزینهای پتروشیمی، باعث افزایش پراکندگی ذرات سرطانزا در هوا بویژه در شهرهای بزرگ و در صدر آنها تهران شده است البته این قضیه کل ماجرا نیست زیرا خیلی از کارشناسان نسبت به عدم کیفیت بنزینهای وارداتی خرده میگیرند.درهمین راستا سازمان ملی استاندارد، بازرسیهایی را از بنزینهای توزیع شده در سطح جایگاههای سوخت صورت داد. نیره پیروزبخت، رئیس این سازمان ارائه اولین گزارش کیفیت بنزین را در اردیبهشت ماه وعده داده بود اما اکنون با گذشت بیش از 3 ماه از سال 1394 بر همان وعده اکتفا کرده است. به گفته پیروزبخت، با توجه به اینکه بازرسی اولیه صرفا از بنزین توزیع شده در جایگاهها انجام شده است، نمیتوانیم به تفکیک مشخص کنیم که بنزین هر جایگاه متعلق به کدام پالایشگاه یا بنزین وارداتی بوده است، بنابراین باید باز هم منتظر ماند. در عین حال رئیس سازمان ملی استاندارد گفته به طور کلی مشکل زیادی درباره کیفیت بنزین نداریم و باید منتظر گزارشهای تفکیک شده باشیم. خانم رئیس که گویا درباره سلامتی مردم دچار فراموشی شده، اظهار کرد: متاسفانه درصد دقیق کیفیت بنزین را در حال حاضر به خاطر ندارم، اما در مجموع بنزین عرضه شده دچار مشکل چندانی نیست و زیاد نگران کیفیت بنزین نیستیم. شکرخدا موسوی، رئیس کمیته نفت، گاز و پتروشیمی مجلس شورای اسلامی نیز درباره دستان پشتپرده بنزین وارداتی گفت: در حال حاضر عدهای در موضوع واردات بنزین سودهای کلانی به جیب میزنند و این خود فاجعهای است که از 70 میلیون لیتر بنزین مصرفی کشور، 40میلیون لیتر آن وارداتی است. موسوی افزود: واردات بنزین به کشور به بهانه محیطزیست و آلودگی هوا انجام میشود و این موضوع هیچ ربطی به محیطزیست نداشته و آلودگی هوا دهها مؤلفه دیگر هم دارد که بنزین یکی از آن مولفههاست. نماینده مردم اهواز در مجلس در ادامه با اشاره به پرونده بنزینهای آلوده در کشور بیان داشت: پرونده بنزینهای تولید شده در کشور در سال گذشته به بهانه واردات بنزین از سوی برخی اشخاص مطرح شده است اما در این رابطه هیچ گزارشی به مجلس مبنی بر آلودگی بنزین تولید شده کشور ارسال نشد تا بتوان با صراحت اعلام کرد بنزین تولیدی کشور، آلوده است. اما بیژن زنگنه، وزیر نفت آلودگی بنزین وارداتی به کشور را شایعه دانسته و اعلام کرد بنزینی که وارد کشور میشود از کیفیت مطلوبی برخوردار است.
اسناد سلامت بنزین وارداتی به کمیسیون مجلس نرسیده است
حجتالاسلام سیدمهدی موسوینژاد، عضو کمیسیون انرژی مجلس هم در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران، درباره کیفیت بنزین وارداتی اظهار داشت: تاکنون اسناد، مدارک و گزارشی درباره بنزین وارداتی به کمیسیون انرژی و محیطزیست ارائه نشده است. وی تصریح کرد: کمیسیون انرژی مجلس بهطور جد این موضوع را پیگیری میکند تا بتواند از ورود بنزین نامرغوب به کشور جلوگیری کند البته در کنار آن مجلس توضیحاتی را از مسؤولان کشور خواسته اما به نتیجه منطقی نرسیده است. عضو کمیسیون انرژی مجلس، درباره اظهارنظر کمیسیون بهداشت درباره کیفیت بنزین وارداتی گفت: کیفیت بنزینی که بعد از توقف دریافت گزارش کیفیت - ریفرمیت - پتروشیمیها به کشور وارد شده در آزمایشگاههای مرجع خارجی - یک آزمایشگاه در آلمان - بررسی شده است که قطعا نتایج آنالیز نشان میدهد در 3 ماه نخست سال 93 بنزین وارداتی استانداردهای 4904 و یورو 4 را دارا نبوده و حتی در برخی موارد این بنزین حاوی مواد ممنوعه مانند مرکاپتان، MMT و مشتقات الکلی بوده است. وی همچنین درباره جزئیات گزارش کیفیت بنزین توزیع شده در کشور که توسط کمیسیون بهداشت و درمان مجلس آماده شده است، گفت: ادعای وزارت نفت و سازمان حفاظت محیطزیست مبنی بر آلایندگی بنزین تولید شده در واحدهای پتروشیمی و روند افزایشی تعداد بیماران سرطانی به دلیل بالا بودن حجم بنزن و عدد آروماتیک این نوع بنزین موجب شده کمیسیون بهداشت به دلیل اهمیت سلامت مردم به این موضوع ورود کند. این نماینده مجلس با اشاره به اینکه این کمیسیون علاوه بر بررسی کیفیت بنزین پتروشیمی، کیفیت بنزین وارداتی را هم در دستور کار خود قرار داد، گفت: بعد از دریافت مشخصات ریفرمیت تولیدی در پالایشگاههای کشور و ریفرمیت تولید شده به کمک واحدهای پتروشیمی و مقایسه آن دو با هم مشخص شد، کیفیت این دو محصول مشابه است؛ البته در گزارش کمیسیون بهداشت آمده است که اختلافات ناچیزی به دلیل ترکیبات متفاوت آروماتیک و بنزن وجود دارد. موسوینژاد تاکید کرد: بنزین تولیدی در کشور مشکل چندانی ندارد اما بنزین وارداتی که به هرنحوی وارد چرخه سوخت کشور میشود آلوده است چرا که در این باره آنالیزهایی صورت گرفته که نشاندهنده آلوده بودن بنزین وارداتی است.