دبیر انجمن صنایع لبنی کشور گفت: ما توان فروش فرآوردههای لبنی را با قیمتهای بالاتر از میزان کنونی نداریم، چرا که مردم توان خرید ندارند. رضا باکری در گفتوگو با مهر با بیان اینکه تاکنون هیچ بخشنامهای مبنی بر افزایش ۱۰ درصدی قیمت فرآوردههای لبنی به دست ما نرسیده است، اظهار داشت: فعلا تمام مباحث مطرح شده در حد حرف است و چیزی روی کاغذ وجود ندارد. وی تصریح کرد: همانطور که قبلا نیز اعلام کردهایم، ما توان فروختن فرآوردههای لبنی را با قیمتهای بالاتر از نرخهای کنونی نداریم. باکری در پاسخ به این پرسش که برای حل مشکلات فعلی، پیشنهاد صنایع این است که دولت به دامداران یارانه بدهد؟ گفت: بله! چرا که طبق قانون مابهالتفاوت قیمت دستوری و قیمت تعادلی در بازار باید توسط دولت پرداخت شود. وی در پایان تاکید کرد: وقتی مردم پولی برای خرید ندارند، چگونه ما میتوانیم آنان را مجبور به خرید کالای خود کنیم؟ در همین زمینه محمد فربد، عضو هیأت مدیره انجمن صنایع لبنی با بیان اینکه اگر قرار باشد قیمت لبنیات افزایش پیدا کند در ماه مبارک رمضان این اتفاق رخ نخواهد داد، به مهر گفت: زمانی که تقاضا و کشش در بازار وجود داشته باشد، بازار افزایش نرخ را هضم میکند اما در حال حاضر عرضه بیش از تقاضاست و قدرت خرید مردم نیز کاهش یافته است. البته محمدرضا نعمتزاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت چند روز قبل گفته بود: هماکنون در ستاد تنظیم بازار پیشنهادی مطرح است که 3 قلم محصول لبنی شامل شیر، پنیر و لبنیات بتواند افزایش ۱۰ درصدی قیمت را تجربه کند، چرا که دولت نمیتواند به تولید یارانه بدهد، ضمن اینکه بقیه محصولات لبنی با قیمت آزاد هماکنون در بازار عرضه میشوند و دولت دخالتی در قیمتگذاری آن ندارد. با وجود تصویب افزایش ۱۰ درصدی قیمت ۳ قلم از اقلام پرمصرف لبنیات (شیر، ماست و پنیر) اما گزارشهای میدانی نشان میدهد قیمتها هنوز افزایشی نداشته است و وفور کالاهای اساسی در بازار به چشم میخورد اما خریداری نیست. به گزارش فارس، طی هفته گذشته با مصوبه هیأت دولت، صنایع لبنی اجازه یافتند تا قیمت شیر، ماست و پنیر را 10 درصد افزایش دهند، البته اجرای این افزایش قیمت منوط به بررسی در ستاد تنظیم بازار شد. گزارشهای میدانی فارس از سطح سوپرمارکتها و فروشگاههای سطح شهر تهران نشان میدهد، نهتنها هیچیک از برندهای لبنی افزایش قیمتی نداشتهاند، بلکه برخی برندها بهدلیل آنکه تاریخ مصرف محصولاتی همچون شیر و ماست کوتاه است تخفیف 10 تا 20 درصدی روی محصولات خود در فروشگاههای زنجیرهای ارائه کردهاند.