printlogo


کد خبر: 141195تاریخ: 1394/4/11 00:00
واگن‌هایی که بدون راه‌اندازی متروی شهری وارد مرکز آذربایجان غربی می‌شوند
قطار شهری تبریز همچنان در ایستگاه توقف

 در میان وعده‌های داده شده برای افتتاح متروی تبریز، ورود سری دوم واگن‌های قطار شهری امیدواری جدیدی نسبت به افتتاح این پروژه بعد از 25 سال در اذهان عمومی ایجاد کرده است.
به گزارش مهر، نیم نگاهی به تاریخچه تصویب متروی تبریز ما را متوجه سال ۱۳۶۹ می‌کند که در آن سال، موضوع مطالعه و احداث قطار شهری توسط نمایندگان شهر تبریز در مجلس شورای اسلامی مطرح می‌شود و شاید در آن سال هیچکدام از این نمایندگان تصور نمی‌کردند موضوع متروی تبریز تا سال ۹۴ هم اجرایی نشود و عملی شدن آن در سال‌های آتی نیز نیازمند چون و چراهایی باشد. از زمان آغاز کارشناسی‌های جدی در این زمینه، تمام مسؤولان شهری، استانی و حتی کشوری، وعده‌هایی درباره مترو داده‌اند و این امر سبب شده است مردم این شهر دیگر چشم امیدی نسبت به هیچ‌کدام از این وعده‌ها نداشته باشند و شاید تنها شنیدن سوت قطار شهری تبریز است که می‌تواند مردم را نسبت به آمدن مترو به شهر امیدوار کند. در حالی که طبق سخنان مسؤولان قطار شهری تبریز تمام امکانات و زیرساخت‌های مورد نظر برای راه‌اندازی قسمتی از مترو آماده است، هم‌اکنون نبود واگن‌های قطار موجب تاخیر در احداث فاز اول متروی تبریز شده است. محمدصادق پشمینه‌آذر در این باره گفت: دومین سری واگن‌های قطار از شنبه هفته جاری به تبریز وارد شده‌ است که هم‌اکنون نیز این واگن‌ها جابه‌جا شده و برای یکسری تست‌های مورد نظر در اختیار کارشناسان قرار گرفته‌ است. مدیرعامل سازمان قطار شهری تبریز ادامه داد: تست روی این واگن‌ها 2 ماه طول خواهد کشید که طی آن وضعیت این واگن‌ها و آزمایش آن  در شرایط مختلف بر ریل‌ها انجام می‌گیرد. وی با بیان اینکه تاکنون 2 رام از این واگن‌ها وارد تبریز شده است، گفت: سری اول در سال گذشته و دومین سری آن چند روز قبل وارد تبریز شد که منتظر 2 رام دیگر هستیم تا برنامه بهره‌برداری این وگن‌ها را عملی کنیم. پشمینه‌آذر افزود: نمی‌توان قول خاصی درباره ورود سری‌های بعدی واگن‌ها بدهیم زیرا ورود آن به عوامل مختلفی بستگی دارد که قابل پیش‌بینی نیست و باید همچنان منتظر ورود سری‌های دیگر باشیم تا بتوانیم قسمتی از مترو را راه بیندازیم. مدیرعامل سازمان قطار شهری تبریز در پاسخ به این سوال که آیا پس از تست دومین رام قطار شهری شاهد راه‌اندازی مترو در قسمتی از خط آن خواهیم بود، گفت: با موفقیت در تست این واگن‌ها و ورود آن به چرخه قطار شهری، شاهد راه‌اندازی قسمتی از مترو از ائل‌گلی تا باغلارباغی خواهیم بود. شهردار تبریز نیز با اشاره به ورود دومین سری واگن‌های قطار شهر تبریز به دپوی ائل‌گلی گفت: این سری شامل 5 دستگاه واگن می‌شود که با وارد شدن آن به شهر تبریز بلافاصله به دپوی قطار شهری واقع در ائل‌گلی انتقال داده شده است.صادق نجفی با اشاره به انجام اقدامات فنی روی این واگن‌ها گفت: تست‌های فنی در سریع‌ترین زمان ممکن انجام خواهد شد تا بلافاصله بعد از اتمام این تست‌ها شاهد راه‌اندازی بخشی از مسیر قطار شهری باشیم. با ورود دومین رام قطار شهری انتظار مردم تبریز برای افتتاح هر چه سریع‌تر مترو بسیار بیشتر شده است، البته با وجود حجم بالایی از وعده‌های داده شده درباره قطار شهری تبریز و عملی نشدن هیچ کدام از آنها مردم شاید دیگر اعتمادی به هیچ کدام از وعده‌های داده شده در این زمینه ندارند. همه اینها در حالی است که یک ماه قبل شهردار تبریز در یکی از جلسات شهری خبر از رسیدن مترو به میدان ساعت تا پایان سال جاری داد که باید منتظر بود و دید این وعده تا چه حد می‌تواند محقق شود. شهردار تبریز با اشاره به اینکه تا پایان سال جاری شاهد رسیدن قطار شهری به میدان ساعت خواهیم بود، گفت: تا پایان سال جاری فاز یک و دوی خط یک متروی تبریز افتتاح شده و مردم می‌توانند حدفاصل ایستگاه ائل‌گولی تا میدان ساعت را سوار مترو شوند.  این روزها شهر تبریز از لحاظ
حمل و نقل عمومی نیازمند توجه جدی است و فرسوده بودن بخشی از ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی و نبود مترو و تراموا بر مشکلات حمل و نقلی این کلانشهر کشور افزوده است و شاید کمتر کسی از مردم شهر از وضع کنونی حمل و نقل رضایت داشته باشد.


Page Generated in 0/0057 sec