printlogo


کد خبر: 141206تاریخ: 1394/4/11 00:00
تقویم تاریخ

ولادت سبط اکبر  امام حسن مجتبی(ع)(3 ق)
سید جوانان اهل بهشت، سبط اکبر،
ریحانه.. الرسول حضرت امام حسن مجتبی(ع) در 15 رمضان سال سوم (و به روایتی سال دوم) هجری قمری در مدینه منوره به دنیا آمد. کنیه آن حضرت، ابومحمد و القاب ایشان، تقی، زکی و السبط است. امام حسن مجتبی(ع) پس از شهادت پدر بزرگوار خویش، مدتی امور خلافت مسلمانان را عهده‌دار شد و مهیای جنگ با معاویه بن ابی سفیان شد اما آن حضرت در پی خیانت گروه زیادی از یاران و لشکریان خود، تن به صلح با معاویه داد و از آن پس خلافت را رها کرد. امام حسن مجتبی(ع) پس از مدتی از کوفه به مدینه بازگشت و به ارشاد، هدایت و امامت جامعه اسلامی پرداخت.

شهادت آیت‌الله صدوقی، چهارمین شهید محراب (1361 ش)
آیت‌الله محمد صدوقی در سال 1287 ش برابر با 1327 قمری در یزد دیده به جهان گشود. خانواده شهید صدوقی از نواده‏های مرحوم شیخ صدوق هستند و پدر او یکی از روحانیون معروف یزد بود. آیت‌الله صدوقی مقداری از تحصیلات خود را در یزد و اصفهان گذراند و سپس برای ادامه تحصیل به قم مهاجرت کرد. وی به مدت 21 سال در قم به فراگیری علوم اسلامی پرداخت و از محضر عالمان نامداری همچون شیخ عبدالکریم حائری‌یزدی، سیدصدرالدین صدر، سیدمحمدتقی خوانساری، سیدمحمدحجت کوه‏کَمره‏ای و حضرت امام خمینی(ره) بهره برد. پس از درگذشت آیت‌الله شیخ عبدالکریم حائری، مؤسس و مدیر حوزه علمیه قم، اداره قسمتی از حوزه علمیه به شهید صدوقی واگذار شد. با رسیدن سال 1330 ش و فوت عالم بزرگ دینی یزد، با درخواست مردم و توصیه حضرت امام و بزرگان به آیت‌الله صدوقی، ایشان به یزد بازگشت و به انجام وظایف دینی و انقلابی پرداخت. این عالم ربانی از آغاز مبارزات حضرت امام خمینی(ره) چه پیش از قیام 15 خرداد و چه پس از آن، همواره از یاران و مروجان افکار متعالی حضرت امام محسوب می‏شد. این شخصیت والامقام پس از پیروزی انقلاب اسلامی، از طرف مردم یزد، برای تدوین قانون اساسی راهی مجلس خبرگان شد و در راه تثبیت اصل ولایت فقیه، تلاش فراوانی از خود نشان داد. ایشان همچنین به عنوان نماینده امام و امام جمعه یزد برگزیده شد و به روشنگری و ارشاد مردم همت گماشت. سرانجام آیت‌الله محمد صدوقی در روز 11 تیر 1361 مطابق با دهم ماه مبارک رمضان سال 1402 ق، پس از ادای نماز جمعه در حالی که جایگاه را ترک می‏کرد، منافقی با به آغوش کشیدن آن بزرگوار و منفجر کردن نارنجکی که در دست داشت، ایشان را در خون خود غوطه‏ور کرد و آن شهید بزرگوار که به حق، شیخ‌الشهدا و چهارمین شهید محراب نامیده شده است، به آرزوی دیرین خود رسید و به معراج خود که شهادت بود، دست یافت.

ولادت شیخ طوسی مؤسس حوزه علمیه نجف (385 ق)
محمدبن حسن طوسی، معروف به شیخ طوسی در 23 سالگی برای کسب علوم روز راهی بغداد شد و در حوزه درس شیخ مفید و سیدمرتضی جای گرفت. پس از رحلت سیدمرتضی در سال 436 ق، شیخ طوسی پیشوای مذهب تشیع شد و 12 سال بعد از سیدمرتضی، در بغداد زعامت شیعیان را برعهده گرفت. حلقه درس شیخ طوسی پذیرای صدها عالم فاضل شیعه و سنی بود و دانشوران بزرگی در حلقه درس او پرورش یافتند. آثار مکتوب شیخ طوسی، جزو مهم‌ترین و معتبرترین کتب شیعه است که کتب «تهذیب» و «استبصار» ایشان از ارکان حدیث شیعه است. شیخ طوسی را تدوین‌کننده اساسنامه مکتب تشیع در فرهنگ و تمدن اسلامی می‏شناسند. شیخ‌طوسی در اواسط قرن پنجم هجری، حوزه عظیم نجف اشرف را بنیان نهاد و اولین دانشگاه شیعه را تاسیس کرد. سرانجام این عالم نامدار پس از عمری تلاش و خدمت در محرم سال 460 ق در 76 سالگی به لقای معبود شتافت و در منزل مسکونی‏اش در نجف اشرف به خاک سپرده شد.


Page Generated in 0/0054 sec