printlogo


کد خبر: 141226تاریخ: 1394/4/11 00:00
چهارگوشه

تداوم نژادپرستی در آمریکا
2 هفته پس از حادثه تیراندازی در کلیسای سیاهپوستان واقع در کارولینای جنوبی، حادثه دیگری در کلیسایی از همین نوع خبرساز شد اما این بار هجوم شعله‌های آتش به کلیسایی تاریخی که قدمت آن به یکصد سال پیش بازمی‌گردد تبعات نژادپرستی در آمریکا را به رخ می‌کشد. البته این تراژدی داستان ادامه‌داری است که به دفعات طی هفته‌های گذشته در ایالت کارولینای جنوبی که عمده ساکنان آن را سیاهپوستان تشکیل می‌دهند تکرار شده است.  از زمانی که در تاریخ ۱۷ ژوئن، یک جوان سفیدپوست ۹ نفر را به جرم تیرگی رنگ پوستشان به گلوله بست این هفتمین کلیسای متعلق یه سیاهپوستان است که در این ایالت طعمه حریق می‌شود.

حمله به قبرستان مسلمانان در انگلیس
 پس از حمله تروریستی روز جمعه به یک هتل ساحلی در شهر «سوسه» عده‌ای تندرو در شهر «ناتینگهام» به چندین قبرستان مسلمانان حمله‌ور شدند و اقدام به تخریب چندین سنگ قبر کردند. در حمله تروریستی روز جمعه در تونس، 38 گردشگر از جمله 15 انگلیسی کشته شدند. پلیس ناتینگهام گفته است که در جریان این حمله به قبرستان مسلمانان، مأموران پلیس وارد عمل شده و جلوی جوانان متجاوز را گرفتند. معاون رئیس پلیس این شهر در این باره گفت: حمله به قبرستان مسلمانان یک عمل نژادپرستانه است و باید مقابل آن ایستاد.

وزرای دارایی فرانسه هم شنود می‌شدند
اسناد تازه منتشر شده توسط پایگاه افشاگر ویکی‌لیکس نشان می‌دهد آمریکا مکالمات 2 وزیر سابق دارایی فرانسه را نیز شنود می‌کرده است. هدف آمریکا از شنود مکالمات فرانسوا باروان و پی‌یر مسکوویسی جمع‌آوری اطلاعات درباره قراردادهای تجاری و صادراتی و نیز بودجه فرانسه بوده است. مسکوویسی که اکنون کمیسر اقتصادی اتحادیه اروپاست در یک توئیت نوشته است اگر خبر شنود درست باشد، شوکه خواهد شد. خبر شنود مکالمات 2 وزیر سابق دارایی فرانسه چند روز پس از افشای جاسوسی سازمان امنیت ملی آمریکا (NSA) و شنود مستقیم مکالمات رؤسای جمهوری سابق فرانسه، ژاک شیراک، نیکولا سارکوزی و نیز فرانسوا اولاند منتشر می‌شود. باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا روز چهارشنبه گذشته در تماس تلفنی با فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه، به وی اطمینان داد که آمریکا مکالمات و مکاتبات وی را شنود و رصد نکرده است.

هجدهمین سالگرد بازگشت هنگ‌کنگ به چین
هنگ‌کنگ دیروز هجدهمین سالگرد انتقال حاکمیت این جزیره به چین را جشن گرفت. این جزیره کوچک و غول اقتصادی بزرگ که یکی از 2 منطقه تجاری مهم چین به شمار می‌رود، تا سال ۱۹۹۷ مستعمره بریتانیا بود. از زمان الحاق این شهر جزیره‌ای به چین، رئیس دولت محلی هنگ‌کنگ توسط پکن انتخاب می‌شود. چین سال گذشته طرحی را تصویب کرد که به موجب آن، تنها افرادی که از سوی پکن مورد تایید قرار گرفته باشند می‌توانند برای انتخابات دولت محلی هنگ‌کنگ نامزد شوند. این تصمیم چین نه‌تنها برای بیش از 2 ماه هزاران معترض را به خیابان‌های این جزیره کشاند بلکه طرح اصلاحات انتخاباتی چین به‌تازگی در پارلمان هنگ‌کنگ به رای‌گیری گذاشته شد اما به دلیل عدم حضور بیشتر نمایندگان و رای مخالف اندک نمایندگان حاضر تصویب نشد.

بیانیه رسمی واشنگتن و هاوانا برای بازگشایی سفارتخانه‌ها
واشنگتن و هاوانا در حالی به بیش از 6 دهه قطع ارتباط دیپلماتیک پایان می‌بخشند که آمریکا از هر زمان دیگری در میان ملت‌های لاتین منفور‌تر است. 6 ماه پس از آنکه رائول کاسترو و باراک اوباما اعلام کردند 2 کشور روابط سیاسی خود را از سر می‌گیرند، حال دولت‌های ایالات متحده و کوبا به طور رسمی اعلام کرده‌اند برای بازگشایی سفارتخانه‌‌های خود در پایتخت طرف مقابل به توافق دست پیدا کرده‌اند. باراک اوباما دیشب بیانیه‌ای در این باره از واشنگتن منتشر کرد و جان کری، وزیر خارجه آمریکا هم که در وین به سر می‌برد، در این باره پیام داد. دولت هاوانا نیز اقدام مشابهی انجام داد.
 


Page Generated in 0/0061 sec