گروه اقتصادی: وزیر سابق اقتصاد 20 ماه بعد از رفتن از ساختمان این وزارتخانه به برخی انتقادات پاسخ داد. سیدشمسالدین حسینی در مقام منتقد اقتصادی دولت یازدهم ظاهر شده و علاوه بر رفع بسیاری از ابهامات عملکرد خود انتقاداتی را به عملکرد اقتصادی دولت یازدهم وارد کرده است. به گزارش نسیم، وزیر سابق اقتصاد کشورمان گفت: در نقد طرح هدفمندی یارانهها گفته شد این شیوه پرداختی یارانه معادل صدقه دادن است اما دیدیم تشبیهکنندگان پرداخت یارانه نقدی به صدقه، پس از تغییر دولت، با راهاندازی کمپین خودانصرافی در انصراف از دریافت یارانه، پیشقراول رسانهای شدند! که این سوال پیش میآید اگر این یارانه صدقه بوده است، چرا قبلاً خود آن را دریافت میکردهاند؟ بیش از یک سال قبل در جایی گفتم وقتی من بهعنوان یک کارشناس، اقدامات اقتصادی دولت یازدهم را ارزیابی میکنم بیش از آنکه این اقدامات را یک تدبیر سیاستی ببینم، آن را طراحی رسانهای میبینم که تخریب شدید، محور اصلی این طراحی است. حسینی اضافه کرد: امروز تقریباً هر گزارشی را که میخوانم یا با هرکسی صحبت میکنم تلقیاش این است که منابع مالی دولت یازدهم از دولت دهم کمتر است. حال آنکه براساس گزارشهای رسمی خود دولت یازدهم، طی سالهای 92 و 93 هم در بخش منابع مالی و هم در بخش پولی شاهد 70 درصد رشد بودهایم. براساس آمار رسمی بانک مرکزی، نقدینگی از 460 هزار میلیارد تومان در پایان سال ۱۳۹۱ به حدود 800 هزار میلیارد تومان در پایان سال ۱۳۹۳ رسیده است. وی افزود: اگر به خاطر داشته باشید، در ابتدای همین دولت گفته شد از زمان آدم ابوالبشر تا زمان آقای احمدینژاد، نقدینگی حدود 90 هزار میلیارد تومان بوده و از زمان آقای احمدینژاد تا زمان آقای روحانی 460 هزار میلیارد تومان شده است. حالا با این شیوه تحلیل میتوان گفت نقدینگی از زمان آدم ابوالبشر تا زمان دولت یازدهم 460 هزار میلیارد تومان بوده و طی تنها دو سال فعالیت این دولت 800 هزار میلیارد تومان شده است. البته من به شما عرض کنم نقدینگی در پایان امسال دو برابر آن چیزی میشود که دولت یازدهم از دولت قبل تحویل گرفته است. اما مساله تنها رشد نقدینگی نبوده بلکه ترکیب و محل رشد آن هم مهم است. اسفندماه سال 1392، دولت یازدهم معادل ریالی 1/4 میلیارد دلار درآمدهای نفتی را که ارز آن هنوز به حساب بانک مرکزی واریز نشده بود از خزانه بانک مرکزی برداشت کرد. این اقدام به میزان ۱۰ هزار میلیارد تومان به پایه پولی اضافهکرد که با فرض ضریب فزاینده نقدینگی ۵، موجب افزایش ۵۰ هزار میلیارد تومانی نقدینگی شده است که چیزی حدود 10 واحد درصد به رشد نقدینگی در این سال اضافه کرده است. وزیر سابق اقتصاد کشورمان تشریح کرد: اگرچه انتقاد میشود اجرای طرح مسکنمهر سبب افزایش بدهی بانک مسکن به بانک مرکزی شد اما سوال این است طی 2 سال اخیر که این طرح متوقف شده است، چرا بدهی بانکها به بانک مرکزی افزایش پیدا کرده است؟ طی 2سال گذشته بدهی بانکها به بانک مرکزی حدود 75 درصد افزایش یافته است. خوب است پاسخ داده شود این رشد نقدینگی اگر موجب ایجاد مسکن برای مردم نشده است، پس صرف چه شده است؟ رشد نقدینگی در اقتصاد ایران همواره بالا بوده است و به استناد آمارها، در دولتهای نهم و دهم کمتر و حداکثر برابر رشد دولتهای هفتم و هشتم بوده است و در این 4 دولت به مراتب پایینتر از 2 دولت آقای هاشمی بوده است. دلیل رشد نقدینگی در دولت دهم مسکنمهر عنوان میشود اما سوال این است که دلیل رشد نقدینگی در دولت یازدهم چیست؟
درآمد واگذاریها برای دولت
حسینی اقساط باقیمانده از واگذاریهای قبلی را منبع دیگری برای دولت خواند و گفت: از آنجایی که واگذاریهای به صورت قسطی بودهاست، در دولت یازدهم از محل واگذاریهای قبلی سالانه ۱۰ هزار میلیارد تومان درآمد حاصل میشود. این در شرایطی است که اخیراً گفته شد ارزش واگذاریها در قالب اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴، 100 میلیارد دلار بوده است. مستقل از ایرادی که بر این گفته وارد است، سوال این است که چطور میشود تا دیروز بیان میشد که واگذاری صورت نگرفته است حتی هنوز هم گفته میشود واگذاری به خود دولت انجام شده است و حال گفته میشود این ۱۰۰ میلیارد دلار کجا رفته است. این استاد دانشگاه افزود: در سال 1392 بارها ادعا شد خزانه دولت خالی است. اما سوال این است کدام خزانه خالی میتواند بیش از ۴۰ درصد رشد پرداختی داشته باشد؟ سال 1392 پرداختی دولت نسبت به سال 1391، 42 درصد رشد داشته است. کما اینکه پرداختیها در سال 1393 هم 20 درصد نسبت به سال 1392 رشد داشته که در مجموع پرداختیهای سال 1393 نسبت به سال 1391 حدود 70 درصد رشد داشته است. آیا تا به حال از جایی شنیده شده منابع دولت با چنین رشدی همراه بوده است؟