دبیر انجمن صنایع لبنی با اشاره به افزایش قیمت لبنیات در بازار مصرف تصریح کرد: صنایع لبنی و دامداران گرد هم آمده و برای خروج از رکود تورمی بنگاههای تولیدی راهحلی عقلاییتر از دست بردن در جیب مصرفکنندگان ندارند. به گزارش تسنیم، دبیر انجمن صنایع لبنی با صدور اطلاعیهای از افزایش قیمت لبنیات در بازار مصرف ابزار نگرانی کرد و این افزایش قیمت را راهحلی برای جبران هزینههای تولید از جیب مصرفکنندگان خواند. در این اطلاعیه آمده است: «در ماه مبارک رمضان خداوند متعال را شکرگزاریم که صنعت لبنیات آینه ناکارآمدی نظام قیمتگذاری COST PLUS فعلی کشور شد که ریشه در اندیشه و تفکر «مدیریت دولتی قیمتگذاری دستوری» تنظیم بازار دارد. در این زمینه میتوان به تفکر تصمیمگیری به نیابت از بنگاههای تولیدی و تجاری و بها ندادن به اهرمهای قدرتمند نظام رقابت آزاد، نادیده گرفتن اختیار و آگاهی مصرفکنندگان اشاره کرد. این شرایط به ضعف روزافزون قدرت مالی بخش خصوصی و لاجرم توان اقتصادی خانوار منجرشده و نقش پدرخواندگی دولتمردان در نحوه تأمین کسب درآمد و پوشش هزینه خانوار را افزایش میدهد. نتیجه این امر صرف وقت تمام سال دولتمردان در جلسات تنظیم بازار شیر و ماست، سیبزمینی و پیاز، نان و میوه خانوار و غفلت از وظایف اصلی برنامهریزی و نظارت عالیه دولت بر بازار است. اثرات تفکر مدیریت دولت بر تنظیم بازار در صنایع لبنی در سالهای اخیر رسیدن شیر 200 تومانی به 1250 تومان بوده و در مقابل کاهش قدرت خرید خانوار است. در این میان صنایع لبنی و دامداران نیز گرد هم آمده و برای خروج از رکود تورمی بنگاههای تولیدی راهحلی عقلاییتر از دست بردن در جیب مصرفکنندگان ندارند». بنا به این گزارش، همانطور که واضح است افزایش 10 درصدی قیمت فرآوردههای لبنی این بار خواسته صنایع لبنی نبود بلکه راهحل دولت، برای عدم پرداخت مابهالتفاوت قیمت شیرخام به میزان ماهانه ۷۵ میلیارد تومان است. با این وجود برای درک چند و چون گرانی این محصول باید علت را از مواردی خارج از فعالان لبنی پیگیر شد.