printlogo


کد خبر: 141510تاریخ: 1394/4/16 00:00
استاندارد یورو۴ همچنان در ابهام
تأخیر سازمان استاندارد در ارزیابی کیفی بنزین

کشمکش بر سر آزمون کیفیت بنزین و تأخیر در اجرای مصوبه شورایعالی استاندارد در حالی بین 2 دستگاه‌ دولتی وزارت نفت و سازمان استاندارد ادامه دارد که هنوز مشخص نیست متولی اصلی این کار چه سازمان یا ارگانی خواهد بود؟ به گزارش فارس، پس از پافشاری سازمان استاندارد بر لزوم آزمون کیفیت بنزین، بالاخره در اسفند 93 در شورایعالی استاندارد قرار شد در این مورد تصمیم‌گیری و مشخص شود که این کار باید توسط وزارت نفت یا سازمان ملی استاندارد صورت گیرد. در آن زمان سازمان استاندارد مدعی بود آزمایشگاه‌های خود را برای این آزمون تجهیز کرده و به محض صدور مصوبه شورایعالی استاندارد، این کار را آغاز خواهد کرد. در نهایت شورایعالی استاندارد، سازمان ملی استاندارد را به عنوان مرجع اصلی آزمون بنزین معرفی کرد.  این در شرایطی است که با گذشت یک ماه از مصوبه شورایعالی استاندارد، هنوز این کار آغاز نشده و آزمون کیفیت بنزین همچنان با بلاتکلیفی روبه‌رو است. در عین حال، با وجود ادعای دولت مبنی بر عرضه بنزین یورو 4 به نظر می‌رسد عزمی برای آزمون رسمی و اعلام نتیجه آن در دولت وجود ندارد. مهدی موسوی‌نژاد، عضو کمیسیون انرژی مجلس در این باره به فارس می‌گوید: واردات بنزین از کشورهایی صورت می‌گیرد که بنزین یورو 4 تولید نمی‌کنند و مشخص نیست چطور می‌توان بنزین یورو 4 از آنها وارد کرد.  به گفته وی، سازمان استاندارد موظف شده بنزین وارداتی و توزیعی را به صورت منظم آزمایش و نتایج آن را اعلام کند اما متأسفانه این اتفاق نیفتاده است و حتی شنیده می‌شود وزارت نفت اجازه نمونه‌گیری از بنزین‌های وارداتی را به سازمان استاندارد نمی‌دهد. در این شرایط نیره پیروزبخت، رئیس سازمان استاندارد آبان سال گذشته گفته بود: نمونه‌برداری‌هایی از سوی سازمان ملی استاندارد در 4 گروه بنزین معمولی، سوپر، وارداتی و بنزین یورو 4 تولید داخل صورت گرفت که در بنزین وارداتی هیچ‌گونه مشکلی وجود نداشت ولی بنزین معمولی و سوپر مشکل داشت و منطبق با استاندارد یورو 4 نبود. وی گفته بود: در 90 درصد موارد، بنزین یورو 4 ادعا شده منطبق با استانداردها بود و 10 درصد باقی‌مانده نیز از نظر عدد اکتان (استاندارد یورو 4)‌ مغایرت‌هایی با استاندارد مصوب داشت، ولی این مغایرت از نظر عدد بنزن نبود.  این در حالی است که موسوی‌نژاد، عضو کمیسیون انرژی مجلس به فارس می‌گوید: نه سازمان استاندارد به‌عنوان متولی اصلی، نه سازمان محیط زیست و نه وزارت نفت تاکنون هیچ سندی مربوط به منطبق بودن بنزین‌های وارداتی با استاندارد یورو 4 به کمیسیون انرژی ارائه نکرده‌اند. تعلل در آزمون کیفیت بنزین توسط سازمان استاندارد در شرایطی ادامه دارد که پیروزبخت، رئیس سازمان استاندارد دی 93 در نامه‌ای به معاون اجرایی رئیس‌جمهور از وی خواسته بود مهلت 2 ساله برای آزمون بنزین به سازمان استاندارد داده شود. به این ترتیب مشخص نیست دلیل اصرار سازمان استاندارد بر آزمون بنزین با وجود کمبود منابع مالی و مجهز نبودن این سازمان چیست و تا کی باید برای خاتمه یافتن کشمکش بر سر این موضوع و اعلام رسمی نتیجه آزمون‌ بنزین منتظر ماند.


Page Generated in 0/0085 sec