printlogo


کد خبر: 141524تاریخ: 1394/4/18 00:00
واکنش محمد شریعتمداری به یک خبر «وطن‌امروز»
آقای معاون اجرایی رئیس‌جمهور، بی‌خبر از گرانی‌ها!

گروه اقتصادی: معاون اجرایی رئیس‌جمهور واکنش عجیب و غریبی به یک خبر «وطن‌امروز» نشان داد. محمد شریعتمداری در واکنش به خبر تحلیلی با عنوان «لبنیات در ماه رمضان گران شد» که بازنشر مطلبی از یک خبرگزاری رسمی کشور بود، عکس اینستاگرام خود را به این تیتر اختصاص داده و در مطلبی به دور از منطق و شأن معاون رئیس‌جمهور، تلویحا گفته که انتشار اخبار گرانی توسط رسانه‌ها تورم ایجاد می‌کند و مقصر تورم احتمالی رسانه‌ها هستند! شریعتمداری نوشته: «خیانت به جیب مردم فقط به‌دلیل سیاست‌ورزى عارى از اسلام. آیا شما باور می‌کنید مسؤولان یک روزنامه یا مجله مدعى، از «اثر عامل روانى در گسترش انتظارات تورمى» چیزى ندانند؟! قطعاً پاسخ منفى است. آنها به‌خوبى به عواقب این کار سخیف‌شان که افزایش سطح عمومى قیمت‌هاست آگاهند. اما به قیمت خیانت به جیب مردم به تخریب دولتى که مخالف آن هستند مى‌پردازند، و از این کار، که ناجوانمردى در حق مردم است، دست برنمی‌دارند. زیرا ظاهراً معتقدند هدف وسیله را توجیه مى‌کند. لذا هر روز راست و دروغ تیترهاى صفحه اولشان را به اعلام گرانى قیمت کالا و خدمات اختصاص مى‌دهند. لابد در ماه رمضان با کاهش قدرت خرید مردم، که با این اخبار حتماً چنین خواهد شد، می‌خواهند حسنه جمع کنند و به بهشت بروند. ابن ملجم مرادى ملعون هم ظاهراً چنین وانمود می‌کرد».
شریعتمداری همچنین در پاسخ به کامنتی که خطاب به وی گفته بود: «جناب شریعتمداری! چقدر از یک خبر افزایش قیمت آشفته شده‌اید. این بود مقصود دولت از آزادی بیان و رسانه؟ به‌جای لعن و نفرین مطبوعات، سری به بازار بزنید. آینه چون نقش تو بنمود راست/ خود شکن آینه شکستن خطاست»، نوشت: «من اصلاً آشفته نشدم، یک کلمه حرف حساب زدم که انتشار خبر حتى راست از افزایش قیمت کالاها و خدمات مورد مصرف عامه با منافع مصرف‌کنندگان که مردمند در تضاد و خیانت به جیب آنهاست و از طریق اثر روانى موجب تحریک انتظارات تورمى و افزایش سطح عمومى قیمت‌ها می‌شود و این‌کار سخیف را به‌قصد مبارزه با دولت نکنید البته اگر انتشار خبر دروغ باشد مثل این خبر که جاى خود دارد لذا شما آشفته نشوید این‌کار بد را نکنید همین. ماجرا هیچ ربطى هم به آینه و این حرف‌ها نداره... گران کردن لبنیات نه مورد موافقت دولت بوده و هست و نه حتى صنایع لبنى. مصاحبه آقاى نعمت‌زاده در بازگشتشان از سفر خارج درست منتشر نشده بود که تکذیب شد».
 از گرانی‌ها خبر ندارید؟
معاون اجرایی رئیس‌جمهور که با ادبیات غیرمتعارف درباره یک خبر واکنش نشان می‌دهد حتما می‌داند که آقای نعمت‌زاده در تاریخ 7 تیر امسال موضوع صدور مجوز 10 درصدی گرانی لبنیات را اعلام کرد و البته گفت که برای این منظور باید ستاد تنظیم بازار آن را تصویب کند. البته این را می‌دانیم که آقای شریعتمداری هم چند روز بعد تکذیبیه‌ای را در رسانه‌ها منتشر کرد که تصمیم برای افزایش 10 درصدی قیمت لبنیات را کذب دانسته است اما نکته اساسی این است که همه این موارد در همان خبر تحلیلی با عنوان «لبنیات در ماه رمضان گران شد» «وطن‌امروز» آمده بود. اخلاق رسانه‌ای حکم می‌کرد که ما همه جوانب خبر را در نظر داشته باشیم و همین موضوع باعث شد که مواضع دولت در این زمینه را منعکس کنیم و کردیم اما نکته اینجاست که آقای معاون رئیس‌جمهور متن خبر را نادیده گرفته و با انتشار تیتر «وطن‌امروز» سعی در ایجاد یک فضای منفی علیه روزنامه داشته است. جالب‌تر اینکه آقای شریعتمداری نمی‌دانند تولیدکنندگان بارها اعلام کرده‌اند که با افزایش 10 درصدی قیمت لبنیات مخالف هستند اما اصرار عجیب دولت بر ندادن یارانه شیر و به دنبال آن گران‌تر خریدن شیر از دامداران موجب افزایش قیمت‌ها می‌شود. خود نعمت‌زاده، وزیر صنعت نیز این موضوع را تایید و اعلام کرده یارانه شیر پرداخت نشده است. آقای شریعتمداری نمی‌دانند که وزیر صنعت در 7تیرماه امسال گفته: «در سال گذشته قرار بود دولت ۷۵ میلیارد تومان یارانه به کارخانجات شیر ارائه دهد که متاسفانه‌ این اعتبار محقق نشد. به موازات آن در سال گذشته در ستاد تنظیم بازار مصوب شد تا قیمت شیر از ۱۳۰۰ به ۱۴۴۰ تومان برسد که دولت با آن موافق نبود اما هم‌اکنون در ستاد تنظیم بازار پیشنهادی مطرح است که ۳ قلم محصول لبنی شامل شیر، پنیر و لبنیات بتواند افزایش ۱۰ درصدی قیمت را تجربه کند، چرا که دولت نمی‌تواند به تولید یارانه بدهد». همه این موارد در گزارش یادشده منعکس شده اما خبر اصلی این بوده که با وجود موافقت اولیه دولت با افزایش 10 درصدی و مخالفت ظاهری با آن و نبودن دستورالعمل گرانی، برخی از برندهای معروف لبنیات بیش از 10 درصد بر نرخ خود افزوده‌اند و محصولات لبنی را گران کرده‌اند. موضوع این بود که هنوز گرانی 10 درصد لبنیات ابلاغ نشده، محصولات لبنی گران شده‌اند و دولت باید نظارت خود را در این باره بیشتر کند. معلوم نیست آقای شریعتمداری کجای این خبر را که اتفاقا منعکس کننده مطالب دفتر خود آقای شریعتمداری هم بود، دروغ، خیانت به جیب مردم، کار سخیف، عامل کاهش قدرت خرید مردم و شبیه نیت ابن ملجم مرادی تلقی کرده است؟ جالب اینکه در برخی از کامنت‌‌هایی که مردم در زیر همین مطلب شریعتمداری گذاشته‌اند گرانی‌ها گوشزد شده و از این مسؤول خواسته‌اند فکری به حال افزایش قیمت‌ها کنند. شاید آقای شریعتمداری انتظار دارند رسانه‌ها حتی به اخبار اقتصادی مانند افزایش قیمت‌ها و آخرین خبرها از بازار نپردازند و فقط به انتشار اخبار روابط عمومی نهادها و وزارتخانه‌ها اکتفا کنند! فقط می‌توانیم بگوییم متاسفیم از معاون اجرایی رئیس‌جمهور که قضاوت غلط و پیش‌داوری کرده بدون اینکه متن خبر تحلیلی ما را خوانده باشد.
 


Page Generated in 0/0064 sec