printlogo


کد خبر: 141545تاریخ: 1394/4/18 00:00
تقویم تاریخ

اعتراض میرزاکوچک‌خان به فعالیت‏‌ کمونیستی در رشت (1299 ش)
یک ماه پس از اعلام حکومت جمهوری در گیلان توسط انقلابیون جنگلی، قزاقان حمله‌کننده به گیلان با آتش توپ‏های کشتی‏های جنگی ارتش سرخ روسیه متلاشی شدند اما مدتی بعد اعضای حزب عدالت وابسته به روسیه، برخلاف توافق قبلی مبنی بر خودداری از تبلیغات کمونیستی، به ترویج مرام کمونیسم در شهر رشت پرداختند. این موضوع، میرزا کوچک‌خان را چنان ناراحت کرد که در هجدهم تیرماه 1299ش به فومن رفت. پس از خروج اعتراض‏آمیز میرزا از رشت، در این شهر کودتای سرخ صورت گرفت و بلشویک‏ها اداره امور را به دست گرفته، جنایات بسیاری انجام دادند.

درگذشت مهدی آذریزدی نویسنده داستان‌های کودک و نوجوان(1388ش)
مهدی آذریزدی، نویسنده معروف داستان‌های کودکان به سال ۱۳۰۱ در خرمشاه حومه یزد متولد شد. در ۱۳۲۲ به تهران آمد و مقیم تهران شد. تحصیلات او بیشتر در حوزه‌های علمی و دینی قدیم انجام شده است. قبل از آنکه به کار نگارش داستان‌های کودکان بپردازد، به مشاغل گوناگون و از جمله عکاسی و کتابفروشی اشتغال داشته است. وی از سال ۱۳۳۶ با توجه به زمینه و مطالعات وسیع قبلی‌اش شروع به نوشتن داستان‌های گوناگون برای کودکان کرد. وی با انتخاب سبک ویژه‌ای در تهیه و نگارش داستان‌هایش به صورت یکی از نویسندگان ورزیده و مطلع داستان‌های کودکان در ادبیات معاصر ایران درآمده است. وی 5 کتاب در مجموعه «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» و 5 کتاب کوچک‌تر در مجموعه «قصه‌های تازه از کتاب‌های کهن» انتشار داد. آذریزدی ترجمه‌ای به نام «گربه ناقلا» و حکایت منظومی به نام «شعر قند و عسل» و همچنین 2 کتاب آموزشی به نام‌های «خودآموز عکاسی و خودآموز شطرنج» دارد.

آغاز دوباره جنگ میان اعراب و اسرائیل پس از تشکیل رژیم صهیونیستی (1948م)
در 9 جولای 1948م، پس از یک ماه آتش‏بس، بار دیگر جنگ میان اعراب و رژیم صهیونیستی آغاز شد. این جنگ در پی تأسیس رژیم صهیونیستی در 14 مه 1948م آغاز شد و به درخواست شورای امنیت سازمان ملل، در ماه ژوئن آتش‌بس برقرار شد. صهیونیست‏ها در مدت نزدیک به یک ماه آتش‌بس، سلاح‏های فراوانی از حامیان غربی خود بویژه آمریکا دریافت کردند و با آغاز مجدد جنگ در این روز، میزان موفقیت خود را افزایش دادند. گروه‏های مسلح صهیونیستی، درخواست آتش‌بس مجدد شورای امنیت را نیز هنگامی پذیرفتند که به اهداف خود رسیده بودند. در نهایت قرارداد متارکه جنگ در ژانویه سال 1949م در حالی امضا شد که در این زمان 78 درصد از خاک فلسطین به اشغال صهیونیست‏ها درآمده و 750 هزار فلسطینی آواره شده بودند.

تولد نیکولاس تسلا، فیزیکدان معروف اهل یوگسلاوی (1856م)
نیکولاس تِسلا فیزیکدان یوگسلاوی در 9 جولای سال 1856م در یوگسلاوی متولد شد. وی در دوران تحصیل به فیزیک علاقه بسیاری داشت و به سبب هوش بالا، به او لقب نابغه داده بودند. تسلا پس از پایان تحصیلات در رشته برق و الکترونیک به تحقیق در این زمینه پرداخت. از این رو، تحقیقات و اختراعات تسلا عمدتاً درباره جریان الکتریسیته بود و او در این رشته، دستاوردهای زیادی داشت. وی با اختراع وسیله تبدیل برق دوفاز و سه‌فاز و کشف برق آلترناتیو یا جریان متناوب الکتریسیته، پایه‏گذار صنایع و علوم بسیاری شد که با الکترونیک سر و کار داشتند. وی در سال 1884م به آمریکا رفت و مدتی با ادیسون همکاری کرد. تسلا پس از چندی با ادیسون اختلاف‌نظر پیدا کرد و این اختلاف تا آنجا ادامه یافت که از گرفتن جایزه نوبل که به او و ادیسون به طور مشترک در سال 1912م تعلق گرفته بود، خودداری کرد. با این حال به دلیل اکتشافات گسترده او در الکترونیک، یکی از واحدهای اندازه‏گیری مغناطیسی به نام او «تسلا» نامگذاری شده است. نیکولاس تسلا سرانجام در 10 مه 1943م در 87 سالگی درگذشت.


Page Generated in 0/0059 sec