printlogo


کد خبر: 141560تاریخ: 1394/4/18 00:00
قدس

وعده‌های پوچ جامعه جهانی به فلسطینی‌ها
کودکان غزه افسرده هستند
گروه بین‌الملل: رمضان امسال غزه با سال‌های قبل تفاوت دارد. حتی نماز خواندن نیز در غزه دشوارتر شده است زیرا رژیم صهیونیستی در حملات سال گذشته، نه‌تنها مردم مظلوم این باریکه محاصره شده را قتل‌عام کرد بلکه خانه‌ها و مساجد غزه را نیز هدف قرار داد. اسرائیل با محاصره غزه از 8 سال پیش، امکان ورود اقلام اصلی مورد نیاز مردم غزه ازجمله مصالح ساختمانی را از بین برده است و در نتیجه بخش بسیار اندکی از آنچه در سال گذشته تخریب شده بود، بازسازی شده است. جنگنده‌های صهیونیستی 17 تیر 1393 (7 ژوئن 1914) حمله گسترده‌ای را علیه خانه‌ها، بیمارستان‌ها، مدارس و تمام آنچه نشانه‌ای از حیات داشت شروع کردند و این حملات بی‌وقفه 51 روز ادامه پیدا کرد. بنا به گزارش مرکز حقوق بشر فلسطین، در نتیجه این حملات 2191 نفر کشته شدند که 80 درصد آنان از غیرنظامیان بودند و 10895 تن از مردم عادی نیز زخمی شدند. 31درصد کشته‌شدگان از کودکان بودند یعنی 527 کودک. گزارش «نجات کودکان» نشان می‌دهد551 کودک فلسطینی در جریان جنگ 51 روزه کشته و 3 هزار و 436 کودک دیگر مجروح شدند و هزار و 500 کودک والدین خود را در جریان این جنگ از دست دادند. اما در حوزه تخریب خانه‌های مردم بیگناه و مدارس و مراکز بهداشت 127 مدرسه و 24 مرکز بهداشتی و درمانی تخریب شدند، 34068 خانه آسیب دیدند که نزدیک به هزار واحد از آنها کاملا تخریب شدند. پس از
5 روز بمباران هوایی، دریایی و زمینی بی‌‌وقفه غزه، خان یونس، رفح، دیرالبلح و جبالیا نه‌تنها اندک زیرساخت‌های شهری بلکه زمین‌های کشاورزی نیز نابود شدند.
برگزاری کنفرانس برای بازسازی غزه در قاهره
با این حال پس از اتمام تجاوز نظامی به غزه، کنفرانسی در قاهره برای کمک به بازسازی غزه تشکیل شد و مجموع کشورهای غربی و عربی حاضر در این کنفرانس قول کمک مبلغ 4/5 میلیارد دلار به بازسازی غزه و تأمین نیازهای مردم این منطقه را دادند اما در عمل چیزی عاید مردم نشده است و تقریبا تمام آن کشور و سازمان‌های حاضر در کنفرانس غزه اندکی از مبلغی که قول داده بودند را عملی کردند. در ماه مه ‌(اردیبهشت) گذشته بانک جهانی با انتشار گزارشی اعلام کرد عربستان‌سعودی که متعهد به پرداخت 500 میلیون دلار برای شرکت در عملیات بازسازی باریکه غزه شده بود، تا به این لحظه تنها 5/48 میلیون دلار از این کمک‌ها را به طرف فلسطینی تحویل داده است و قطر هم که متعهد به پرداخت یک‌میلیارد دلار شده، 102 میلیون دلار از این مبلغ را تحویل فلسطینیان داده است. از سوی دیگر، کویت و امارات که قرار بود هر کدام 200 میلیون دلار برای بازسازی باریکه غزه اختصاص دهند، تاکنون هیچ کمکی به فلسطینیان نکرده‌اند. همچنین ترکیه هم تاکنون 500 هزار دلار از مجموع 200 میلیون دلاری که متعهد شده بود، صرف بازسازی غزه کرده است. اما این ارقام فریبی بیش نبوده است.  

قطعنامه یونسکو در آستانه روز جهانی قدس
اسرائیل تهدیدی برای آثار اسلامی بیت‌المقدس
در آستانه روز جهانی قدس یونسکو با صدور قطعنامه‌ای نسبت به تغییر آثار باستانی، تاریخی و اسلامی شهر قدس توسط رژیم صهیونیستی هشدار داد. بخش فرهنگی سازمان ملل متحد  در بیانیه‌ای اعلام کرد که حفاری‌های غیرقانونی رژیم صهیونیستی در قدس اشغالی و تجاوزات نظامیان و شهرک‌نشینان صهیونیست علیه ساکنان این شهر و ناتوانی این رژیم در جلوگیری از تخریب آثار تاریخی مسجدالاقصی بسیار نگران‌کننده است. واکنش دوری گولد مدیر وزارت خارجه رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با شبکه هفتم تلویزیون اسرائیل حاکی از عصبانیت بود. او گفته که اظهارات یونسکو غیرواقعی و بیانگر نفاق و دورویی این سازمان است. طبق گزارش یونسکو، رژیم صهیونیستی با احداث خط قطار سریع‌السیر در چند متری دیوارهای بخش قدیمی قدس آثار اسلامی این شهر را با خطراتی جدی روبه‌رو کرده، بنابر این باید هرچه سریع‌تر دست از تجاوزات علیه این شهر بردارد.


Page Generated in 0/0061 sec