اولویت ارتقای آگاهی عمومی از صنعت هستهای و مذاکرات هستهای، نهضت تولیدات فرهنگی در قالب موشنگرافیک را به راه انداخته است؛ نهضتی که از سوی رویشهای فرهنگی فتنه ۸۸ دنبال میشود. به گزارش فارس، جدا از مستندهای کوتاه و مقالات تصویری منتشر شده، یکی از قالبهای استفاده و فعال شده در این عرصه، موشنگرافیکهایی است که با موضوع هستهای این روزها در رسانه ملی و دیگر رسانهها پخش میشود.
گروههای مختلف هنری به این قالب ارزان و سریع روی آوردهاند تا مباحث مختلف مربوط به مساله هستهای را علاوه بر آسان سازی، رسانهای کنند. شاید بتوان گفت «خانه طراحان انقلاب اسلامی» وابسته به «سازمان هنری رسانهای اوج» نخستین مرکزی بود که از قالب موشنگرافیک برای سخن گفتن درباره مسائل هستهای استفاده کرد و آثاری با عنوان «صداقت آمریکایی» تولید کرد که از شبکههایی چون افق و خبر سیما پخش خواهد شد. در کنار «خانه طراحان انقلاب اسلامی»، «موسسه سفیرفیلم» نیز با اثر 6 قسمتی «داستان اعتماد» سراغ قالب موشنگرافیک رفت تا 6 داستان از قصههای روابط ایران و آمریکا در سده گذشته را روایت کند. «بیانیه تهران»، «شیردال»، «توافقنامه الجزایر»، «کودتا»، «مذاکرات هستهای سال 82» و «گروگانها» نام شش قسمت روایتی است که موسسه سفیر فیلم از داستان اعتماد به آمریکا در طول تاریخ یکصد ساله اخیر و با توجه به مذاکرات هستهای ارائه داده است.
در همین حال جشنواره مردمی فیلم عمار که اکرانهای مردمی هستهای را از ابتدای اردیبهشت ماه با فیلمهای مستند، انیمیشن و... آغاز کرده بود و نهضت مردمی فیلمسازی آماتور با موضوع «حق هستهای» را نیز کلید زده بود در بخش جدید التاسیس خود با نام «مدرسه سینمایی عمار» علاوه بر تولید مستندهای کوتاه آثار موشنگرافیکی نیز تولید کرد. «تکرار مکر» و «آنچه دادیم، آنچه گرفتیم» دو موشن گرافیکی است که توسط این مدرسه سینمایی با موضوعات(به ترتیب) سوابق ارتباط غرب با ایران و بدعهدیهای غرب بویژه آمریکا در پرونده هستهای ایران و همچنین مرور مفاد توافقنامه ژنو و بیانیه لوزان منتشر شده است اما مرکز دیگری که وارد عرصه ساخت موشنگرافیک شده؛ «مرکز مستندسازی حوزه هنری» است که کارهای این مرکز بسیار متفاوتتر از بقیه مراکز است. مراکز مختلفی که ذکر آنها در بالا رفت از طریق موشنگرافیک بیشتر به مساله مذاکرات هستهای و تاریخ آن و تاریخ رابطه ایران با غرب و آمریکا پرداختند اما «مرکز مستندسازی حوزه هنری» به معرفی مزیتهای استفاده از انرژی هستهای در زمینههای مختلف پرداخته است. مرکز مستندسازی حوزه هنری تاکنون هفت قسمت از مجموعه موشنگرافیک خود با عنوان
«انرژی برد ـ برد» را با موضوعات استفاده از انرژی هستهای در حوزه برق، پزشکی، کشاورزی و آب منتشر کرده است. بنا بر این گزارش اما نکته قابل توجه در 4 مرکزی که تاکنون به تولید موشنگرافیکهای تبیینی درباره انرژی هستهای و مذاکرات هستهای اقدام کردهاند این است که این 4 مرکز همگی پس از فتنه 88 به راه افتادند و یکی از اهداف خود را روشنگری درباره فتنه در پاسخ به فریاد «این عمار» رهبری اعلام کرده بودند و میتوان از آنها به عنوان رویشهای انقلابی و فرهنگی پس از فتنه 88 یاد کرد.