printlogo


کد خبر: 141901تاریخ: 1394/4/24 00:00
عیدانه

در آستانه عید سعید فطر صورت گرفت
اعلام میزان زکات فطریه از سوی مراجع تقلید
مراجع عظام تقلید، ناصر مکارم‌شیرازی، لطف‌الله صافی‌گلپایگانی، حسین نوری‌همدانی و موسی شبیری‌زنجانی طی فتواهای جداگانه نظر خود را پیرامون میزان و مبلغ زکات فطریه امسال اعلام کردند. به گزارش «وطن امروز»، پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله مکارم‌شیرازی اعلام کرد: براساس فتوای این مرجع تقلید، زکات فطره امسال بر مبنای قوت غالب گندم در تهران مبلغ 6 هزار تومان و در شهرستان مبلغ 5 هزار تومان و بر مبنای قوت غالب برنج، مبلغ 15 هزار تومان است. همچنین پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله صافی‌گلپایگانی نیز اعلام کرد: با توجه به اینکه قیمت گندم در شهرهای گوناگون، متفاوت است بنابراین لازم است روزه‌داران قیمت 3 کیلوگرم گندم یا برنج (قوت غالب) را طبق قیمت محل زندگی خود محاسبه کرده و به‌عنوان فطریه پرداخت کنند. براساس اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله نوری‌همدانی نیز طبق نظر این مرجع تقلید مبلغ زکات فطریه امسال برای کسانی که قوت غالب آنها گندم است، برای هر فرد مبلغ 6 هزار تومان(3 کیلو گندم) و برای افرادی که قوت غالب آنها برنج است، 18 هزار تومان(3 کیلو برنج) است.بر پایه این گزارش، مبلغ کفاره افرادی که به هر دلیل توان روزه گرفتن نداشته و عذر موجه شرعی داشته‎‌اند، برای هر روز روزه‌خواری 1500 تومان است که برای یک ماه در مجموع 45 هزار تومان خواهد بود. این در حالی است که براساس اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله شبیری‌زنجانی مبلغ 6 هزار تومان بابت فطریه هر نفر به حساب گندم و مبلغ 18 هزار تومان برای پرداخت زکات فطریه به حساب برنج تعیین شده است. براساس این گزارش، کفاره افطار غیرعمدی برای هر روز به حساب گندم 900 گرم است که در صورت اطمینان می‌توان قیمت آن را به مبلغ هزار و500 تومان به شخص مستحق داد تا به وکالت از وی برای خودش این مقدار طعام بخرد؛ این مبلغ برای افطار عمدی 90 هزار تومان تعیین شده است.

سرویس‌دهی رایگان مترو در عید فطر
استفاده از مترو در روز عید سعید فطر از آغاز سرویس‌دهی قطارها تا پایان نماز عید، در تمام خطوط رایگان خواهد بود. به گزارش «وطن امروز»، محسن نایبی، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه با بیان این مطلب اظهار کرد: متروی تهران به منظور تسهیل در انتقال نمازگزاران به محل اقامه نماز عید در مصلای تهران، در این روز سعید خدمات ویژه و سرویس‌های فوق‌العاده‌ای در خطوط پنجگانه مترو ارائه می‌دهد. وی با بیان اینکه خدمات متروی تهران از ساعت 5:30 صبح عید سعید فطر تا پایان نماز عید فطر به طور رایگان ارائه می‌شود، افزود: حرکت قطارهای خط یک متروی تهران هر 5/4 دقیقه یکبار صورت می‌گیرد و با اعزام قطارهای فوق‌العاده در زمان‌های ازدحام جمعیت این فاصله گذر کاهش هم خواهد یافت.

شب‌نشینی‌های رمضان در بوستان‌های پایتخت
از نخستین روزهای ماه مبارک رمضان، فرهنگسراهای پایتخت با مشارکت معاونت اجتماعی و فرهنگی و مناطق 22گانه شهرداری تهران اقدام به برگزاری ویژه‌برنامه‌هایی در بوستان‌ها و تفرجگاه‌های مناطق 22 گانه پایتخت کردند.  به گزارش «وطن امروز» فرهنگسراهای پایتخت با مشارکت معاونت اجتماعی و فرهنگی و مناطق 22گانه شهرداری تهران در ایام ماه مبارک رمضان برنامه‌های ویژه‌ای در 2 بخش صحنه‌ای و نمایشگاهی تدارک دیده‌اند. براساس این گزارش، آغاز تمام این برنامه‌ها ساعت 22 هر شب است تا با حضور شهروندان در مساجد و انجام فرایض دینی تداخلی به وجود نیاید. اجرای موسیقی، حضور چهره‌های شاخص فرهنگی، هنری و ورزشی و همچنین سخنرانی مذهبی و بخش‌های متنوع و متعدد از جمله بخش‌های گوناگون این برنامه‌هاست که تا پاسی از شب طول می‌کشد.
 


Page Generated in 0/0084 sec