printlogo


کد خبر: 141909تاریخ: 1394/4/24 00:00
تقویم تاریخ

آغاز هجرت کبری در جریان مشروطه (1285ش)
در ادامه نهضت مشروطه، پس از آنکه خواسته‏های علما و مردم درباره تاسیس عدالتخانه و اجرای قوانین اسلام و... عملی نشد، علما تصمیم گرفتند به قم مهاجرت و در حرم حضرت معصومه(س) تحصن کنند. درنهایت در 24 تیر 1285 ش برابر با 23 جمادی‌الاول 1324، حضرات آیات سیدمحمدطباطبایی و سیدعبدالله بهبهانی در رأس یک گروه هزار نفری به سوی قم حرکت و مهاجرت کبری را شروع کردند. همچنین شیخ فضل‏الله نوری، 3 روز بعد با فراهم آوردن جمعیت بسیار زیاد، از تهران به قم هجرت کرد. این مهاجرت، موجی از یک قیام در سراسر کشور ایجاد کرد و علمای بزرگ زمان از قبیل آقانجفی اصفهانی و آخوند ملاقربانعلی زنجانی از روحانیون مشهور و متنفذ اصفهان و زنجان، به این تحصن پیوسته و روحانیون سایر شهرها با تلگراف‏های متعدد در انجام خواسته متحصنین قم پافشاری کردند. در جایی که نهضت در اوج پیروزی قرار داشت و مظفرالدین شاه قاجار هم خواسته رهبران نهضت را پذیرفته بود، به واسطه دست‏های مرموزی که در جریان بود، اولین انحراف نهضت آشکار شد و عده‏ای از مردم، ناآگاهانه به سفارت انگلیس پناهنده شدند و در حیاط سفارت تحصن کردند. این انحراف بعدها تا آنجا کشیده شد که شیخ فضل‏الله را که خود از رهبران مشروطه به شمار می‏رفت، به دلیل مخالفت با مشروطه غیرمشروعه، به دار آویختند. سرانجام بر اثر فشار متحصنین، مظفرالدین شاه همه خواسته‏های آنان را پذیرفت و در 14 مرداد 1285ش، طی فرمانی، ضمن عزل عین‏الدوله، صدر اعظم مستبد خود، دستور برگزاری انتخابات و تشکیل مجلس شورا را صادر کرد. در نهایت علما و مردم متحصن در قم، 10 روز بعد از امضای فرمان مشروطه، با احترام به تهران بازگشتند.

ترور آیت‏‌الله «سیدعبدالله بهبهانی» از سران مشروطیت (1289ش)
آیت‌الله سیدعبدالله بهبهانی در اوایل قرن سیزدهم هجری شمسی در شهر نجف اشرف به دنیا آمد و تحت توجهات پدر فاضل و مجاهدش، سیداسماعیل مجتهد بهبهانی، تحصیل علوم دینی را آغاز کرد. آقا سیدعبدالله بزودی در حلقه درس عالم و فقیه بزرگ شیعه، حاج میرزا محمدحسن شیرازی معروف به میرزای بزرگ جای گرفت و به سرعت مدارج عالی علمی را پیمود. وی با آغاز نهضت مشروطه، به صف مبارزان پیوست و با یاری و همکاری آیت‌الله سیدمحمد طباطبایی، رهبری مشروطه‏خواهان را به عهده گرفت. وی پس از به توپ بستن مجلس و ضرب و شتم و اهانت به ایشان، به دستور محمدعلی شاه قاجار به کرمانشاه تبعید و پس از چند ماه راهی عتبات شد. آیت‌الله بهبهانی پس از فتح تهران توسط مشروطه‏طلبان، به پایتخت بازگشت و از آن پس نفوذ فوق‏العاده‏ای در مجلس پیدا کرد. میانه‏روها که اکثریت مجلس دوم را تشکیل می‏دادند از بهبهانی پیروی می‏کردند که این امر خشم تندروان را برانگیخت و تصمیم به قتل آیت‏الله بهبهانی گرفتند. سرانجام با نقشه تندروها در 24 تیرماه 1289 ش برابر با نهم رجب 1328 ق، مزدوران به خانه این روحانی مجاهد رفته و با شلیک 3 گلوله، وی را به شهادت رساندند. پس از شهادت ایشان، مجلس شورای ملی و بازار تهران تعطیل و عزای عمومی اعلام شد. بعدها پیکر آیت‌الله‌ بهبهانی به شهر نجف منتقل و مدفون شد. گویند ترور این عالم مجاهد به تحریک «سیدحسن تقی‏زاده» بوده است.

بمباران گسترده ژاپن توسط بمب‌افکن‏‌های آمریکا (1944م)
در جریان بمباران پرحجم و گسترده تأسیسات و شهرهای ژاپن توسط نیروی هوایى آمریکا که از 15 جولای 1944م آغاز شد هزاران بمب‌افکن سنگین ب- 29 آمریکایی موسوم به «دژ پرنده» شرکت داشتند و تا شکست نهایی ژاپن و تسلیم این کشور، ژاپن را بمباران کردند. از نتایج هولناک این بمباران‏ها می‏توان انهدام بیش از 3هزار کارخانه بزرگ و کوچک ژاپن و قتل‌عام ده‏ها هزار
غیرنظامی را برشمرد.


Page Generated in 0/0062 sec