printlogo


کد خبر: 141918تاریخ: 1394/4/24 00:00
زمان مژده آزادی الانبار نزدیک است
اولین یگان‌های عراقی در فلوجه

گروه بین‌الملل: نیروهای عراقی که روز دوشنبه رسما عملیات آزادسازی استان الانبار، بزرگ‌ترین استان عراق را شروع کرده‌اند و تاکنون در اولین مرحله عملیاتشان توانسته‌اند پیشروی خوبی داشته باشند. منابع خبری می‌‌گویند ارتش عراق و نیروهای داوطلب مردمی به سرعت در حال تنگ کردن عرصه بر افراد مسلح داعشی هستند و ناکامی‌های داعش در عراق ادامه دارد. شدت آتش‌بار باعث فرار و عقب‌نشینی داعشی‌ها از چند نقطه از داخل استان الانبار شده است. خالد العبیدی، وزیر دفاع عراق در این‌ باره گفت: نیروهای عراقی در استان الانبار پیشروی‌هایی داشته‌اند و محور منتهی‌شونده به منطقه کریمش، روستای الطراح و دیگر روستاهایی را که در مسیر منطقه ناظم الثرثار به ناظم التقسیم قرار دارند آزاد کرده‌اند. به گفته العبیدی، نیروهای عراقی همچنین تعداد زیادی از بمب‌هایی را که داعش در مسیر کار گذاشته بود، خنثی کردند. عصر دیروز اخبار ضد و نقیضی درباره آزادسازی فلوجه گزارش می‌شد؛ طبق اعلام یک منبع نظامی دیگر، نیروهای امنیتی و مردمی عراق روز سه‌شنبه 3 منطقه الشهابی، بوجاسم و حلابسه را در شهرستان فلوجه آزاد کردند. این منبع افزود: نیروهای مردمی بر مناطق وسیعی از فلوجه مسلط شده‌اند و در حال پیشروی به سمت مرکز این شهر هستند. خبرگزاری براثا نیز مدعی شد یگان‌هایی از نیروهای عراقی وارد شهر فلوجه شده‌اند و  هم‌اکنون جنگ خانه به خانه در شهر فلوجه بین نیروهای بسیج مردمی و نظامیان عراق با داعش جریان دارد. بر پایه این گزارش، مراکز تجمع تروریست‌های داعش در شهر فلوجه و محلات آن که زیر آتش نیروهای الحشد الشعبی و ارتش عراق قرار گرفته، شاهد فرار جمعی عناصر تروریستی است و برخی از آنها به هر طریق ممکن درصدد فرار از صحنه جنگ هستند و برخی حتی لباس‌های خود را عوض کرده‌اند تا شناسایی نشوند. منابع امنیتی گزارش دادند که نیروهای ویژه سازمان ضدتروریسم عراق به همراه نیروهای الحشد الشعبی از عشایری اهل سنت الانبار دیروز توانستند با شکستن دیواره دفاعی تروریست‌های داعش در برخی نقاط وارد شهر الرمادی مرکز استان الانبار شوند.
خوشبینی مقامات عراقی به موفقیت عملیات الانبار
در همین راستا، حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق که به منظور نظارت مستقیم بر عملیات و برنامه‌های آزادسازی این استان به الانبار رفته و در جریان پیشروی نیروهای عراقی در این استان قرار گرفت، در سخنانی تاکید کرد: قهرمانان ارتش، پلیس، نیروهای مردمی و عشایر بزودی پیروزی در آزادسازی الانبار را بشارت می‌دهند. همزمان با ابراز خوشبینی العبادی و العبیدی به موفقیت عملیات آزادسازی الانبار، کابینه عراق نیز در جلسه هفتگی خود بر عزم عراق برای آزادسازی تمام مناطق تحت اشغال داعش تاکید و پیروزی نیروهای ارتش، داوطلبان مردمی، پیشمرگ‌ها و عشایر در تمام محورها را ستود. در همین راستا، کریم النوری، یکی از رهبران نیروهای مردمی عراق اعلام کرد این نیروها مناطق وسیعی در شهر فلوجه، دومین شهر بزرگ استان الانبار را آزاد کرده و کنترل پل الکرمه و الصقلاویه در غرب فلوجه و پل «الیابانی» میان رمادی و الانبار و کارگاه‌های سیمان‌سازی و دیگر کارگاه‌های فلوجه و مناطق استراتژیک دیگر را در دست گرفته‌اند. به گفته النوری، نیروهای عراقی فلوجه را از تمام محورها محاصره کرده‌اند و عملیات آزادسازی به‌رغم بمب‌های زیادی که داعش کار گذاشته است، ادامه دارد.
تلاش‌ داعش برای ممانعت از پیشروی نیروهای عراقی
در همین حال منابع عراقی اعلام کردند داعش برای ممانعت از پیشروی نیروهای عراقی مساجد، مسیرها، مقر نهادهای رسمی و تمام مراکز را بمب‌گذاری کرده است. به گفته فاضل الغراوی، داعش اقدامات ویژه‌ای را در فلوجه اتخاذ کرده که هدف از آن آسیب رساندن به غیرنظامیانی است که هنوز در این شهر حضور دارند. وی تاکید کرد داعش از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند و مانع از خروج آنها از شهر می‌شود. علاوه بر این داعش تمام نیروهای خود را که از جنگ الانبار فرار کنند، اعدام می‌کند. به گفته برخی منابع، داعش اعلام کرده تمام کسانی را که عقب‌نشینی کرده یا فرار کنند، اعدام می‌کند. این اقدام داعش پس از حملات کوبنده نیروی هوایی عراق به مراکز آنها در استان الانبار بویژه شهر فلوجه صورت می‌گیرد.
اهمیت پاکسازی فلوجه
شهر مهم و راهبردی فلوجه در استان الانبار و در غرب بغداد واقع شده و بعد از عملیات پاکسازی شهر تکریت دومین عملیات بزرگ مشترک بین نیروهای ارتش عراق و نیروهای بسیج مردمی و عشایر اهل سنت منطقه محسوب می‌شود. پاکسازی شهر فلوجه در آینده نزدیک راه را برای پاکسازی شهر الرمادی آسان‌تر خواهد کرد و مقدمه پاکسازی شهر الرمادی، منطقه «هیت» و سپس منطقه مرزی «القائم» بین عراق و سوریه محسوب می‌شود.
15 هزار عراقی قربانی جنایات یک‌ساله داعش
سازمان ملل متحد براساس جدیدترین گزارش خود در عراق اعلام کرد: از آغاز جنگ علیه گروهک تروریستی داعش در سال 2014 تاکنون، دست‌کم 15 هزار غیرنظامی در عراق کشته و حدود 30 هزار نفر نیز زخمی شده‌اند. این سازمان تاکید کرده که آمار قربانیان عراقی احتمالا بیشتر است زیرا این آمار و ارقام تنها شامل قربانیانی می‌شود که این سازمان توانسته کشته شدن آنها را بررسی و ثبت کند. براساس این گزارش، هزاران نفر از نیروهای عراقی و تروریست‌های تکفیری داعش نیز در این مدت کشته شده‌اند اما آمار رسمی در این باره وجود ندارد. بنابراعلام سازمان بین‌المللی مهاجرت، از آغاز درگیری‌ها با تروریست‌های داعش در عراق، همچنین بیش از 3 میلیون نفر آواره شده‌اند.
 

العامری نماز عید فطر را در فلوجه می‌گزارد
روزنامه لبنانی الاخبار نوشت هادی العامری، دبیر کل سازمان بدر عراق، شخصا بخش‌های زیادی از عملیات آزادسازی الانبار را که دوشنبه آغاز شده است، بویژه در گذرگاه «الفلوجه» برعهده دارد. الاخبار این خبر را به نقل از یک منبع نزدیک به دبیرکل سازمان بدر عراق نوشت و افزود العامری نماز عید فطر را در یکی از مساجد فلوجه اقامه خواهد کرد.
 


Page Generated in 0/0065 sec