printlogo


کد خبر: 141921تاریخ: 1394/4/24 00:00
رابطه نزدیک خالد العیسی، رئیس جدید دربار سعودی با التویجری
چشم و گوش دشمنان سلمان، محرم اسرار او

گروه بین‌الملل: تغییرات جدید در دربار پادشاهی عربستان حکایت از تزلزل سلمان بن عبدالعزیز و پسر جاه‌طلبش در مدیریت کشور دارد. پس از سومین تغییر در کلیدی‌ترین پست دفتر پادشاهی سعودی که محرم اسرار شاه است آن هم طی تنها 9 ماه از روی کار آمدن شاه جدید، برخی رسانه‌های عربی این عزل و نصب‌های متوالی را به مثابه تقلای نزدیکان سلمان آلزایمری که تقریبا هوشیاری‌اش را از دست داده است برای کنترل امور اجرایی حکومت دانستند. سلمان بن‌ عبدالعزیز که عملا به ماشین امضای پسر جاه‌طلب 32 ساله‌اش محمد در راستای تثبیت قدرت خود تبدیل شده است، بامداد دوشنبه در حکمی حمد السویلم، رئیس دفتر پادشاهی را از سمت خود برکنار و خالد العیسی را به‌عنوان سرپرست دفتر پادشاهی تعیین کرد.
اما نکته اینجاست که العیسی رئیس دفتر جدید یکی از نزدیک‌ترین افراد و چشم وگوش «التویجری» رئیس دربار در زمان شاه مرده سعودی عبدالله محسوب می‌شود و با توجه به برکناری فوری و فوتی التویجری به محض روی کار آمدن سلمان و بی‌اعتمادی اطرافیان سلمان به او، این انتصاب ثابت می‌کند که اوضاع در ریاض کاملا بحرانی است که محمد بن سلمان، عروسک‌گردان پدرش، مجبور به انتخاب چنین گزینه‌ای شده است. به گزارش پایگاه العربی الجدید، العیسی ششمین رئیس دفتر پادشاهی سعودی طی 47 سال اخیر است که چنین پستی به وجود آمده اما در عین حال سومین نفری است که طی 9 ماه پادشاهی بحران‌زای سلمان روی این کرسی حساس می‌نشیند. پیش از او محمد بن سلمان و حمد السویلم، رؤسای دربار سلمان بودند. با این همه العیسی بیشترین تجربه را در این زمینه دارد و نسبت به محافل مختلف آن آشناتر است، چون بیش از ۳۱ سال در این دفتر کار کرده و در مناصب مختلف رشد کرده و حتی وزیر مشاور دولت و عضو شورای وزیران شده است.  العیسی در کنار ریاست دفتر پادشاهی، به‌عنوان وزیر مشاور در هیات وزیران و عضو شورای امور سیاسی و امنیتی نیز فعالیت خواهد داشت. دفتر پادشاهی، حلقه ارتباط بین پادشاه و دولت به شمار می‌‌رود و تصمیمات پادشاهی از طریق این دفتر صادر و مدیریت کشور از طریق پادشاه از طریق آن انجام می‌شود. این دفتر قدرت زیادی در کشور عربستان دارد.
اما مساله اینجاست که تعیین العیسی انتقاداتی را به‌خاطر رابطه مستحکم او با التویجری در میان اطرافیان شاه به همراه داشته است. عده‌ای می‌گویند چشم و گوش دشمنان سلمان محرم اسرار او شده است. عده دیگری تعیین او را یک موفقیت برای التویجری دانستند، زیرا العیسی مرد شماره یک التویجری است که جایش را گرفته است. او از سال ۲۰۰۰ میلادی معاون التویجری بود. العیسی وقتی التویجری منشی ولیعهد بود، معاون او بود. او همچنین وقتی التویجری منشی شاه عربستان بود، معاون او بود و در نهایت وقتی پست رئیس دفتر پادشاهی سعودی را به‌عهده داشت، باز هم معاون التویجری بود. در همین حال مخالفان سلمان می‌گویند نبود التویجری خلأ بزرگی را در دفتر پادشاهی ایجاد کرد که کسی نخواهد توانست آن را پر کند و بر همین اساس، رهبری سعودی مجبور شده است رئیس این دفتر را از زمان برکناری التویجری 3 بار عوض کند. نزدیک یک ماه پیش بود که منابع لبنانی تایید کردند دفتر پادشاهی سعودی تحقیقاتی را از التویجری درباره تراز مالی و هزینه‌های دفتر در سال‌های اخیر از جمله هدیه 3 میلیارد دلاری عربستان برای مسلح کردن ارتش لبنان انجام می‌دهد. پایگاه الخلیج الجدید به نقل از منابع ویژه‌ای پیش‌تر فاش کرد التویجری هنوز عربستان را ترک نکرده است و از زمان مرگ عبدالله بن عبدالعزیز شاه پیشین عربستان در اقامت اجباری به سر می‌برد.
همچنین مجتهد که از پشت‌پرده خاندان سعودی خبر می‌دهد، تأکید کرده بود التویجری بعد از تلاش برای خروج از عربستان، در محلی در بازداشت به سر می‌برد. او افزود التویجری خواهان اجازه یافتن برای خروج از کشور است.


Page Generated in 0/0050 sec