printlogo


کد خبر: 141922تاریخ: 1394/4/24 00:00
معرفی ساختار حشد شعبی یا بسیج مردمی عراق-2
بسیج همه فرماندهان بزرگ

روز گذشته در این ستون به طور کلی با ماهیت حشد شعبی آشنا شدیم؛ نیروی بسیج مردمی عراق که از بطن فتوای جهاد کفایی آیت‌الله سیستانی، مرجع عالیقدر شیعه و زمانی که داعش مناطق عمده‌ای از عراق را عرصه تاخت و تاز خود قرار داده بود متولد شد. حال براساس گزارش تفصیلی تسنیم، به ارکان حشد شعبی می‌پردازیم: علی التمیمی، کارشناس حقوقی عراقی به روزنامه الاخبار می‌گوید تصمیم نخست‌وزیر العبادی برای مرتبط کردن نیروهای مردمی به عنوان نهادی وابسته به خود مطابق ماده ۷۸ قانون اساسی عراق است و نخست‌وزیر فرمانده کل نیروهای مسلح است و الحشد الشعبی نهادی است مطابق ماده ۱۰۸ قانون اساسی که اجازه فعالیت هیات‌ها را می‌دهد و این هیات وابسته و زیرمجموعه وزارت دفاع است. از نظر حقوقی هم مجلس به این هیات مبالغی در قانون بودجه اختصاص داده است و این مشروعیت به نیروهای مردمی می‌بخشد بنابراین نیروهای مردمی شبه‌نظامی نیستند و تشکیل آن مغایرتی با ماده ۹ قانون اساسی درباره منع وجود شبه نظامیان ندارد این هیاتی است که همه عراقی‌ها صرف‌نظر از طوایف می‌توانند به آن ملحق شوند و کاملا قانونی است.  پس از سلسله مراتب سیاسی دفتر نخست‌وزیری و رئیس هیات حشد شعبی، سلسله مراتب نظامی و رزمی این بسیج مردمی ارکان مختلفی را شامل می‌شود که در راس آنها، صادق السعداوی، رئیس ارکان هیات نیرو است.  «جمال جعفر ابراهیم» مشهور به ابومهدی المهندس نیز معاون رئیس هیات است. او متولد سال1954 بصره از پدری عراقی و مادری ایرانی است که تحصیلات خود را در رشته مهندسی در سال 1977 به اتمام رساند و در همان سال به حزب الدعوه پیوست و در زمینه سیاسی و امنیتی علیه رژیم صدام فعالیت می‌کرد.  در سال 2003 با سرنگونی رژیم بعث در عراق به این کشور بازگشت و در سال 2005 در انتخابات پارلمانی به‌عنوان نماینده استان بابل برنده شد اما آمریکایی‌ها اجازه فعالیت به او ندادند و مجبور شد به ایران برود. با خروج نظامیان آمریکایی به عراق بازگشت و هم‌اکنون مواضع محکمی علیه آمریکایی‌ها و سعودی‌ها دارد و آنها را حامی داعش می‌داند.
سخنگوی رسمی هیات، کریم النوری است و احمد الاسدی، سخنگوی دوم. ناظم الاسدی، ابومنیر الحیدری و یزن مشعان الجبوری اعضای هیات‌الرای حشد شعبی هستند و معین الکاظمی رئیس هیات در شورای استان بغداد است. ابوعزرائیل مشهور هم عضو این هیات است. او که تروریست‌های تکفیری از نامش وحشت دارند یکی از فرماندهان عضو گردان‌های امام علی(ع) است و نام حقیقی‌اش ایوب فالح حسن الربیعی است.  جسم تنومند، موهای تراشیده شده و محاسن سیاهی دارد. قهرمان تکواندو و پدر 5 کودک است اما زندگی ساده‌ای دارد و راننده تاکسی است. همچنین عبدالهادی الدراجی و غسان الحسینی اعضای کمتر شناخته شده هیات هستند.
اما در زیرمجموعه ارکان بسیج مردمی عراق، گروه‌ها و نام‌های بزرگی وجود دارند که هر یک برای خود تشکیلاتی مستقل محسوب می‌شوند اما برای دفاع از کیان کشور در این بسیج شرکت کرده‌اند و تابع هیات اصلی شده‌اند. نقش این نیروهای مردمی در همه جنگ‌ها نسبت مساوی را تشکیل می‌دهد و هیچ گروه نادیده گرفته نمی‌شود و در بیشتر نبردهای مشترک با نیروهای امنیتی این نیروهای مردمی هستند که خط‌شکن هستند که این موضوع به مهارت آنها در جنگ‌های خیابانی مربوط می‌شود. سرشناس‌ترین آنها عمارحکیم، فرمانده گردان‌های عاشورا و گردان‌های انصار العقیده است و بعد هادی العامری، فرمانده بزرگ سازمان بدر که در حقیقت بسیاری از افتخارات حشد شعبی تا اینجا را باید به پای قدرت رهبری او نوشت. قیس الخزعلی نیز فرمانده نیروهای مبارز عصائب اهل‌الحق است که نقش اصلی را بویژه در آزادی آمرلی یعنی نخستین پیروزی بزرگ بسیج مردمی داشتند.  مقتدا صدر، فرمانده گردان‌های المهدی و صلح نیز در تمام خاورمیانه نامی قابل احترام است.
شبل الزیدی، فرمانده گردان‌های امام علی(ع) در کنار ابو عزرائیل مشهور است. گردان بابلیون را هم که به بسیج مسیحیان عراقی اختصاص دارد، شیخ ریان الکلدانی، دبیرکل جنبش مسیحیت عراق فرماندهی می‌کند.


Page Generated in 0/0066 sec