printlogo


کد خبر: 141936تاریخ: 1394/4/24 00:00
اخبار

معیار مجلس در بررسی جمع‌بندی مذاکرات «خطوط قرمز» است
عضو کمیسیون امنیت ملی در پاسخ به این سوال که معیار مجلس در بررسی جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای چیست؟ گفت: مشخص است که ما، خطوط قرمزی که پیش‌تر نیز اعلام شده بود را به‌عنوان معیار در بررسی جمع‌بندی مذاکرات لحاظ خواهیم کرد. سیدحسین نقوی با بیان اینکه مجلس از تیم‌ مذاکره‌کننده هسته‌ای تشکر می‌کند، به تسنیم گفت: جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای به صورت دقیق توسط نمایندگان مجلس بررسی خواهد شد تا منافع و مصالح ملی در توافق نهایی لحاظ شود. وی در پاسخ به این سوال که معیار مجلس در بررسی جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای چیست؟ گفت: مشخص است ما خطوط قرمزی که پیش‌تر نیز اعلام شده بود را به عنوان معیار در بررسی جمع‌بندی مذاکرات لحاظ خواهیم کرد و در صورتی که خطوط قرمز رعایت شده باشد، تصمیم نهایی را خواهیم گرفت. نقوی گفت: حفظ دستاوردهای هسته‌ای و لغو تمام تحریم‌ها از خطوط قرمز ایران در مذاکرات است لذا این 2 اصل مهم باید در جمع‌بندی وجود داشته باشد. یعنی ما در شرایطی تن به توافق خواهیم داد که 1+5 تعهد لازم را برای لغو تمام تحریم‌ها از روز آغاز تعهدات طرفین به ما بدهد.

روایت‌های متناقض از اظهارات آمانو در وین
یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیروز در مصاحبه‌ای با خبرنگاران در وین در مقابل هتل کوبورگ گفت: نقشه راه جدیدی تا انتهای سال 2015 ترسیم و توافق جداگانه‌ای برای پارچین انجام خواهد شد. به گزارش مهر، جلسه‌های فنی و تدابیر فنی انجام می‌شود و توافق جداگانه درباره پارچین انجام خواهد شد. به گزارش نسیم، آمانو ضمن تاکید بر نقشه راه به‌وجود آمده تصریح کرد: این نقشه راه جدید اجازه می‌دهد برنامه احتمالی نظامی ایران را بررسی کنیم و ایران باید توضیحاتی درباره مسائل پاسخ داده نشده داشته باشد.  مدیرکل سازمان بین‌المللی انرژی اتمی همچنین گفت: توافق جداگانه‌ای درباره اماکن نظامی نظیر پارچین منعقد می‌شود. وی افزود: من پس از بازدید بازرسان از پارچین، گزارش جدیدی را به شورای حکام آژانس ارائه خواهم کرد.

اگر توافق به امضای کشورها نرسد احتمال دبه زیاد است
معاون امور بین‌الملل حزب مؤتلفه اسلامی گفت: مطالبی که تا الان به‌عنوان جمع‌بندی اعلام شده هنوز به امضا نرسیده و امکان دبه درآوردن یا تغییر و تبدیل از سوی طرف غربی وجود دارد لذا به نظر می‌رسد باید با احتیاط در این بخش پیش رفت. حمیدرضا ترقی در گفت‌وگو با فارس افزود: در صورتی که این جمع‌بندی‌ها به امضای مسؤولان کشور برسد و قطعنامه شورای امنیت درباره لغو تحریم‌ها صادر و مجالس 2 کشور(ایران و آمریکا) آن را تصویب کنند، در این صورت ابراز خوشحالی مردم مناسب است. وی با بیان اینکه جمع‌بندی‌های مطرح شده عمدتا دستاوردهای تیم مذاکره‌کننده ما است،‌تصریح کرد: در جمع‌بندی‌های مطرح شده در مذاکرات هسته‌ای هیچ نشانی از داده‌ها و مطالبی که تیم مذاکره‌کننده در این مذاکرات دادند، وجود ندارد. معاون امور بین‌الملل حزب مؤتلفه اسلامی هرگونه برگزاری جشن و خوشحالی از سوی مردم را مبتنی بر 3 موضوع دانست و اظهار داشت: اول اینکه ما چه دادیم و چه گرفتیم، دوم باید بدانیم که مذاکرات با سرمایه دولت قبلی به نتیجه رسیده است یعنی اگر دولت قبلی 19 هزار سانتریفیوژ نساخته و فردو را برای تولید اورانیوم 20درصد راه‌اندازی نکرده  و رآکتور آب سنگین را نساخته بود، قطعا تیم مذاکره‌کننده سرمایه و داده‌ای برای مذاکره نداشت و این باید مورد توجه قرار گیرد. سومین نکته که باید مورد اهمیت قرار بگیرد زحمات تیم مذاکره‌کننده و دیپلماسی فعال آنها در این مقطع است.


Page Generated in 0/0052 sec