درحالی که شرکت ملی پالایش و پخش اعلام کرده است واردات بنزین براساس استاندارد یورو ۴ بوده و فاقد هرگونه مواد اکتانافزا با پایه فلزات سنگین مانند منگنز و آهن است اما اسناد آنالیز محمولههای وارداتی خلاف این موضوع را اثبات میکند. بنابه این گزارش در اسناد موجود و منتشرشده آمده است با آنالیز تعدادی از محمولههای بنزین وارداتی در نیمه دوم سال 1393 آزمایشات نشان میدهد محمولههای بنزین وارداتی حاوی فلزات سنگین و
ام تی بی ئی (MTBE) است. علاوه براین نمونههایی از آنالیز بنزین وارداتی در آزمایشهای انجام شده نشان میدهد، محمولههای بنزین وارداتی حاوی منگنز(Mn Content) است. واردات بنزین نامرغوب در حالی صورت میگیرد که وزارت نفت متعهد شده بود از تیرماه 1393 بنزین را براساس استاندارد 4904 و یورو4 وارد کند. این شرایط در حالی است که سازمان ملی استاندارد به عنوان متولی بازرسی کیفیت بعد از گذشت یک سال از واگذار شدن وظیفه کنترل کیفیت واردات فرآوردههای نفتی و آماده بودن آزمایشگاه مورد نیاز در بندرعباس همچنان در اجرای این امر تعلل میکند.
پتروشیمیهای داخلی صادرکننده بنزین شدند
واحد پتروشیمی بندر امامخمینی(ره) موفق به تولید بنزین مطابق با استانداردهای یورو۴ و صادرات آن شد. به گزارش تسنیم، در حالی که وزارت نفت مدعی است استفاده از ریفرمیت واحدهای پتروشیمی علاوهبر آلایندگی زیستمحیطی، سرطانزاست، واحد پتروشیمی بندر امام خمینی(ره) با استفاده از ریفرمیت خود ــ که پیش از این در اختیار شرکت ملی پالایش و پخش قرار میگرفت تا در تولید بنزین استفاده شود ــ موفق به تولید بنزین یورو4 شد. از مهمترین شاخصهای بنزین یورو4 این است که بنزن فرآورده نفتی تولید شده یک درصد، آروماتیک 35 درصد و الفین 18 درصد باشد. در سند موجود در خبرگزاری تسنیم مشخص میشود که بنزین تولید شده در پتروشیمی بندر امام این شاخصها را داراست. آنالیزها نشان میدهد که آروماتیک بنزین مورد نظر 35 درصد، بنزن نیم درصد و الفین 10 درصد است. پتروشیمی بندر امام درصدد برآمده است تا بنزین یورو4 تولیدی را به فروش برساند، البته اولویت خرید را به شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی داده است. در حالی وزارت نفت ادعای آلایندگی بنزین تولید شده بهکمک ریفرمیت پتروشیمی را مطرح کرده است که تولید بنزین یورو4 در پتروشیمی امام آن هم بهکمک ریفرمیت خط بطلانی بر این اتهام است. همچنین علیمحمد بساقزاده مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی اعلام کرده است که روزانه 6 هزار تن ریفرمیت در مجتمعهای پتروشیمی نوری و بندر امام تولید میشود که همه این محصول به مشتریان خارجی فروخته میشود. اگرچه سند بالا نشان میدهد بهدلیل مطابق بودن با استاندارد یورو4، شرکت ملی پالایش و پخش نیز مشتری بنزین تولید شده است و این موضوع محدود به مشتریان خارجی نمیشود اما اگر همه ریفرمیت تولید شده در پتروشیمیهای داخلی صادر شود بازهم بهصورت غیرمستقیم در کشور توزیع خواهد شد؛ این بار در قالب بنزین وارداتی؛ بنزینی که در تولید آن از فلزات سنگین ممنوعه استفاده شده و با استانداردهای یورو4 مطابق نیست. هم اکنون حجم زیادی از ریفرمیت صادر شده از ایران توسط دلالان به 2 بندر فجیره و حمیره حمل و در مخازن ذخیرهسازی میشود. این محصول بعد از ترکیب با مؤلفههای ممنوعه با نام بنزین یورو4 در غیاب نظارت سازمان ملی استاندارد وارد کشور میشود.